شناسهٔ خبر: 114334 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان:

حدود ۸۵۰ واحد مسکونی روستایی و شهری کوچک در سیل مردادماه امسال آسیب دید/برآورد دقیق میزان خسارت‌های سیل در دست بررسی است

سیل سیستان و بلوچستان مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با اعلام اینکه برآوردهای ناشی از سیل در استان در دست بررسی است از آسیب سیل به حدود ۸۵۰ واحد مسکونی در روستاها و شهرهای کوچک خبر داد.

مصطفی بیگ‌مداح مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص برآوردهای اولیه از میزان خسارت‌های وارد آمده سیل مردادماه به واحدهای مسکونی روستایی و شهری کوچک در استان اعلام کرد: برآوردهای اولیه که قطعا در روزهای آتی اصلاح خواهد شد حاکی است که حدود ۸۵۰  واحد مسکونی روستایی و شهری کوچک در سیل مردادماه تحت‌تاثیر سیل قرار گرفتند که نیازمند بازسازی و تعمیر هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان ادامه داد: از این تعداد واحدها مسکونی خسارت دیده حدود ۳۰۰ واحد تخریب شدند که نیازمند احداث مجدد هستند و همچنین ۵۵۰ واحد خسارت دیده نیازمند تعمیر در سطح استان مورد شناسایی قرار گرفته است.

بیگ‌مداح در مورد میزان خسارت‌های واردآمده به واحدهای مسکونی استان در سیل اخیر اعلام کرد: به طور میانگین برای احداث هر واحد مسکونی در استان ۳۰۰ میلیون تومان هزینه می‌شود. همچنین با توجه به اینکه میزان خسارت‌های بهسازی راه‌های روستایی و سایر موارد نیز در دست بررسی است و میزان خسارت‌های واحدهای مسکونی خسارت دیده هنوز نهایی نشده است برآوردها بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در سیل اخیر روستایی نیز دچار آسیب ۱۰۰ درصدی شده است یا خیر؟ اعلام کرد: در سال‌های گذشته با اجرای طرح مقاوم‌سازی و ارایه تسهیلات به روستاییان بسیاری از واحدهای مسکونی روستایی مقاوم‌سازی شدند. هم اکنون حدود ۵۰ درصد واحدهای مسکونی استان مقاوم سازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن سیستان و بلوچستان با یادآوری وقوع سیل‌های متعدد در سال های گذشته توضیح داد: چندین سیلاب در سال‌های گذشته در سطح استان به وقوع پیوست. در سیل دی ماه سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۶ هزار و ۲۵۰ واحد دچار خسارت شدند که بنیاد مسکن احداث و بهسازی و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از سیل را انجام داد. دی ماه ۱۴۰۰ نیز در منطقه کنارک و چابهار سیل دیگری به وقوع پیوست که آبگرفتگی به ویژه در شهر کنارک و چابهار سبب تخریب‌های برخی واحدهای مسکونی به تعداد ۴ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی شد که این تعداد واحد مسکونی نیز تعمیر و یا احداث شدند. نتیجه این اقدامات سبب شده تا ضریب مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی استان ارتقا یابد.

بیگ‌مداح تصریح کرد: علاوه بر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی، اصلاح معابر و دیگر فعالیت‌های بهسازی در سطح روستاها و شهرهای کوچک نیز انجم شده است که تمامی این فعالیت‌ها سبب شد تا در بارش‌های بعدی، خسارت‌های کمتری به واحدها مسکونی وارد شود.