شناسهٔ خبر: 112567 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

صدور هشدار سطح نارنجی از سوی سازمان هواشناسی برای سه سامانه؛

ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی/ کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا/ احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وتاخیر یا لغو پرواز

تایفون طوفان لکیما سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی از رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید و افزایش ارتفاع موج و متلاطم شدن تنگه هرمز، استان هرمزگان و دریای عمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با انتشار هشدار هواشناسی و دریایی در سطح نارنجی از وزش باد و افزایش ارتفاع موج خبر داد.

زمان شروع  این هشدار در روز دوشنبه، بیستم تیرماه و زمان پایان روز سه شنبه،۲۱ تیر اعلام شده است و نوع مخاطره این سامانه افزایش ارتفاع موج بین ۱.۵ تا ۳ متر و فراساحل دریای عمان ۳.۵ تا ۴ متر است.

منطقه اثر این سامانه شرق تنگه هرمز، استان هرمزگان و دریای عمان، استان سیستان و بلوچستان اعلام شده است.

خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی از جمله خطرات احتمالی این پدیده است.

در این راستا سازمان هواشناسی به ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی بویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی  تاکید کرد.

بر اساس هشدار هواشناسی نارنجی؛ سامانه اول رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک (بویژه در ساعت بعدازظهر و اوایل شب) و احتمال تگرگ از شنبه ۱۸تیر ماه آغاز شده و تا روزدوشنبه بیستم ادامه دارد.

این سامانه امروز یکشنبه در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و شمال هرمزگان و در روز دوشنبه نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان فعال خواهد شد.

اثر مخاطره جاری شدن رواناب و آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر باد شدید لحظه ای همراه با خیزش گردوخاک موقت و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در پرواز اعلام شده است

سازمان هواشناسی به خودداری از تردد و اسکان در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو ها در کنار درختان فرسوده، عدم پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد، آمادگی دستگاه های اجرایی مانند دستگاه های امدادی، راهداری، شهرداری، وازرت نیرو، جهادکشاورزی و ...توصیه کرده است.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی سامانه دوم ، وزش باد شدید همراه با گردوخاک و نفوذ گردوغبار از روز شنبه آغاز شده و تا روز دوشنبه ادامه دارد.

 نوع مخاطره این سامانه خیزش گردوخاک، نفوذ گردوغبار و وزش باد شدید خواهد بود که  امروز در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان و کرمانشاه و روز دوشنبه ۲۰ تیرماه در شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی خراسان جنوبی، ایلام، خوزستان و کرمانشاه فعال خواهد شد.

اثر مخاطره خیزش گردوخاک، کاهش شدید شعاع دید و کیفیت هوا، احتمال خسارت به تاسیسات حساس به گردو خاک و صنعت کشاورزی و تاخیر و یا احتمال لغو پرواز گزارش شده است .
سازمان هواشناسی به خودداری از فعالیت در فضای باز، احتیاط در تردد بویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه‌های امدادی و فرمانداری‌ها و اجتناب از پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک توصیه کرده است.