علیرضا محمدی کرجیران مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تشریح مطالعات طرح جامع بندر شهید رجایی گفت: در اجرای این طرح مطالعاتی تاکنون پروژههای متعددی در زمینه سرمایهگذاری، توسعه دریایی، خشکی و تجهیزات بندری تعریف شده است.
وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته درطرح جامعه بندر شهید رجایی، افزود: در حوزه دریایی، احداث اسکلههای نفتی و خدماتی جدید، توسعه کانال دسترسی و حوضچه گردش غربی و در بخش بندری نیز طرحهایی از جمله توسعه کریدورهای خطوط لوله نفتی، احداث سیلوی ترانزیت غلات با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، احداث ترمینالهای ۳ کانتینری، کار مایع، مکانیزه و اسکلههای فله و توسعه فاز یک اراضی لجستیک صنعتی بندری تعریف شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به آنچه در جهت تعمیم و گسترش فعالیتهای ریلی در مطالعه طرح جامع بندر شهید رجایی به آن پرداخته شده است نیز اشاره کرد و گفت: در این طرحهای به توسعه مختلف فعالیتهای ریلی در ابعاد مختلف مانند اصلاح خطوط ریلی موجود در شرق بندر شهید رجایی، توسعه ایستگاه ریلی شرق بندر برای نفت و محصولات فولادی، اصلاح خطوط ریلی ترمینال کالای عمومی، احداث ایستگاه ریلی ترمینال ۲ کانتینری با ۶ خط اصلاح خطوط ریلی موجود در شمال غرب بندر، احداث ایستگاه ریلی ترمینال فله معدنی با ۴ خط و خطوط دسترسی به آن پرداخته شده است.
محمدی کرجیران، ایجاد پل روگذر بر روی خطوط راهآهن به منظور کاهش تداخلات حرکتی بر روی مسیر R۴، ایجاد پل روگذر بر روی بزرگراه به منظور دسترسی بین دو منطقه گمرکی از اراضی پشتیبانی به غرب اراضی ۲۴۰۰ هکتاری برای بخش جادهای را از دیگر مطالعات به انجام رسیده در طرح جامع بندر شهید رجایی عنوان کرد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، لازمه انجام این طرحهای توسعهای مهم را مستلزم عواملی نظیر رشد اقتصادی بندر و تامین منابع مالی لازم برشمرد.
یادآوری میشود، بندر شهید رجایی با برخورداری از ۴۵۱۰ متر مساحت، ۲۶۵۰ متر موج شکن، ۱۲۴ میلیون تن ظرفیت انبار و محوطه و ۱۷۰ میلیون تن ظرفیت دسترسی دریایی، ۳۲ پست و ۱۲ پست اسکله نفتی (خلیج فارس) یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی دنیا قلمداد میشود.