شناسهٔ خبر: 113932 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان اعلام کرد:

لزوم پرداخت حق‌الزحمه مشاورین املاک طبق نرخ مصوب برای خرید، فروش و اجاره ملک در استان اصفهان

حق‌الزحمه مشاورین املاک - اصفهان رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: نرخ حق الزحمه مشاورین املاک استان اصفهان در کمیسیون‌های تقویم املاک استان و شهرستان‌ها و بسته به شرایط هر شهرستان تعیین می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ حسن کحال‌زاده رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: مطابق با تصویب نامه هیات وزیران در خصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها و اعلام وزارت راه و شهرسازی در این رابطه، نرخ خدمات مشاورین املاک برای خرید و فروش ملک بر مبنای درصـدی از ارزش معاملاتی املاک موضوع ماده (۶۴) قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات بعدی آن و با رعایت تبصره‌های ذیل آن تعیین می‌شود.    

وی افزود: همچنین برای امور اجاره ملک بر مبنای درصـدی از ارزش اجاری موضـوع ماده (۵۴) قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات بعدی آن بر اساس قانون نظام صنفی با اصلاحات بعدی تعیین می‌شود.   

رئیس اداره ارتباطات و اطلاع رسانی اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: در این رابطه دریافت هرگونه حق الزحمه توسط مشاورین املاک بیش از نرخ‌های ذکر شده، مشمول تخلف گران فروشی است.    

وی خاطرنشان کرد: مطابق با اعلام وزارت راه و شهرسازی، قیمت پایه حق‌العمل مشاورین املاک مشخص شده است و نرخ آن می‌بایست در کمیسیون نظارت هر استان و شهرستان مشخص شود. همچنین این قیمت‌ها طی یک سال ثابت است و طی سال افزایش یا کاهش پیدا نمی‌کند.    

کحال‌زاده با بیان اینکه حق الزحمه مربوط به هر یک از خدمات مشاورین املاک توسط سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور محاسبه و در قراردادها و مبایعه نامه‌ها چاپ می‌شـود، گفت: بر اساس تصویب نامه هیات وزیران، مشاورین املاک موظف شده‌اند حق الزحمه را صرفاً بر اساس مبلغ محاسبه شده توسط این سامانه و به وسیله دستگاه‌های کارتخوان متصل به سازمان امور مالیاتی کشور اخذ کنند.  

وی یادآور شد: مردم عزیز استان اصفهان می بایست جهت دریافت خدمات مشاورین املاک، همان مبلغی را پرداخت کنند که در برگه قرارداد چاپ شده است.