به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ محسن قدیری رئیس اداره نظارت بر ساخت راههای ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: محور مبارکه مجلسی بروجن یکی از پرحادثه ترین محورهای استان اصفهان است که در قالب راهسازی و عملیات اجرای بیس تثبیتی و بتن غلطکی اجرا میشود.
وی افزود: فاز یک این پروژه به طول هفت کیلومتر، با احتساب دو دستگاه دور برگردان و ورودی و خروجی روستای قلعه سفید با عرض ۱۱ متر همچنین روسازی دو لایه آسفالت به ضخامت ۱۲ سانتی متر، دو لایه اساس به ضخامت ۲۵ سانتی متر و تعداد ۱۰ دستگاه پل آبرو با دهانههای مختلف به بهرهبرداری رسیده است.
رئیس اداره نظارت بر ساخت راههای ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: فاز دوم پروژه باند دوم مبارکه– مجلسی– بروجن به طول ۲۹ کیلومتر (با احتساب ۶ دستگاه دوربرگردان و ورودی و خروجیهای روستای حوض ماهی – معدن فولاد سنگ و قامیشلو) است که با عرض ۱۲ متر و روسازی ۴.۵ سانتیمتر آسفالت SMA و ۱۹ سانتیمتر RCCP و ۱۵ سانتی متر اساس تثبیت شده با سیمان ۱۳۰ کیلوگرم در مترمکعب بتن به ضخامت ۱۰ سانتی متر طراحی شده است.
وی اضافه کرد: همچنین دارای تراکم ۹۸ درصد به بالا است و این اساس دارای مقاومت CBR بوده که به مراتب مقاومتی بیشتر از اساس معمولی دارد.
قدیری با اشاره به نصب و راه اندازی ایستگاه تولید بتن غلطکی باند دوم مبارکه مجلسی بروجن اذعان داشت: تولید این نوع روسازی از منظر خصوصیاتی نظیر مقاومت و دوام به نوعی روسازی صلب محسوب میشود.
وی توضیح داد: در سالهای گذشته اساس تثبیت شده با سیمان به روش مخلوط کردن سیمان با گریدر انجام میگرفت که به دلیل پخش ذرات گرد و غبار در هوا علاوه بر اینکه برای ایمنی کارکنان مضر و زیان آور بود، پرت مصالح سیمان را نیز به همراه داشت.
رئیس اداره نظارت بر ساخت راههای ادارهکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: برای این پروژه مصالح اساس در ایستگاه تولید بتن غلطکی (بچینگ پلانت) همانند بتن ساخته میشود و توسط فینیشر آسفالت (Vogele ۱۸۰۰) پخش و توسط غلطک های فلزی ویبره متراکم همچنین توسط غلطک های لاستیکی پرداخت میشود.
وی خاطرنشان کرد: در این نوع روسازی به مواردی نظیر جلوگیری از فرسایش زمین (تولید مصالح دانه ای اساس) و افزایش تولید ملی (تولید سیمان) و درنهایت اقتصادی تر شدن پروژه از نظر زمانی، مالی همچنین سازگاری با محیط زیست توجه شایانی شده است.