شناسهٔ خبر: 112448 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با استفاده از تکنولوژی نوین در پروژه‌های مسکن؛

سهم استان زنجان در نهضت ملی مسکن ۴۰ درصد افزایش داشته است

بازدید خبرنگاران از پروژه های نهضت ملی استان زنجان استان زنجان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن عملکرد بسیار خوبی دارد چرا که سهم این استان از قانون جهش تولید از ۵۰ هزار واحد به ۷۰ هزار واحد مسکونی به میزان ۴۰ درصد افزایش یافت که این مهم نشان دهنده توانمندی خوب اداره کل راه و شهرسازی استان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)،مسکن همواره به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشریت بوده و در سبد زندگی خانواده‌ها در اولویت است و وظایف دولتها این است که نسبت به خانه دار شدن افراد کم درآمد و ضعیف جامعه با احداث مسکن اقدام نماید.

مسکن به  یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده و سالانه مبلغ زیادی برای ساخت  مسکن هزینه می‌شود و در این میان خانواده‌هایی هستند که توان لازم برای خانه دار شدن را ندارند و  باید دولت‌ها وارد کار شده و با تخصیص اعتبارات برای اقشار کم در آمد مسکن بسازند.

تامین مسکن باید مورد تاکید همه دولتها قرار گیرد و متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد روند رو به رشد قیمت مسکن در سطح کشور و به تبع آن استان زنجان هستیم.

متاسفانه طی چند سال اخیر به علت تورم و گرانی مصالح ساختمانی، ثبات و آرامش خوبی در بازار مسکن وجود ندارد و این مهم باعث ایجاد نگرانی در بین مردم شده است ولی با این وجود مدیرکل راه شهرسازی استان و معاونان این مجموعه با تمام توان اقدام به طراحی و اجرای پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن کرده‌اند تا چالش‌های خانه دار شدن متقاضیان برطرف شود و امروز با اجرای واحدهای مسکونی در استان آرامش خوبی بر بازار مسکن ایجاد شده است.

شایان ذکر است، از ۱۷ هزار واحد مسکونی در دست احداث نهضت ملی مسکن در استان زنجان، حدود ۱۵ هزار واحد آن در شهر زنجان در حال ساخت است.

این پروژه‌ها در ۲ سایت در مناطق شرق و غرب شهر زنجان واقع شده‌اند و پروژه‌های شرق شهر زنجان در سایتی به نام کوی زنگان ساخته می‌شود و پروژه‌هایی به نام m1 حدود ۵۱۲ واحد، یک هزار و ۱۵۷ واحدی m2، یک هزار و ۴۶۹ واحدی m5» و یک هزار و ۲۹۶ واحدی m6 است.

همچنین پروژه‌های ۳۸۶ واحدی فاز ۶ گلشهر و ۱۴۴ واحدی فاز ۸ گلشهر نیز در منطقه شرق زنجان در قالب پروژه‌های نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.

گفتنی است در قسمت غربی شهر زنجان نیز بخش قابل توجهی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن به تعداد هشت هزار و ۵۰۰ واحد در محدوده‌ای به نام سایت کوی زیتون ساخته می‌شود و در حال اجرا است که در قالب پروژه‌هایی به نام‌های زون A، زون B، زون D و زون E پیمان سپاری شده‌اند.

پیشرفت ۶۲ درصدی پروژه برکت

همچنین تعداد ۵۸۶ از واحدهای مسکونی غرب شهر زنجان در قالب پروژه «ثمین ۲» در حال احداث است و علاوه بر پروژه‌های مناطق شرق و غرب شهر زنجان، یک پروژه ۷۴۴ واحدی دیگر به نام پروژه «برکت» نیز در شهرک نصر و اقع در محدود شمال شهر زنجان در قالب طرح نهضت ملی مسکن، در حال ساخت است که بیش از ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته مسئولان، استان زنجان در اجرای طرح نهضت ملی در کشور پیشرو است، تا جایی که این موفقیت و ظرفیت‌های موجود باعث شده تا سهمیه ابلاغی استان در طرح نهضت ملی مسکن از ۵۰ هزار واحد به ۷۰ هزار واحد یعنی ۴۰ درصد افزایش پیدا کند.

ظهر سه شنبه ۱۴ تیرماه، بیش از ۱۵ نفر از خبرنگاران رسانه‌های استان به دعوت اداره کل راه و شهرسازی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان بازید کردند و از نزدیک در جریان اجرای طرح قرار گرفتند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، در گفتگو با خبرنگاران، بیان داشت: طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، دولت موظف کرد که طی چهار سال، ۴ میلیون واحد مسکونی در کل کشور ساخته شود که این تعداد واحد مسکونی در استان‌ها بر اساس آمار جمعیتی تقسیم شد که در استان زنجان به لحاظ جمعیتی حدود ۱.۲ کل جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس میانگین جمعیتی هم سهم استان زنجان در سال ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که سهم چهار سال ۵۰ هزار واحد تعیین شد.

مسعود بیات منش افزود: نیاز به مسکن یک نیاز اجتماعی است و همه افراد جامعه برای شروع زندگی مشترک و اسکان، حداقل به یک واحد مسکونی نیاز دارند و با توجه به اینکه امروز با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم، تهیه مسکن انفرادی برای اقشار ضعیف جامعه ممکن نیست و در این میان پروژه طرح نهضت ملی مسکن با انبوه‌سازی این امکان را فراهم کرده که تمام جامعه با توان مالی متفاوت بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی به اجرای پروژه مسکن مهر در دولت‌های گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: پروژه ملی مسکن مهر به لحاظ تعداد واحدها و ابعاد زمین، اولین پروژه تولید انبوه بود و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح به بهره برداری رسید و با ساخت این تعداد واحد مسکونی، آرامش خوبی در بازار مسکن ایجاد شد.

۳ هزار واحد مسکونی توسط بخش خصوصی در زنجان ساخته خواهد شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، بیان داشت: استان زنجان به لحاظ پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح کشور عملکرد خوبی دارد و در قانون جهش مسکن، ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال در کشور تعیین و ابلاغ شده است که سهم ابلاغی برای ساخت مسکن از محل طرح جهش مسکن برای استان زنجان از ۵۰ هزار واحد به بیش از ۷۰ هزار واحد در چهار سال تعیین و ابلاغ شده و تا پایان دولت سیزدهم قابل اجرا است که در این میان ۲۰ هزار واحد از این تعداد، سهم بخش روستایی است و در این راستا سالانه ۵ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن استان ساخته خواهد شد و ۱۲ هزار واحد مسکونی هم برای بخش خود مالکی و بخش فرسوده در ۲۱ شهر اختصاص داده شده که هر سال ۳ هزار واحد ساخته می‌شود.

بیات منش گفت: همچنین ۳۸ هزار واحد باقی مانده نیز سهم راه و شهرسازی است که باید زمین تامین شود و تاکنون برای ۱۷ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده و اجرا می‌شود و بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال با تامین زمین مورد نیاز، مجموع واحدهای نهضت ملی مسکن در استان که وارد مرحله عملیات اجرایی می‌شوند به ۳۰ هزار و احد می‌رسد.

وی به کمبود نیروی کار در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در شهر زنجان مهم‌ترین چالش موضوع تامین نیروی کار در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا اشاره کرد و افزود: استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا روند اجرای پروژه را سرعت می‌بخشد و خوشبختانه این مهم در استان به خوبی اجرا می‌شود.

بیات منش به مصالح استفاده شده در پروژه طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی که مصالح تولیدی در استان زنجان کیفیت و استاندارد مقررات ملی لازم را داشته باشد از مصالح بومی استفاده می‌شود و مصالحی مانند میلگرد، سیمان و بلوک از تولیدات استان زنجان استفاده می‌شود اما در تجهیزاتی مانند درب‌های ضدسرقت، شیرآلات ساختمانی و کاشی، متاسفانه در زنجان کارخانه تولیدی وجود ندارد و از سایر استان‌ها وارد می‌کنیم.

وی گفت: تسهیلات برای اجرای پروژه‌های مسکن ۳۵۰ میلیون تومان است و این تسهیلات با تلاش وزارت راه و شهرسازی به ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون افزایش می‌یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، به اشتغال ایجاد شده در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و بیان داشت: در این پروژه‌ها حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در زنجان به طور مستقیم مشغول به کار هستند و ۱.۵ برابر این تعداد نیز سهم اشتغال غیرمستقیم است.

بیات منش گفت: از پروژه‌های در حال ساخت از برنامه عقب نیستیم و خوشبختانه پروژه‌ها در زنجان با روند خوبی جلو می‌روند.

در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کوی زیتون و کوی زنگان از برنامه پیش بینی شده عقب نیستیم

وی یاد آورشد: ۶۰ درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن در زنجان از جامعه کارگری هستند و دولت به خانه دار شدن مردم بسیار تاکید دارد و خوشبختانه در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کوی زیتون و کوی زنگان از برنامه پیش بینی شده عقب نیستیم و واحدهای مسکونی ساخته شده در نهضت مسکن ملی در استان زنجان نسبت به استان‌های هم جوار ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان افزود: اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان زیرساخت‌های آب را خود تامین می‌کند و شرکت آب و فاضلاب هیچ گونه همکاری در خصوص تامین زیرساخت‌های آبرسانی برای واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ندارد و حتی یک متر لوله گذاری برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن انجام نداده ولی شرکت گاز همکاری خوبی دارد.

همچنین در این بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان‌، در محل پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کوی زیتون، به قانون جهش تولید مسکن اشاره کرد و گفت: وعده‌هایی که دولت سیزدهم در ابتدای کار داده، در مورد تولید مسکن، یکی از تکالیفی است که به تمام دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده و در این میان ۴ میلیون مسکن طی چهار سال در سطح کشور ساخته خواهد شد و تکلیف تمام دستگاه‌ها در زمینه ساخت واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن مشخص شده است.

سید محمد شعاعی، افزود: مولفه ها و پارامترهایی وجود دارد که در زمان و قیمت تمام شده واحدهای مسکونی تاثیرگذار است و در این راستا تورم، آورده متقاضیان، تزریق به موقع تسهیلات بانکی و همچنین شرایط آب و هوایی در خصوص روزهای کاری خود را نشان می‌دهد.

مسکن را با تمامی سرانه‌ها، زیر ساختها و شوارع از پیمانکاران تحویل خواهیم گرفت

وی با بیان اینکه مبنای ساخت مسکن در نهضت ملی مسکن تسهیلات بانکی و آورده مردم است و در این میان پشتیبان برای اجرای این طرح وجود دارد ولی این پشتیبان مستقیم نیست، ابراز داشت: متولی ساخت مسکن، وزارت راه و شهرسازی است و در این راستا مسکن را با تمامی سرانه‌ها، زیر ساختها و شوارع از پیمانکاران تحویل خواهیم گرفت تا کار نیمه تمامی در پروژه‌ها باقی نماند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان، گفت: در تامین زیر ساختها مشکل داریم و نهضت ملی را کنترل می‌کنیم و در شهر زنجان قبل از اجرای طرح نهضت ملی مسکن هم مشکل آب را داشتیم و متاسفانه ذائقه‌های مردم متفاوت است و این مسئله خود را در برنامه ریزی و زمان نشان می‌دهد.

۶۰ الی ۷۰ درصد سبد هزینه‌ای هر خانوار به مسکن اختصاص می‌یابد

وی مسکن را یکی از مهمترین مسائل مهم جامعه عنوان کرد و بیان داشت: حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد سبد هزینه‌ای هر خانوار به مسکن اختصاص می‌یابد و این چیز مطلوبی نیست و در این میان تلاش مجموعه حاکمیت نظام باید بر این باشد که این درصد کاهش یابد، چرا که دغدغه یک شهروند تامین هزینه‌های مسکن است و باید سیاست‌هایی را مد نظر قرار دهیم که این درصد کاهش پیدا کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان ادامه داد: در خصوص نهضت ملی مسکن در خود استان هزینه زیادی صرف می‌شود و منابع بانکی، بخش آورده مردم عدد بزرگی است و در این راستا باید به سمت و سویی برویم که به یک ثبات پایداری از بابت کاهش دغدغه هاو مسائل معیشت افراد برسیم و آن را جزو اهداف خود قرار دهیم.

شعاعی استان زنجان را جزو استان‌های پیشرو در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در سطح کشور اعلام کرد و گفت: دغدغه و نگرانی در این خصوص زیاد است و هزینه زیادی انجام می‌شود و در این میان باید هماهنگی‌های زیادی رخ دهد.

وی یاد آورشد: رویکرد ما این است که این مسائل را تا حد امکان به صورت موازی پیش ببریم و از پتانسیل استان به خوبی استفاده شود تا در اجرای این طرح بتوانیم پیشرفت خوبی داشته باشیم.

شعاعی با بیان اینکه در اجرای پروژه‌های مسکن خودمان را محدود نکردیم، بیان داشت: هدف اصلی ما این است که با کمترین هزینه مسکن به مردم تحویل بدهیم و قیمت تمام شده مسکن‌های احداث شده در استان زنجان از مسکن‌های خصوصی سازی مشابه، استان‌های دیگر پایین باشد.

برای روند هر چه بهتر پروژه‌ها نیازمند هماهنگی‌های زیادی هستیم

وی با بیان اینکه متولی ساخت مسکن وزارت راه و شهرسازی است، بیان داشت: برای روند هر چه بهتر پروژه‌ها نیازمند هماهنگی‌های زیادی هستیم تا در تامین نیروی کار و تهیه مصالح و جذب اعتبار دچار کمبود و مشکلات نشویم.

مدیر پروژه‌های انبوه‌سازی شرکت جهاد نصر استان زنجان در حاشیه بازدید خبرنگاران، از پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن، در پروژه برکت واقع در کوی نصر، گفت: این پروژه شامل ۷۴۴ واحد مسکونی با حدود ۹۶ مترمربع متراژ خالص است.

سعید شاهمرادی بیان داشت: واحدهای این پروژه دو خوابه و برخی سه خوابه در قالب ۹۳ بلوک ۸ واحدی در حال اجرا است.

وی یشرفت فیزیکی پروژه برکت را ۶۲ درصد اعلام کرد و گفت: فاز اول این پروژه شامل ۱۹۲ واحد مسکونی است که حدود ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عملیات اجرایی ساختمانی ۱۹۲ واحد مسکونی پروژه برکت واقع در کوی نصر تا پایان شهریورماه امسال تمام می‌شود.

مدیر پروژه‌های انبوه‌سازی شرکت جهاد نصر استان زنجان، به فاز اول این پروژه اشاره کرد و ابراز داشت: فاز اول این پروژه پیشرفت زیادی داشته و سفیدکاری واحدها در حال انجام است و کاشی‌کاری به اتمام رسیده و همچنین پنجره‌های UPVC در حال نصب بوده و اقلام آسانسور نیز خریداری شده و تاسیسات مکانیکی ۲۴ بلوک به مرحله اتمام رسیده و برای اینکه متقاضیان بتوانند در فاز اول پروژه مستقر شوند، باید روند اخذ پایان‌کار و پروانه پروژه و استاندارد آسانسور انجام شود.

شاهمرادی ابراز داشت: پیش‌بینی می‌شود طی ۲ تا ۳ ماه پس از پایان عملیات ساخت، این فرآیند نیز به پایان برسد.

وی به پروژه M۶ پروژه‌های انبوه‌سازی شرکت جهاد نصر زنجان اشاره کرد و گفت: این فاز شامل یک هزار و ۲۹۶ واحد مسکونی در زمینی به مساحت ۷۳ هکتار واقع بوده و در ۸۶ مترمربع مساحت مفید و با مشاعات ۱۲۶ متر هر واحد مسکونی در حال اجرا است و پیشرفت فیزیکی همه پروژه حدود ۴۳.۵ درصد است و طبق برنامه زمان بندی پروژه اجرا می‌شود.

مدیر پروژه‌های انبوه‌سازی شرکت جهاد نصر استان زنجان، متذکر شد: بعد از افزایش تسهیلات از ۱۰۰ میلیون تومان به ۳۵۰ میلیون تومان که در اردیبهشت‌ماه امسال به پروژه تزریق شد، روند اجرای پروژه سرعت گرفت و طی دو ماه گذشته ۳۵ درصد تنها در دیوارچینی واحدها کار شده و پیشرفت خوبی داشتیم و روزانه ۱۰ تریلی بلوک سیمانی در کارگاه تخلیه می‌شود و حدود ۳۲۰ نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند.

شاهمرادی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، عملیات عمرانی این فاز تا پایان ۶ ماهه اول سال آینده تکمیل خواهد شد و پیشرفت فیزیکی پروژه به تزریق منابع مالی ارتباط مستقیم دارد و بانک مسکن مرکزی استان هم همکاری خوبی دارد و همراه با پروژه حرکت می‌کند.

واحدهای پروژه M۵ در قالب چند خانوار و حیاط‌های اختصاصی است

شاهمرادی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه ارتباط مستقیمی با تزریق نقدینگی و تامین منابع مالی دارد، افزود: متاسفانه طی سال گذشته به دلیل قطعی مداوم برق و تعطیلی کارخانه‌های سیمان و شیوع بیماری کرونا سرعت روند کار کند شد.

وی به پروژه M۵ اشاره کرد و بیان داشت: واحدهای این فاز مسکونی در قالب چند خانوار و حیاط‌های اختصاصی است که به صورت قطعات مجزا در حال ساخت است و هر بلوک نیز به صورت واحدهایی برای ۸ خانوار تعریف شده که شامل پارکینگ، ۴ طبقه مسکونی و هر طبقه شامل ۲ واحد است.

شاهمرادی افزود: یک بخش فاز M۵ شامل ۷۶۸ واحد مسکونی و دو بخش دیگر هر کدام ۳۱۷ واحد و ۳۸۴ واحد مسکونی را شامل می‌شود.

 امیرحسین قزل‌کمر مدیر پروژه‌های کوی ثمین ۲ و ۳ از کوی زیتون پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان زنجان نیز در این بازدیدها حضور داشت و بیان داشت: تمام سایت این پروژه در زمینی به مساحت ۱۲۵ هکتار و واقع در ابتدای جاده منتهی به بهشت زهرا (س) شروع شده و به طول ۳.۵ کیلومتر به ابتدای جاده سد تهم زنجان منتهی می‌شود.

امیرحسین قزل‌کمر بیان داشت: این پروژه شامل ۸ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در زون‌بندی‌های مختلف شامل A, B, , D و غیره تقسیم شده و قسمتی از قطعات این زمین متعلق به شهرداری زنجان و بخشی به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی استان زنجان تعلق دارد.

وی افزود: در این پروژه فضاهای سبز، تاسیسات شهری، گردشگری، درمانی، تجاری، ورزشی و ورزشی روباز احداث می‌شود.

مدیر پروژه‌های کوی ثمین ۲ و ۳ از کوی زیتون پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان زنجان، به زمان اتمام این پروژه اشاره کرد و گفت: زون‌بندی‌های مختلف این پروژه با توجه به انتخاب پیمانکار و تزریق نقدینگی از سوی متقاضیان مشخص می‌شود و در حال حاضر در مرحله نصب تاسیسات و دیوارچینی واحدها هستیم و قسمت شرقی پروژه نیز در مرحله اجرای اسکلت ساختمانی است.

پروژه‌های غرب زنجان (کوی ثمین ۲ و زیتون) برای ۲۰۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده است

قزل‌کمر به زیربنای واحدهای مسکونی این پروژه اشاره کرد و بیان داشت: زیربنای واحدها با توجه به زون‌بندی و زمین هر قسمت از پروژه متفاوت است و بلوک‌ها شامل بلوک A در ۵ طبقه، بلوک B در ۵ طبقه، بلوک F در ۹ طبقه و بلوک C در ۹ طبقه اجرا خواهد شد و بلوک‌های ۵ طبقه شامل واحدهای ۲۰ و ۱۶ واحد مسکونی بوده و برخی نیز ۱۲ واحدی با متراژهای مختلف و واحدهای ۳، ۲ و تک‌خوابه را تشکیل می‌دهد.

وی به پیشرفت فیزیکی پروژه اشاره کرد و گفت: در این پروژه قسمت‌های مختلف درصد پیشرفت متفاوتی دارد و زون D ۱۵  درصد و زون A نیز ۳۰ درصد و زون B نیز ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گفتنی است در خصوص تامین مالی متقاضیان در کوی ثمین، تاکنون اقساط اول، دوم و سوم واریز شده و در حال حاضر در مرحله تامین تسهیلات بانکی هستیم.

مدیر پروژه‌های کوی ثمین ۲ و ۳ از کوی زیتون پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان زنجان، به بخش عمرانی کوی ثمین پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن استان زنجان اشاره کرد و افزود: این پروژه شامل ۵۸۶ واحد مسکونی در قالب ۷۳ بلوک و هر بلوک شامل ۸ واحد اجرا خواهد شد که تاکنون حدود ۳۹ تا ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در چهار طبقه مسکونی واحدهای دو خوابه احداث می‌شود.

قزل کمر ادامه داد: پروژه‌های غرب زنجان (کوی ثمین ۲ و کوی زیتون) برای بیش از دو هزار نفر به طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

نهضت ملی مسکن در استان با وجود تمام مشکلات و چالش به خوبی اجرا می‌شود ولی اخذ به موقع تسهیلات باعث روند بهتر اجرای پروژه‌ها می‌شود.