شناسهٔ خبر: 113886 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:‌

افزایش ۲/۵ برابری قراردادهای ساخت بزرگراه در استان خراسان جنوبی

باند دوم خراسان جنوبي.jpg مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از افزایش ۲/۵ برابری حجم قراردادهای ساخت بزرگراه به میزان ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ابتدای سال ۹۸ در مجموع ۲۳۰ کیلومتر پروژه باند دوم با حجم قرارداد هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان داشتیم که امسال با ۲/۵ برابر افزایش به ۵۸۰ کیلومتر با حجم قرارداد ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (خراسان جنوبی) وحید داعی، افزود: در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در شهریور سال گذشته اعتبارات خوبی برای استان مصوب شد که به مرور در حال تخصیص است.

وی بیان کرد: در این سفر اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان مصوب شد که با پیگیری‌های صورت گرفته در سال نخست از هزار میلیارد تومان تخصیص نقدی استان، ۳۸۰ میلیارد تومان مربوط به راه و شهرسازی بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: از اعتبارات سفر رئیس‌ جمهور به استان تاکنون ۳۸۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی و ۱۰۰ میلیارد تومان قیر رایگان به استان تخصیص یافته واز این محل در سه ماه پایانی سال گذشته ۵۰ کیلومتر باند دوم راه در استان تکمیل شد و زیر بار ترافیک رفت.

داعی افزود: همچنین تاکنون ۵۰ کیلومتر جاده دوبانده در استان آسفالت شده که باید علائم‌گذاری شود و ۵۰ کیلومتر دیگر تا زیرسازی آسفالت انجام شده است.

وی تصریح کرد: در مجموع ۵۸۰ کیلومتر پروژه باند دوم در استان دردست اجرا داریم که قبل از سفر استانی ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون به ۳۵ درصد پیشرفت رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به هدف‌گذاری تکمیل و احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سال جاری اشاره کرد و گفت: اکنون این پروژه حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با تامین اعتبار لازم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسدکه حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۰۰ کیلومتر در دست اجرای استان نیاز است.

داعی عنوان کرد: برای اتمام ۵۸۰ کیلومتر راه‌های استان نیز حداقل چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تامین اعتبار حداقل در سه یا چهار سال آینده این پروژه‌ها تکمیل می‌شود وبه میزان قابل قبول در باندهای دوم خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه راه‌ها پیشران اقتصادی است و خراسان جنوبی به نوعی شاهراه ارتباطی محسوب می‌شود گفت: دو کریدور شمال به جنوب چابهار - زاهدان - بیرجند - مشهد و کریدور بندرعباس - کرمان - راور- دیهوک -  فردوس - مشهد و اصفهان - طبس - مشهد و یزد - طبس - مشهد از استان عبور کرده و اهمیت راه‌ها را دوچندان می‌کند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک این استان با افغانستان اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که باید به راه‌های مرزی استان نیز توجه کنیم تا اقتصاد و ترانزیت تقویت شود.

وی با تاکید بر توسعه عدالتی در حوزه‌ راه‌های استان افزود: تلاش کرده‌ایم در هر شهرستان حداقل یک پروژه باند دوم اجرا و مراکز شهرستان‌ها به شبکه بزرگراهی کشور متصل شود.

داعی تصریح کرد: ابتدای سال ۱۳۹۸ آمار باندهای دوم استان ۶۰۶ کیلومتر بود که امروز با ۲۴ درصد افزایش نسبت به مجموع به ۷۹۳ کیلومتر رسیده است.

وی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برای اجرای باندهای دوم استان در این مدت هزینه شده است گفت: در مجموع طی دو سال اخیر با پیگیری‌های متعدد ۱۸۷ کیلومتر باند دوم زیر بار عبور رفته که شامل یک پنجم باندهای دوم خراسان جنوبی است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی یادآور شد: دهه فجر سال ۹۹ از مجموع افتتاح ۴۵۰ کیلومتر پروژه دوبانده‌سازی در سطح کشور۹۰ کیلومتر مربوط به خراسان جنوبی بود و سال گذشته نیز از ۹۵ کیلومتر کل کشور۳۰ کیلومتر (۳۲ درصد) در این استان افتتاح شد.

وی با بیان اینکه اعتبار راه‌های استان از سه منبع مالی پیگیری شده است، به افزایش بودجه استان اشاره کرد و گفت: اعتبار سال ۹۸ حدود ۲۲۰ میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۴۸۰ میلیارد و امسال به ۷۴۰ میلیارد تومان رسید.

داعی گفت: از محل ماده ۵۶ نیز ۵۰ میلیارد تومان از بانک مسکن برای دوبانده سازی جاده بیرجند - قاین تخصیص یافت که در تاریخ خراسان جنوبی و جنوب خراسان برای اولین بار انجام شد.

وی افزود: ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز از این محل برای جاده بیرجند - قاین در حال پیگیری است که قرارداد مبادله شده و تضمین‌نامه به تازگی توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر این از محل ماده ۵۶ نیز ۱۰۰ میلیارد تومان برای جاده سربیشه - ماهیرود از بانک تجارت و ۵۰ میلیارد تومان برای دیهوک - فردوس از بانک سپه تضمین‌نامه‌ها صادر شده است.

وی یکی دیگر از راه‌های تامین مالی راه‌های استان را تهاتر ذکر کرد و گفت: از این محل پارسال ۴۵ میلیارد تومان در حوزه راه‌های استان استفاده کردیم.

داعی با بیان اینکه از ظرفیت‌های مالی حداکثر استفاده را کرده‌ایم افزود: در قانون بودجه ۱۴۰۰ با پیگیری‌های زیاد توانستیم برای محور خوسف - سه راهی راهداران - دیهوک - طبس ردیف بودجه اخذ کنیم.رئیس جمهور ۱۹ شهریور سال گذشته در سومین سفر استانی به خراسان جنوبی سفر کرد که رهاورد این سفر برای استان بیش از ۱۰۰ نوع مصوبه بوده و مبلغ ۱۱ هزار و ۷۲۵ میلیارد تومان در قالب مصوبات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی برای سه سال (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) اختصاص یافته است.