شناسهٔ خبر: 113865 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد:

لزوم آگاه‌سازی از حمایت‌های قانونی و تسهیلات ارزان قیمت ویژه نوسازی واحدهای مسکونی ناپایدار

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی که روز گذشته با حضور استاندار و دیگر مقامات استانی در محل استانداری برگزار شد از ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی، به عنوان ستاد پیشتاز در تدوین برنامه اقدام مشترک با حضور همه دستگاه‌ها نام برد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ محمد آیینی،مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی که روز گذشته با حضور استاندار و دیگر مقامات استانی در محل استانداری برگزار شد از ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی، به عنوان ستاد پیشتاز در تدوین برنامه اقدام مشترک با حضور همه دستگاه‌ها نام برد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست ضمن اشاره به سه وظیفه ستاد بازآفرینی شهری استان‌ها بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، گفت: وظیفه نخست، موضوع نوسازی مسکن است که در حال حاضر با تعداد قابل توجهی از بناهای ناپایدار در محدوده‌های حاشیه‌ای و بافت فرسوده مواجهه هستیم که میزان آن در کل کشور به بیش از دو میلیون و ۶۵۰ هزار واحد می‌رسد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به در خطر بودن جان هموطنان ساکن در این منازل مسکونی در صورت وقوع زلزله و یا دیگر حوادث غیرمترقبه، از مقامات حاضر در جلسه خواست تا این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و در کنار حمایت‌های قانونی شهرداری مشهد و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت در نظر گرفته شده، با تبلیغات و اطلاع‌رسانی بیشتر، مردم را نسبت به این امکانی که برای آنها فراهم شده مطلع کنند.

آیینی دومین وظیفه این ستاد را تامین خدمات روبنایی و زیربنایی شهری بر شمرد و افزود: علاوه بر این، ستاد بازآفرینی استانی در قبال توانمندسازی جوامع و ساکنین محلات هدف مسئول هستند که خوشبختانه در این بخش در حال حاضر دیگر دستگاه‌ها هم ورود کرده‌اند و این برای ما مایه خرسندی است.

او با اشاره به حضور در شورای اجتماعی کشور همراه با استاندار خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در این شورا یک اراده‌ای برای ورود جدی به موضوع بازآفرینی شهری به ویژه در حوزه محلات حاشیه‌ای در کنار ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شکل گرفته و همچنین سایر دستگاه‌ها و امامان محترم جمعه  نیز در حال همکاری هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تشکیل جلسات ستاد بازآفرینی دیگر شهرستان‌ها از قبیل نیشابور، سبزوار، تربت حیدریه و ... که مشکلات بیشتری در این حوزه دارند، اظهار کرد: مبانی قانونی کافی در زمینه بازآفرینی شهری وجود دارد و دستگاه‌ها از جمله شورای برنامه‌ریزی توسعه استان موظف هستند طبق ماده ۱۲ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، منابع لازم را برای تامین خدمات روبنایی و زیربنایی محلات هدف پیش‌بینی کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه با اشاره به وضعیت معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی شهری، اعلام کرد: چنانچه بر اساس برنامه اقدام مشترک، دیگر دستگاه‌ها زیرسازی‌های لازم از قبیل آب و فاضلاب را انجام دهند، ما آمادگی داریم با تأمین قیر رایگان کمک کنیم تمامی معابر خاکی را ظرف مدت سه سال باقیمانده از عمر دولت سیزدهم بهسازی و آسفالت شود.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی پیش از نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان به همراه مدیران استانی و شهری از محلات هدف شهرک شهید رجایی و شهید باهنر شهر مشهد بازدید کرد.