شناسهٔ خبر: 114578 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن انجام شد؛

آغاز به کار و بهره‌برداری از ۳ پروژه ریلی در استان کرمان/افزایش ۲ برابری سیر قطارهای مسافری کرمان_بافق/تحول بی‌سابقه حوزه حمل‌ونقل در پیش است

راه آهن کرمان ۳ پروژه ریلی استان کرمان با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از ۳ پروژه ریلی استان کرمان که با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راه آهن برگزار شد، پروژه بازسازی ۴۵ کیلومتر از خط ریلی کرمان- بافق از ایستگاه سیریز به ایستگاه گل زرد با اعتبار ۴۵۰ میلیارد تومان آغاز شد که طبق اعلام مسئولین مربوطه تا ۲۲ بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد و با اجرای آن سرعت سیر قطارهای مسافری از ۶۰ کیلومتر به ۱۲۰ کیلومتر افزایش می‌یابد.

بهره‌برداری از ساختمان جدید ایستگاه باری جلال آباد با اعتبار ۳ میلیارد تومان و با ۴۵۰ متر مربع زیربنا بخش دیگر این مراسم بود. همچنین پروژه استقرار پایگاه اورژانس با زیر بنای ۱۲۰ متر مربع و اعتبار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آغاز شد و پیش بینی می‌شود در مدت یکسال به بهره برداری برسد.

تحول بیسابقه حوزه حمل و نقل در پیش است

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به لزوم توجه جدی به حمل و نقل ریلی گفت: ما یک برنامه بسیار مهم در مورد تحول در بخش حمل و نقل کشور داریم که فاصله چندانی با شروع اجرایی شدن آن نداریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امیدوارم به زودی مصوبات و تمام آنچه که لازم است در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرد که از روز اول حضور در وزارتخانه آن را دنبال کردیم.

وی ادامه داد: یک تحولی که حداقل ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته در موضوع حمل و نقل وجود نداشته را در پیش رو داریم.

قاسمی با بیان اینکه موضوع بسیار جدی در حوزه حمل و نقل ریلی داریم، گفت: جمهوری اسلامی ایران در یک موقعیت ژئوپلتیک بسیار ممتاز قرار گرفته که شاید در دنیا نمونه ای نداشته باشد. این ژئوپلتیک سرمایه بسیار بزرگی است باید از آن استفاده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه در این مدت توافقات بسیار خوبی با کشورهای همسایه در زمینه ترانزیت کالا از مسیر ایران صورت گرفته است.

قاسمی گفت: در برنامه ای که برای خود تکلیف کردیم باید به ۲۰ میلیون تن ترانزیت برسیم و امیدوارم با اقداماتی که در دست اجرا است بتوانیم در سالهای آینده به عدد ۵۰ میلیون تن ترانزیت سالانه برسیم.

وی ادامه داد: این فرصت برای جمهوری اسلامی یک فرصت استثنایی است که اگر ما این فرصت را از دست بدهیم حتما مسیر کریدورها تغییر خواهد کرد. بنابراین در حوزه حمل و نقل برنامه بسیار خوبی دیده شده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: هم در حمل و نقل جاده ای، هم در حمل و نقل ریلی و هم در بخش هواپیمایی، تحول بنیادی در پیش رو داریم که امیدواریم مردم در سال های بعد اثر این کار را به خوبی در زندگی خود ببینند.

بهترین، ارزانترین و ایمنترین مسیر حوزه ریلی است

مدیرعامل راه آهن در این مراسم گفت: در دولت سیزدهم تلاش بر این است که بهبود در شاخص‌های مختلف حمل و نقل، هم به لحاظ تن کیلومتر داخلی و بین المللی و هم مسافر و نفر کیلومتر داشته باشیم.

سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این مطلب افزود: با توجه به دیپلماسی حمل و نقل که از ابتدای حضور مهندس قاسمی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، سفرهای مختلفی انجام شد و یا نمایندگان حوزه حمل و نقل کشورهای مختلف به ایران آمدند که تفاهم‌نامه‌های خوبی به امضا رسیده و عملیاتی شد.

صالحی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰، رکورد تاریخ راه آهن در حوزه حمل و نقل بین المللی ریلی شکسته شد خاطرنشان کرد: در حوزه ترانزیت با حمل یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن بار، رشد ۲.۵ برابری نسبت به سال ۹۹ شاهد بودیم. همچنین در بخش صادرات از مرزهای ریلی نیز حمل یک میلیون و ۹۱۹ هزار تن بار صورت گرفت و مجموع حمل و نقل بین المللی، چهار میلیون و ۳۵۰ هزار تن بود.

وی تصریح کرد: در ۴ ماهه اول امسال با توجه به اینکه با افزایش تقاضای مسافری برای دوران پسا کرونا مواجه بودیم و علی‌رغم اینکه از گذشته، بدهی به ما ارث رسیده و آماده به کاری لکوموتیو ها هم پایین بود، بخشی از لکوموتیوهای حوزه باری را به سمت مسافری گسیل داشتیم.

مدیرعامل راه آهن افزود: در ۴ ماهه اول امسال رکورد ۱۰ ساله حمل مسافر با جابجایی ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مسافر شکسته شد و علی‌رغم اینکه حجم عملیات نسبت به مدت سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشت، با این حال با تلاش همکاران میزان تاخیر قطارها ۲۲ درصد کاهش یافت که در نوع خود کم‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: مجموع شاخص واحد حمل نیز در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد رشد داشته است و علی رغم اینکه تعداد لکوموتیو در شبکه ریلی کم هست توانسته‌ایم که بهره‌وری لکوموتیوها را ۱۰ درصد افزایش دهیم.

صالحی همچنین در حاشیه آیین مراسم در جمع خبرنگاران گفت: استان کرمان یکی از پهناورترین استان های کشور است که به لحاظ برخورداری از منابع معدنی و کارخانجات مربوط به صنایع معدنی بسیار غنی است.

وی افزود: ما مشارکت با مجموعه های بزرگ صنعتی و معدنی از جمله گل گهر را آغاز کردیم و برای ارتقا این نوع از همکاری‌ها آمادگی داریم.

رونمایی از طرح همیار قطار

در ابتدای این مراسم با حضور ۲۰۰ دانش آموز ساکن حاشیه خطوط ریلی، پس از اجرای سرود سلام فرمانده، طرح همیار قطار در حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن رونمایی شد.

در انتهای این مراسم نیز وزیر راه شهرسازی به همراه مدیرعامل راه آهن، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان و مدیرکل راه آهن کرمان با درزین بخش هایی از خطوط ریلی این ناحیه را بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، حضور در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان کرمان، زیارت مزار شهید حاج قاسم سلیمانی، حضور در جلسه شورای اداری اداره کل راه اهن کرمان و شرکت در جلسه شورای اداری استان در حضور رییس جمهور از دیگر بخش‌های سفر مدیرعامل راه آهن به استان کرمان بود.