شناسهٔ خبر: 114581 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی برای دو سامانه هشدار سطح زرد صادر کرد؛

رگبار باران در ۳ استان کشور/وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در مناطق مستعد

رگبار سازمان هواشناسی کشور با انتشار هشدار سطح زرد برای دو سامانه از رشد ابرهای همرفتی و فعالیت سامانه بارشی در برخی مناطق کشور خبر داد که موجب رگبار و خیزش گرد و خاک در نواحی مستعد می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از رشد ابرهای همرفتی(بویژه در ساعات بعدازظهر) و فعالیت سامانه بارشی در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و فارس خبر داد که تا روز چهارشنبه ادامه دارد.

این سامانه در روز دوشنبه جنوب شرق سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، روز سه‌شنبه جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و روز چهارشنبه جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شرق و شمال و غرب هرمزگان و جنوب فارس را درگیر می‌کند.

اثر مخاطره این سامانه احتمال صاعقه، احتمال آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب به شکل محلی و محدود، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌های فصلی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال تاخیر در پرواز پیش‌بینی شده است.

این سامانه به احتیاط در صعود به ارتفاعات، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، پرهیز از اتراق در بستر رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها اعلام شده است.

سامانه دوم نیز وزش باد و گردوخاک نیز تا روز چهارشنبه بوده و منجر به خیزش و نفوذ گردو خاک و وزش باد شدید موقت خواهد شد.

این سامانه روز دوشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، شرق و جنوب خراسان رضوی، ایلام و غرب استان‌های خوزستان، کرمانشاه و لرستان فعال است و روز سه‌شنبه شمال سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شرق کرمان، خراسان جنوبی، شرق سمنان، جنوب تهران، ایلام و غرب استان‌های خوزستان و لرستان را در بر می‌گیرد.

روز چهارشنبه شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، جنوب و شرق سمنان، خوزستان، ایلام و جنوب کرمان درگیر این سامانه می‌شوند.

اثر مخاطره سامانه احتمال کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار پیش‌بینی شده است.

عدم حضور افراد در فضای باز، بویژه اشخاص آسیب‌پذیر، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌ها نیمه‌کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.