بابک احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تولیدکنندگان صنعت ریلی استقبال مناسبی از بستههای حمایتی و تسهیلات در نظر گرفته شده برای این صنعت انجام دادند، گفت: اقدامات در قالب بسته های حمایتی مجزا و براساس منابع مختلف تدوین شدند و این اقدام تاثیر مثبتی بر حضور بخش خصوصی در صنعت ریلی داشت و موجب توسعه مطلوب منابع ناوگان ریلی شد.
معاون ناوگان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه برای حضور بخش خصوصی و آوردن سرمایه غیردولتی نیاز به تشویق این بخش وجود دارد، ادامه داد: عدم تناسب نرخ بازگشت داخلی سرمایهگذاری ریلی در مقایسه با سایر بخش های سرمایهگذاری، عدم سرمایهگذاری جدی دولت در توسعه ناوگان با فرض حضور بخش غیردولتی، عدم جذب مورد انتظار سرمایههای بخش غیردولتی برای بازپرداخت خرید ناوگان موجود راهآهن و وجود تنوع در نوع و محیط های کسب و کار ناوگان راهآهن از جمله عوامل بازدارنده توسعه مطلوب ناوگان ریلی هستند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته حمایت از صنایع ریلی متشکل از مقامات دولتی و بخش خصوصی یادآور شد: در این کمیته که با حضور نمایندگان وزارت صنعت٬ معدن و تجارت٬ صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی٬ انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی، انجمن صنایع ریلی ایران در ارتباط با توسعه ناوگان ریلی تشکیل می شود و ریاست آن بر عهده پورسیدآقایی مدیرعامل شرکت راهآهن قرار دارد، موانع حضور بخش خصوصی و حمایت از صنعت ریلی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
احمدی با بیان اینکه نشستهای این کمیته با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف تشکیل شده است، یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی در نامهای که مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران را به عنوان رئیس کمیته "تهیه بسته حمایتی از صنایع ریلی داخلی و بهرهگیری از فرصتهای بین المللی با هدف توسعه حمل و نقل ریلی" منصوب کرده است تأکید دارد حداکثر طی ۶ ماه آینده (از ۲۵ فروردین ۹۴) بسته و راهکارهای حمایتی و توسعهای لازم از سوی این کمیته تدوین و جهت ارائه به معاون اول رئیس جمهوری آماده شود.
وی با بیان اینکه اعضای کمیته تا زمان مقرر بسته پیشنهادی خود را تدوین و آماده ارائه به معاون اول رئیس جمهوری خواهند کرد، ادامه داد: در حال حاضر در بستههای تشویقی و حمایتی فقط طرف تقاضا مورد توجه قرار گرفته و تسهیلاتی برای خرید ناوگان و واگن برای آن لحاظ شده است ولی کمیته مذکور به مسائل و مشکلات صنایع ریلی و نیازهایی که تولیدکننده با آنها مواجه است، میپردازد.
این مقام مسئول در شرکت راهآهن اختصاص تضامین بانکی به تولیدکنندگان، مشکلات السیهای داخلی و عدم تأمین خطوط بانکی برای تولیدکنندگان را ازجمله مشکلات عمده آنان برشمرد و به پایگاه خبری وزارت راه گفت: اگر مشکلات بانکی صنایع حل شود آنها هیچ مشکلی نخواهند داشت و چنانچه این موانع برطرف شود به علاوه تسهیلات تشویقی راهآهن برای خرید ناوگان نیز به طرف متقاضی تزریق شود، زنجیره رونق صنعت ریلی به هم میپیوندد و شاهد شکوفایی در حوزه خواهیم بود.
وی ادامه داد: عمده کار تدوین بسته حمایتی از صنعت ریلی در کارگروه کارشناسی وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی مانده که با توجه به جلسه مفصلی که با مهندس نعمتزاده وزیر صنعت داشتیم مسائل و مشکلات در حوزه صنعت ریلی به ایشان منتقل شد و تیم وزارت صنعت در راستای حل همین مشکلات بر روی بسته حمایتی مشغول کار هستند.
معاون ناوگان شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران مهمترین مشکل صنایع ریلی را موانع و مشکلات بانکی دانست و اظهار کرد: چنانچه راهکارهای رفع موانع بانکی در بسته حمایتی از صنایع ریلی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشبینی شود این بسته آماده ارائه به معاون اول رئیس جمهوری خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیشنهاد تشکیل کمیته "تهیه بسته حمایتی از صنایع ریلی داخلی و بهرهگیری از فرصتهای بین المللی با هدف توسعه حمل و نقل ریلی" از سوی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در ۲۴ اسفند ۹۳ در نامهای با هدف حمایت از صنایع ریلی داخلی و تحقق شعار اقتصاد مقاومتی با حضور نمایندگان وزارت راه و شهرسازی٬ وزارت صنعت٬ معدن و تجارت٬ صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی٬ انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و انجمن صنایع ریلی ایران در ارتباط با توسعه ناوگان ریلی به اسحاق جهانگیری ارائه که با موافقت معاون اول رئیس جمهور همراه شد./
نظر شما