شناسهٔ خبر: 114263 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

بتن غلطکی جایگزین مناسب و بادوام برای آسفالت / تلاش برای حذف قیر از پروژه‌های راهسازی استان اصفهان

بهزاد شاهسوندی - اصفهان معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: تلاش کردیم قیر را از پروژه‌های راهسازی استان حذف و بتن غلطکی را جایگزین کنیم که به دلایل زیست محیطی، کیفیت و دوام روکش مناسب‌تر است.

بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص تأمین قیر پروژه‌ها برای روکش آسفالت راه‌ها اظهار داشت: ورود شرکت‌های تولید کننده قیر به بورس و فروش شخصی یا صادرات آن طی سال‌های اخیر سبب شد برای تأمین قیر با چالش‌هایی مواجه شویم.  

وی ادامه داد: با وجود اینکه شرکت ملی نفت سهمیه قیر سالانه در اختیار وزارت راه گذاشته که حدود چهار میلیون تن است اما این میزان به نسبت پروژه‌های راه در سطح کشور عدد ناچیزی است.  

معاون مهندسی و ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: از سوی دیگر قیمت قیر به نرخ روز تعیین می‌شود و این نوسانات قیمت که بیشتر افزایشی بوده سبب متضرر شدن پیمانکاران پروژه‌ها می‌شد؛ از این رو تلاش کردیم که قیر را از پروژه‌های راهسازی حذف و بتن غلطکی را جایگزین کنیم که هم به دلایل زیست محیطی و نیز کیفیت و دوام روکش مناسب‌تر است.  

وی با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته از فناوری بتن غلطکی از سال ها پیش استفاده می‌کردند، اضافه کرد: اگر همه پروژه‌های ما به سمت بتن غلطکی برود به لحاظ فنی و دوام و کیفیت کار به نفع کشورمان خواهد بود زیرا دوام روکش آسفالت با سه لایه قیر ۲۰ سال پیش بینی می شود این درحالی است که حتی در پروژه‌ها معمولاً سه لایه قیر استفاده نمی‌شود اما دوام بتن غلطکی حداقل ۲۰ سال است و می‌تواند عمر روکش را تا دو برابر افزایش ‌دهد و کاملاً استاندارد است.  

وی با اشاره به اینکه در محور پرترافیک مجلسی- بروجن برای نخستین بار در استان از روکش بتن غلطکی استفاده می‌شود، گفت: هفت کیلومتر این محور را دو سال پیش به بهره برداری رساندیم و ۲۸.۵ کیلومتر باقیمانده نیز پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.