شناسهٔ خبر: 114732 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان عنوان کرد؛

عمده ترانزیت کالای کشور از استان کرمان عبور می کند

عمده ترانزيت كالاي كشور از استان كرمان عبور مي كند معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان راهداری با اشاره به عبور بیشتر ترانزیت کشور از استان کرمان و جایگاه این استان در حمل ونقل و اقتصاد کشور گفت: استان کرمان حلقه واسط میان استان های جنوبی و بنادر فعال با هسته مرکزی کشوراست و شاید تنها استانی است که هم در مسیر کریدور شمال به جنوب و هم کریدور شرق به غرب نقش اساسی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از کرمان، خداداد مقبلی گفت: استان کرمان با بیش از ۱۳ هزارو ۷۰۰ کیلومتر راه، دارای حدود ۱۹۷۰ کیلومتر بزرگراه است و از نظر ساخت بزرگراه، رتبه دوم را در کشور دارد.

مقبلی با اشاره به کافی نبودن میزان اعتبارات تخصیصی به حوزه راهداری این استان گفت: با توجه به تردد ناوگان باری سنگین برای حمل مواد معدنی، گاهی سنگینی بیش از حد استاندارد آنها، صدمات زیادی به محور ها و ابنیه فنی راه وارد می کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگرچه سازمان در خصوص اعتبارات نگهداری راه ها، سالها یاریگر استان بوده و در حد امکان اعتباراتی تخصیص داده اما چون بیشترین مشکلات شبکه راههای اصلی در محور بندرعباس به سیرجان وسیرجان به سمت یزد در زمینه رویه آسفالت است و البته انجام روکش این مسیردر دستور کار سازمان متبوع قراردارد، با این حال مبالغ اعتباری آن کافی نیست زیرا ۳۲۰ کیلومترآن در حوزه استان کرمان و بقیه در استان هرمزگان قرار دارد.

معاون ساخت و نگهداری راه های روستایی و فرعی سازمان در خصوص راههای فرعی و روستایی کشورخاطرنشان کرد: تا سال ۹۸، اطلاعات کاملی در حوزه راه های روستایی، تعداد روستاها و این که چند روستای زیر ۲۰ خانوار و یا بالای ۲۰ خانوار وجود دارد، در اختیار نداشتیم، به همین دلیل توزیع اعتباراتی که در شورای برنامه ریزی استان ها عادلانه نبود که در سال ۹۸، اطلاعات کاملی از شبکه راههای روستایی کشور جمع آوری کردیم.

مقبلی افزود: با توجه به سرشماری سال ۹۵ حدود ۹۷ هزار روستا درکشور دارای سکنه هستند که از این تعداد، ۴۰ هزار روستا، جمعیتی بالای ۲۰ خانوار دارند و دولت و وزارت راه شهرسازی مکلفند برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار، راه روستایی بسازند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع حدود ۲۰۰۰ روستا باقی مانده و با توجه به ضرورت ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر راه تصریح کرد: پراکندگی جمعیت و وسعت استان موجب شده استانهای کرمان و استان سیستان و بلوچستان با استان های دیگردر زمینه ساخت راه های روستایی فاصله داشته باشند.

معاون ساخت و نگهداری راههای روستایی و فرعی سازمان اظهار داشت: برای ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر باقیمانده راه روستایی، هم در جنوب و هم در شمال استان، در مجموع به حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا بتوانیم راه های روستایی استان کرمان را تقریبا به ضریب برخورداری متوسط کشوری که ۸۲ هست، برسانیم.

خداداد مقبلی افزود: در سال جاری هم بالای ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی در دست اجرا داریم و از سال گذشته، اعتبارات خوبی به جهت محرومیت های موجود، به استان کرمان داده شد که در این راستا ساخت حدود ۳۰۰ کیلومتر راه روستایی آغاز شده و حدود ۹۰ کیلومتر آن قابل بهره برداری است.