شناسهٔ خبر: 113938 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اعلام کرد:

شناسایی بیش از ۵ هزار تن اضافه بار در محورهای خراسان جنوبی

جلال زاده.jpg مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از شناسایی ۵۲۴۳تن اضافه بار بیش از ظرفیت مجاز از خودروهای حمل بار در راه‌های مواصلاتی استان طی سه‌ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خراسان جنوبی، اسداله جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گفت: طی سه‌ماهه نخست سال جاری بیش از۵۲۰۰ تن تخلف اضافه بار از ظرفیت مجاز در جاده‌های استان شناسایی شد که شناسایی اضافه‌بار در راه‌های استان طی این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۹۰درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: با تقویت گشت‌های نظارت حمل و نقل و همکاری پلیس راه استان، امسال بیش از۱۰ طرح گشت دروازه‌ای در سطح محورهای مواصلاتی استان به اجرا در آمده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: کنترل ایمنی بار، ایمنی ناوگان، بارنامه، تجهیزات ایمنی و استانداردهای سلامت فنی وسایل نقلیه و کارت هوشمند از جمله مهمترین شاخص‌ها برای کاهش تخلف و افزایش ضریب ایمنی در جاده‌ها است.

جلال زاده تصریح کرد: جاده‌ها از جمله سرمایه‌های ملی بوده وعدم رعایت تناژ استاندارد توسط ناوگان حمل و نقل کالا، آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ راه‌ها در شبکه حمل و نقل جاده‌ای را به همراه داشته و این مهم موجب هزینه‌های زیادی برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان می‌شود.

وی اضافه کرد: استفاده‌ از سامانه‌های هوشمند نظارتی از دیگر راهکارهای کنترل اضافه بار در جاده‌های استان بوده که در این راستا جاده‌های استان به یک دستگاه  سامانه هوشمند توزین تجهیز شده‌ است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: حمل بار بدون بارنامه علاوه بر تخلف و تخطی از قانون، می‌تواند عواقب جبران ناپذیری در صورت بروز حوادث پیش بینی نشده، برای رانندگان بهمراه داشته باشد که یکی از آنها عدم پوشش بیمه در صورت خسارت به محموله‌ است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای طرح‌های نظارتی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، در وهله اول جابه‌جایی نظام مند و سیستماتیک بار بوده که در نهایت منجر به برخورداری از حمل و نقل ایمن و حمایت از رانندگان درصورت بروز حوادث پیش بینی نشده و احتمالی است که امیدواریم با تداوم اجرای طرح گشت دروازه ای و رعایت کامل قوانین توسط رانندگان، شاهد شبکه حمل و نقل پایدار باشیم.

گفتنی است؛ روزانه حدود ۱۸۳ هزار وسیله نقلیه از مسیرهای جاده‌ای استان تردد می‌کنند.