به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامرضا قاسمی، مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر، با بیان اینکه این شرکت در راستای اهداف و سیاستگذاری دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی در ارتقاء کیفی پروژههای عمرانی در سطح کشور و تصمیم دولت مبنی بر توسعه بنادر کوچک و بهبود وضعیت ساحل نشینان، با انجام عملیات حفاری و مطالعه ژئوتکنیک دریایی در بنادر ریگ، گناوه و دیلم در استان بوشهر، نقش آفرینی موثری در ارتقاء کیفی پروژههای عمرانی و مطالعه طرح توسعه استان بوشهر ارائه کرده است، گفت: شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با توجه به در اختیار داشتن نیروهای توانمند و به کارگیری تجهیزات متناسب با نوع فعالیت، مطابق با استانداردهای داخلی و بینالمللی موفق شد با به کارگیری تیمی خبره و کارآمد از کارشناسان ژئوتکنیک وارد پروژههای طرح توسعه بنادر ریگ و گناوه شده و عملیات حفاری دریایی را با موفقیت به سرانجام برساند.
وی با اشاره به این که عملیات حفاری این پروژه ملی، ۶۱ روز به طول انجامید، عنوان کرد: با مطالعه دقیق و ارزیابی موقعیت پروژه و مطابق با استانداردهای ملی و بینالمللی در این پروژه از جک آپ بارجهای سه پایه، با سطح عرشه ۲۴ متر مربع و با ارتفاع پایههای۱۰ متری به منظور استقرار تجهیزات حفاری و انجام مطالعات ژئوتکنیک استفاده شده است.
مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر با تاکید براینکه در طرح توسعه بندر گناوه در بازوهای شمالی، جنوبی و حوضچه تعداد ۱۳ گمانه بامجموع ۳۹۰متر حفاری انجام در عمق آب سه تا هفت متری حفر شده است، اظهار کرد: از مجموع ۱۳ گمانه، ۹ گمانه در بازوهای شمالی و جنوبی، دو گمانه در امتداد ساحل و دو گمانه در محل حوضچه، برای نخستین بار توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این پروژه عملیاتی شده است.
قاسمی افزود: با توجه به سیاستهای دولت سیزدهم مبنی بر طرح توسعه بنادر کوچک، اجرای عملیات توسعه بندر دیلم سومین طرحی خواهد بود که پس از بنادر ریگ و گناوه عملیات حفاری و مطالعات ژئوتکنیک آن توسط آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر در روزهای آینده آغاز خواهد شد.
۳۹۰ متر حفاری دریایی طی دو ماه
شهرام احمدی، معاون فنی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر نیز گفت: در این پروژه با اقدام جهادی پرسنل متخصص شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک طی دو ماه ۳۹۰ متر حفاری دریایی انجام شده است که میانگین حفاری روزانه شش و نیم متر در روز به ثبت رسید.
شهرام عاقبتی، کارشناس مسئول ژئوتکنیک آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر نیز در خصوص شرایط ویژه این پروژه عنوان کرد: در این پروژه مصالح زیرسطحی موجود در مناطق ساحلی عمدتاً از مصالح مساله دار بود، لذا شرایط خاص مطالعاتی ژئوتکنیک را میطلبید.
وی افزود: از جمله مهمترین مسائل قابل مشاهده موجود در این پروژه جوشش ماسه، وجود خاکهای بسیار نرم و ضعیف مستعد نشستهای بزرگ تحت بارهای وارده و فرورفت موضعی مصالح سنگی بود که پدیده روانگرائی تحت بارهای دینامیکی نیز به آن افزوده شد.
به گزارش شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان بوشهر با دارا بودن توان فنی و مهندسی بالا در اجرای مطالعه ژئوتکنیک طرحهای ملی در سطح استان پیشتاز بوده و با استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS (مدیریت کیفیت، مدیریت زیست محیطی، ایمنی و بهداشت حرفهای) و پیادهسازی سیستم مدیریت کیفیت آزمایشگاهی ایزو ۱۷۰۲۵ گامهای موثری را در افزایش رضایتمندی و اعتماد کارفرمایان به منظور ارتقاء کیفیت پروژههای عمرانی برداشته است. علاوه بر این در حوزه فعالیتهای آزمایشگاهی غیر مخرب (NDT)؛ نظیر دانسیته سنج هستهای، بیشترین بهرهبرداری از این تجهیزات در ارزیابی کیفیت بهسازی و تثبیت زیر ساختهای حمل و نقل و احداث پروژههای عمرانی سطح استان به عمل آمده است.