شناسهٔ خبر: 115086 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به مناسبت هفته دولت:

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان و افقی که گشوده شد

ببینید/احداث 15 کیلیومتر بزرگراه در محور مواصلاتی زاهدان- بم احداث بزرگراه به عنوان یکی از اصلی ترین الزمات اصلی توسعه سیستان و بلوچستان در سه سال اخیر رشد شتابانی به خود گرفته بطوری که پروژه های این بخش با قرار گیری در صدر طرح های زیربنایی استان نوید رونق ترانزیت و تجارت و ارتقای ایمنی جاده ای را می دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، زیرساخت‌های حمل و نقل از اصلی‌ترین الزامات توسعه هر منطقه و استانی به شمار می‌رود و دولت‌های توسعه‌گرا این بخش را همواره در اولویت‌های خود قرار می‌دهند.

زیرساخت‌های توسعه یافته حمل و نقل هم از نظر صرفه‌جویی در زمان و سوخت و هم از نظر ارتقای ایمنی و کاهش تلفات جاده‌ای هم بسیار حائز اهمیت است، از همین روست که توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از مطالبات و خواسته‌های اصلی شهروندان بوده است.

استان سیستان و بلوچستان به واسطه قرار داشتن در مسیر راه ابریشم و همچنین استقرار تنها بندر اقیانوسی ایران در جنوبی ترین نقطه آن از گذشته های دیرباز همواره یکی از استان های مهم و پراهمیت در حوزه حمل و نقل کشور و استانی استراتژیک محسوب شده است.

حمل ونقل پایدار یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در رسیدن به توسعه در منطقه است، زیرا با داشتن یک شبکه حمل ونقل پایدار می توان عدالت را در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی ایجاد کرد که خود نمایانگر پیمودن راه درست در راستای دستیابی به توسعه منطقه ای است. 

راه ها مهمترین ابزار رسیدن به توسعه در هر منطقه ای به حساب می آید و  رشد صنعتی و گردشگری یک منطقه با راه های مناسب چندین برابر می شود و دروازه های پیشرفت به روی منطقه گشوده خواهد شد، در این میان اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان با عزمی راسخ و فعالیتی جهادگونه طی سه سال اخیر با وجود تنگناهای مالی در راستای رسیدن به اهداف و حفظ رفاه و آسایش مردم، افزایش ایمنی کاربران جاده ای و صیانت از مزیت ترانزیتی استان احداث بزرگراهها را شتاب بخشید بطوری که در این مدت بیش از ۱۴۵ کیلومتر بزرگراه در استان ساخته شد و در حال حاضر نیز عملیات ساخت ۱۲۷ کیلومتر باند دوم و راه اصلی با فعال بودن ۱۳ کارگاه راهسازی در حال احداث می باشد که در تاریخ استان این حجم فعالیت بی سابقه بوده است،

لازم بذکر است مشکلات مالی و بدهی های کلان مالی به پیمانکاران، شرایط بد آب و هوایی ناشی از طوفان های شدید گرد و خاک و گرمای بیش از ۵۰ درجه در مسیر پروژه های در دست ساخت بزرگراهی استان سیستان و بلوچستان مانعی برای رشد شتابان احداث باند دوم در پهناورترین استان نشد و همچنان این اداره کل با گام های استوار در این مسیر حرکت می کند.

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان و افقی که گشوده شد

پروژه‌های راه و شهرسازی پیشتاز ساخت طرح‌های زیر بنایی سیستان و بلوچستان

استاندار سیستان و بلوچستان در این زمینه گفت: عملکرد مطلوب، سبب پیشتازی احداث پروژه راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان نسبت به سایر پروژه های زیربنایی این استان شده است.

حسین مدرس خیابانی در بازدید از روند احداث پل شیله در محور زابل_زاهدان  با تقدیر از عملکرد اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر اجرای طرح نهضت ملی مسکن و پروژه ساخت راه‌ها در استان ضمن ایجاد رفاه عمومی و ایجاد امید در جامعه اشتغال بخش قابل توجهی از جمعیت جوان و جویای کار استان را فراهم کرده است.

وی راه را مهمترین اولویت در توسعه سیستان و بلوچستان ذکر کرد و افزود: توسعه راه‌ها به ویژه بزرگراه به منظور رونق تجارت و ترانزیت و کاهش تصادفات جاده‌ای در اولویت برنامه‌های توسعه‌ای این استان قرار دارد. 

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان و افقی که گشوده شد

سیستان و بلوچستان کارگاه بزرگ راهسازی

 مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: جاده‌های سیستان و بلوچستان هم اینک به کارگاه‌های راهسازی تبدیل شده است. بطوری که ۱۲۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتبار حدود یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و فعال بودن ۱۲ کارگاه راهسازی و اشتغال افزون بر ۲ هزار نفر در محورهای زابل- زاهدان، زاهدان- بیرجند، میرجاوه- زاهدان _ بم و زاهدان- خاش، اسکل آباد- گوهرکوه بزمان و زابل - زهک در حال احداث است.

عطاءله اکبری افزود: با هدف توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده‌ای به ویژه بزرگراه که نوید بخش رونق اقتصادی و افزایش ایمنی سفر در استان خواهد بود در سال گذشته ۶۳ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در محدوده زیرپوشش این اداره کل بعد از اتمام مراحل ساخت زیر بار ترافیک رفت که امسال در تلاش هستیم بنا بر ضرورت نیاز استان با ساخت ۲۷ کیلومتر دیگر طول آن را به ۹۰ کیلومتر افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با اقدامات مطلوب صورت گرفته، این اداره کل سال گذشته پیشتاز تامین اعتبار و ساخت بزرگراه و راه اصلی در کشور معرفی شد.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از آنجایی که طولانی شدن پروژه‌های راهسازی با توجه به شرایط اقتصادی و تورم بسیار هزینه‌بر خواهد بود تمام تلاش این اداره کل با وجود همه تنگناهای مالی تکمیل هر چه سریعتر پروژه‌های زیرساختی به ویژه بزرگراه در استان است.

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان و افقی که گشوده شد

تامین ۷۵۰ هزار تن مصالح برای احداث بزرگراه در سیستان و بلوچستان با انفجار ترانشه و معادن

مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: این اداره کل با انجام ۲۶ مورد انفجار ترانشه و معدن از سال گذشته تاکنون افزون بر ۷۵۰ هزار تن مصالح مورد نیاز ساخت بزرگراه در استان را تامین کرده است.

اکبری اظهار داشت: توسعه شبکه راه‌های استان به ویژه ساخت بزرگراه با هدف رشد ترانزیت و تجارت، اتصال راه‌های داخلی به محورهای مرزی، افزایش درآمدهای ارزی، افزایش سرعت انتقال بار و مسافر، کاهش زمان سیر و مصرف سوخت و حفظ محیط زیست در چند سال اخیر به طور ویژه در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: همچنین با توجه به روند توسعه شتابان در این استان و اهمیت توجه به حوزه ساخت راه های استاندارد که یکی از مولفه های رشد شاخص های رفاه در هر جامعه‌ای محسوب می شود این اداره کل در جهت تامین مصالح و تلاش در جهت تولید آن دست به اقدام جهادی زده است بطوری که تعداد انفجارهای صورت گرفته برای تهیه مصالح مورد نیاز ساخت راههای استان در این مدت در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر بوده است.

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان و افقی که گشوده شد

اکبری با اشاره به اینکه با پیگیری و نظارت حراست اداره کل راه و شهرسازی استان و با هماهنگی و تعامل لازم با هیات مواد ناریه استان و مرکز حراست وزارت متبوع موضوع انفجار ترانشه و معادن در استان انجام شده تصریح کرد: این اداره کل در جهت پیشبرد سریع اهداف ساخت جاده ها و بزرگراهها پیگیریهای مجدانه ای برای تامین مصالح مورد نیاز داشته تا جایگاه این استان را در موقعیت سازندگی تثبیت و تعالی ببخشد.

توسعه بزرگراه‌ها در سیستان و بلوچستان و افقی که گشوده شد