شناسهٔ خبر: 114566 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه استانی ساماندهی بازار مسکن و اجاره بهای فارس مطرح شد؛

کلیه قراردادهای اجاره سال گذشته خودکار با افزایش ۲۰ و ۲۵ درصد تمدید شده است

طالبان مدیرکل راه و شهرسازی فارس3 تمامی قراردادهای اجاره مسکن سال گذشته برابر مصوبه هیات دولت بصورت خودکار برای یک سال آینده با افزایش ۲۵ و ۲۰ درصد تمدید شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (فارس)، محمودرضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی فارس در جلسه ساماندهی بازار مسکن و اجاره بها استان فارس در سال ۱۴۰۱ گفت: در این جلسه مقرر شد اتحادیه مشاورین املاک با همکاری سایر متولیان با جدیت نسبت به پیگیری مجوزدار کردن مشاورین املاک فاقد مجوز و یا اقدامات لازم به منظور جلوگیری از فعالیت آنها بعمل آورده و بصورت هفتگی گزارش خود را به اداره کل راه و شهرسازی استان و سایر متولیان منعکس نماید.

وی اضافه کرد: در اغلب کشورهای دنیا اجاره بهاء توسط دولت انجام می شود و عموما اجازه رشد اجاره را حتی به میزان تورم نمی دهند و خوشبختانه مصوبه ای برای این مهم در دولت انجام شد.

طالبان خاطرنشان ساخت: برای شهر تهران و کلانشهرها حداکثر اجاره بهاء ۲۵درصد و برای سایر شهرها ۲۰ درصد افزایش اجاره بهاء در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای مسکن استان فارس در خصوص چند مورد استثناء که از تمدید خودکار اجاره بهاء جلوگیری می کند گفت: در صورتیکه مالک، ملک و یا واحد مورد اجاره را به فروش رسانده باشد و قرارداد فروش در سامانه ثبت معاملات ثبت و کد رهگیری دریافت وعلاوه بر این  اطلاعات  ملک را در سامانه املاک و اسکان ثبت کرده باشد، همچنین اگر مالک برای تخریب ، بازسازی و یا تعمیر نسبت به اخذ پروانه ساختمانی از مراجع ذیربط اقدام کرده باشد.

وی اذعان داشت از دیگر موارد در صورتیکه مستاجر در دوره اجاره قبلی با تشخیص مرجع قضایی ( شورای حل اختلاف ) نسبت به انجام به موقع تکالیف اقدام نکرده باشد و عدم پذیرش افزایش مبلغ اجاره بها معادل درصدهای مصوب توسط مستاجر و همچنین در صورتیکه فرزند مالک ازدواج رسمی انجام و برای سکونت به واحد مورد اجاره بر اساس تشخیص مرجع قضایی  نیاز داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی فارس متذکر شد: در صورتیکه مالک صرفا دارای همین یک واحد مسکونی در همان شهر مورد نظر باشد و نیاز به سکونت وی در آن ملک به تایید مراجع قضایی (شورای حل اختلاف) رسیده باشد.

وی در مورد دیگر موارد استثناء جلوگیری از تمدید خودکار اجاره نامه اضافه کرد: در مواردی که مالک دارای چند واحد مسکونی در همان شهر باشد صرفا می تواند تقاضای سکونت خود را برای یکی از واحدهای مسکونی در اختیار ارائه کرده و رای مراجع قضایی(شورای حل اختلاف) صرفا برای همان واحد مسکونی مورد تقاضا صادر خواهد شد.