شناسهٔ خبر: 112718 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در برنامه گفت وگوی ویژه سیما عنوان کرد:

تشریح مصوبات پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار/تفویض اختیارات بخشی از وظایف ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به استان‌ها/تمرکز منابع در شورای برنامه‌ریزی استان

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مهم‌ترین مصوبه‌ ستاد ملی بازآفرینی شهری،سپردن اختیارات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در حوزه تصویب برنامه‌ها به ستادهای بازآفرینی استانی بود که ریاست آن را استاندار بر عهده دارد و مدیرکل راه و شهرسازی استان دبیر آن است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: مهم‌ترین مصوبه‌ این ستاد سپردن اختیارات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در حوزه تصویب برنامه‌ها به ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استانی بود که ریاست آن را استاندار بر عهده دارد و مدیرکل راه و شهرسازی استان دبیر آن است.

محمد آئینی با اشاره به برگزاری پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اظهارکرد: خوشبختانه در پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، وزرای کشور، فرهنگ ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و نمایندگان تام‌الاختیار عضو ستاد حضور یافتند که این امر سبب شکل‌گیری جو همگرایی و هم‌افزایی خوبی شد. 

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار افزود: مهم‌ترین مصوبه‌ این ستاد سپردن اختیارات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در حوزه تصویب برنامه‌ها به ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استانی بود که ریاست آن را استاندار بر عهده دارد و مدیرکل راه و شهرسازی استان دبیر آن است. در ادامه متناسب با پروژه‌هایی که در ستاد بازآفرینی استان‌ها مصوب می‌شود، سازمان برنامه و بودجه استان و سازمان برنامه و بودجه در سطح ملی این موضوع را به دستگاه‌ها و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها برای تامین اعتبارات ابلاغ می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار هم این دستگاه‌ها موظفند که حداقل ۳۰ درصد اعتبار طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای خودشان را به این محلات اختصاص دهند. 

آئینی با بیان این که یکی از ویژگی‌های محلات دارای بافت فرسوده، کم برخورداری در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه مسکن ناپایدار است، تصریح کرد: در این محلات به طور متوسط ۴۶ درصد بناها ناپایدارند اما سهم سکونتگاه‌های غیررسمی در این ناپایداری بیش از ۵۰ درصد است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: موضوع بعدی کمبود خدمات زیربنایی و روبنایی نسبت به سایر محلات شهرهاست و یکی از چشم‌اندازها و هدف گذاری سند ملی راهبردی بازآفرینی شهری پایدار این است که این محلات تا پایان سال ۱۴۰۴ به متوسط محلات همان شهر به لحاظ برخورداری از خدمات برسد.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خدمات زیربنایی از بهبود شبکه آب، برق، روشنایی محلات، فاضلاب و ... تا بهسازی معابر نظیر بهسازی معابر خاکی وسیعی که در این محدوده هاست را شامل می‌شود. خدمات روبنایی نیز شامل احداث مدرسه، درمانگاه، ورزشگاه و ... می‌شود که در کنار آن بحث نوسازی و مقاوم سازی مسکن نیز مطرح است. 

آئینی در ادامه با اشاره به توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری در حوزه اشتغال، بهداشت و معیشت گفت: رسیدگی به این موارد در قالب اقدام مشترک دستگاه‌های عضو ستاد دنبال می‌شود. زمانی که همه دستگاه‌های پای کار بیایند و تشریک مساعی صورت گیرد، کار با سرعت بیشتر و آسان تر انجام می‌شود. 

 معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق قانون یکی از کارکردهای ویژه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، جلب مشارکت دستگاه‌های مسوول و ذیربط در این محدوده‌هاست، عنوان کرد: تحقق مدیریت یکپارچه به منظور جلوگیری از موازی کاری‌ها از دیگر کارکردهای این ستاد است .

به گفته آئینی در سه محدوده بافت‌های ناکارآمد (بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیر رسمی و بافت تاریخی) باید متناسب با شهر و محله رویکردهای مختلف نوسازی ، بهسازی و توانمندسازی به کار گرفته شود. در نتیجه این ستاد محلی برای ایجاد وحدت رویه و تضارب آراست. 

وی یکی دیگر از کارکردهای ستاد را ایجاد هم افزایی امکانات و منابع برشمرد و گفت:هر چند منابع وجود دارد اما پراکنده‌اند؛ چنانچه این منابع هم‌افزا و هم جهت شوند می‌توان مشکلات این محلات را حل کرد. به همین منظور، در نشست ستاد مصوب شد که منابع در شورای برنامهریزی استان متمرکز شود و سپس منابع لازم به این محلات اختصاص پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از بازیگران و شریک اصلی این جریان را شهرداری‌ها برشمرد و گفت: یکی دیگر از مصوبات این بود که سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، ضوابط اختصاص بودجه شهرداری برای این کار را تعیین و ابلاغ کنند و شهرداری‌ها متناسب با تصویب شورای اسلامی شهر، منابع لازم را اختصاص دهند.

انجام خدمات سریع انتظار انبوه سازان و توسعه گران 

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به بحث ارایه خدمات به محلات هدف گفت: طبق ماده ۱۱ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری دستگاه‌های خدمات‌رسان موظف هستند ضمن حفظ انشعابات قبلی، مبلغ اضافه‌ای بابت انشعابات جدید اخذ نکرده و انشعابات جدید را نیز خارج از نوبت برقرار کنند.

آیینی تصریح کرد: آن چه از وزارت نیرو در بافت‌های فرسوده انتظار می‌رود، آن است که وقتی معابر تعریض می‌شود مثلا کوچه دو متری، ۸ متری می‌شود، به فوریت تیرهای چراغ برق را جا به جا کند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه دو انتظار از شرکت آب و فاضلاب کشور داریم، گفت : در محدوده سکونتگاه‌های غیررسمی شبکه های آب و فاضلاب اجرا نشده است و اگر معابر خاکی بخواهد بهسازی و آسفالت شود انتظار براین است که ابتدا پروژه‌های آب و فاضلاب اجرا شود و باید این رویه کلی در این مناطق اتفاق بیافتد. همچنین سازندگان انتظاردارند انشعابات جدید در کوتاه‌ترین زمان برقرار شود. 

نهضت سه ساله آسفالت معابر خاکی محلات هدف

 معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در پایان سخنان خود ضمن دعوت از انبوه‌سازان برای ورود در عرصه نوسازی بافت‌های فرسوده شهری گفت: انبوه‌سازان و سازندگان می‌توانند از فرصت بسیار خوبی که شهرداری‌ها و دولت تدارک دیده‌اند استفاده کنند.

آئینی افزود: شهرداری‌ها تقریبا پروانه ساخت رایگان و خارج از نوبت صادر می‌کنند و دولت نیز از خط اعتباری بافت فرسوده و نهضت ملی مسکن تسهیلات خوبی در نظر گرفته است.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به پرداخت ودیعه مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری تصریح کرد؛ براساس مصوبه پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار درصدد هستیم بر پایه یک نهضت سه ساله، تمام معابر خاکی محلات هدف بازافرینی شهری را با همکاری سازمان شهرداری‌ها و مجلس شورای اسلامی، بهسازی و آسفالت کنیم .