شناسهٔ خبر: 113871 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

مدیر کل هواشناسی استان هرمزگان اعلام کرد؛

هشدار وقوع سیل در استان هرمزگان/هموطنان از اتراق و تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند

خسارت سیلاب جنوب کرمکان مدیر کل هواشناسی استان هرمزگان از امکان جاری شدن سیل به دنبال فعالیت سامانه مونسون طی امشب و فردا در این استان خبر داد.

سعید رنجبر مدیر کل اداره کل هواشناسی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به تشدید بارش‌ها در استان‌های کرمان و فارس گفت: سامانه مونسون از همان ابتدای ورود خود به کشور، استان هرمزگان را تحت تاثیر قرار داد اما به تدریج از فعالیت آن کاسته شد.

وی افزود: وضعیت استان در روزهای اواسط هفته به حالت عادی بازگشت و بجز هشدار زرد روز پنجشنبه انتطار بارش‌های قابل توجهی در این استان نداشتیم.

رنجبر خاطر نشان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، سامانه بارشی به استان‌های هم‌جوار رفت اما امروز یک هشدار قرمز صادر شد که براساس آن طی بعد از ظهر امروز و فردا تمرکز بارش‌ها بر شمال و غرب استان به ویژه بشاگرد و حاجی آباد خواهد بود.

رنجبر با اشاره به شدت بارندگی‌ها در جنوب کرمان و جنوب و شرق استان فارس گفت: با توحه به اینکه بارندگی‌ها به سمت استان هرمزگان خواهد بود، تاکید شده با همکاری سازمان مدیریت بحران مراقبت بیشتری از این مناطق انجام شود چرا که خروجی آب این مناطق در استان‌های هم جوار به سمت استان هرمزگان است.

وی اظهار کرد: روز سه‌شنبه این سامانه از استان خارج شده و شرایط جوی به حالت عادی باز می‌گردد.

رنجبر با بیان اینکه در یک ماه گذشته سامانه مونسون هند در استان هرمزگان فعال بوده، افزود: هشدارهای زرد و نارنجی طی این مدت صادر شده بود اما شدت بارش‌ها به اندازه امروز نبود.

وی ادامه داد: دور از انتظار نیست پس از خروج این سامانه و طی هفته‌های آینده باز هم مونسون فعالیت خود را در این منطقه مخصوصا ارتفاعات بشاگرد آغاز کند.

رنجبر اظهار کرد: شدت بارش‌های امشب و فردا به اندازه‌ای نیست که نیاز به تخلیه شهر یا منطقه باشد چرا که سامانه تا زمان ورود به استان هرمزگان انرژی خود را از دست می‌دهد اما باز هم باید احتیاط‌های لازم طی امروز و فردا از سوی مردم و دستگاه‌های اجرایی رعایت شود.

رئیس سازمان هواشناسی استان هرمزگان تاکید کرد: هموطنان از سلفی گرفتن با سیل و ایستادن کنار رودخانه‌ها خودداری کنند.

وی گفت: متاسفانه علی‌رغم تاکیدات مکرر، برخی از مردم همچنان کنار رودخانه‌ها اتراق می‌کنند و به قدرت بالای این سیلاب‌ها و عدم امکان عبور از آن باور ندارند.

رنجبر با بیان اینکه بیشترین آسیب‌ها در حاشیه رودخانه‌ها رخ می‌دهد، توصیه کرد: هموطنان از اتراق و تردد در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

مدیر کل هواشناسی استان هرمزگان بیان کرد: مدیریت شهری، استانداری‌ها، سازمان مدیریت بحران و دستگاه‌های اجرایی مراقبت‌های لازم را خواهند داشت و از روز گذشته به فرمانداران همه شهرستان‌های استان و دستگاه‌های اجرایی هشدارها ابلاغ شده و دستگاه‌های اجرایی تا پایان فعالیت سامانه، در حالت آماده‌باش قرار خواهند داشت.