شناسهٔ خبر: 113521 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست ماهانه استانداران با حضور وزرای راه و شهرسازی و کشور تاکید شد؛

تدوین برنامه عملیاتی جهت رفع موانع بازآفرینی شهری

جلسه در نشست ماهانه استانداران در وزارت کشور، با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، تدوین برنامه عملیاتی ساماندهی حاشیه نشینی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، در نشست ماهانه استانداران در وزارت کشور، با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، تدوین برنامه عملیاتی ساماندهی حاشیه نشینی مورد تاکید قرار گرفت.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در این دیدار با اعلام اینکه حدود ۱۶۲ هزار هکتار بافت ناکارآمد اعم از بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت تاریخی در شهرهای کشور شناسایی شده که در حدود دو و نیم میلیون واحد مسکونی ناپایدار را شامل می‌شود،  اظهار کرد: ۷۰ هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها در حال ساخت است که باید شرایط نوسازی را فراهم و به این جریان  سرعت بخشیم.

قاسمی با اشاره به آیین‌نامه بندک تبصره ۱۱ قانون بودجه گفت: این آیین‌نامه در کمیسیون دولت در دست تصویب است که استانداران بعد از تصویب می‌توانند سند مالکیت در سکونتگاه‌های غیررسمی را به ساکنین اعطا کنند.

وی با اشاره به مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری، بر تفویض اختیارات به استانداران و ضرورت تدوین و اجرای برنامه بازآفرینی محلات با اولویت نوسازی مسکن تاکید کرد.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز در این جلسه از استانداران خواست برای رفع مشکلات موجود در حوزه بازآفرینی در محلات هدف، ظرف دو ماه برنامه‌ای مبتنی بر چهار محور جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی، تهیه برنامه ساماندهی محلات هدف، ارائه اراضی معوض برای سکونتگاه‌های در خطر و غیرقابل سکونت و اجرای برنامه اسکان مجدد و امن سازی محلات دارای آسیب‌های اجتماعی، تهیه و ارائه کنند.

همچنین در این نشست محمد آیینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به وجود ۵۴ درصد ابنیه ناپایدار واقع در بافت‌های ناکارآمد، خاطر نشان کرد: برای ساماندهی و ارتقاء خدمات در محلات هدف و سکونتگاه‌های غیررسمی نسبت به متوسط شهرهای دیگر باید در حدود ۱۳هزار پروژه اجرا شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از مجموع ۱۶۲ هزار هکتاری که به عنوان محدوده‌های بازآفرینی شهری و محلات هدف طرح در کمیسیون ماده ۵ شهرها تعیین محدوده شدند، حدود ۵۸ هزار و ۹۵۶ هکتار به عنوان سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت حاشیه‌ای شناخته می‌شوند که بیش از ۹۰ درصد از آنها در درون محدوده‌های شهری قرار دارند.

به گفته آئینی جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون و ۱۳۶ هزار نفر در این بافت‌ها که ۱۱ درصد جمعیت شهری و حدود ۸ درصد از سطح شهرها را شامل می‌شود، ساکن هستند و بالغ بر ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار خانوار در این محدوده‌ها زندگی می‌کنند.

آئینی با بیان این که یکی از ویژگی‌های محلات دارای بافت فرسوده، کم برخورداری در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه مسکن مقاوم است، تصریح کرد: در این محلات به طور متوسط ۴۶ درصد بناها ناپایدارند اما سهم سکونتگاه‌های غیررسمی در این ناپایداری بیش از ۵۰ درصد است.

معاون وزیر راه  و شهرسازی  با بیان اینکه سند ملی بازآفرینی شهری تکلیف و نحوه اقدام دراین محلات را مشخص نموده است بر تهیه هرگونه برنامه عملیاتی بر مبنای سند مذکور تاکید کرد.

vazaret kashvar2