شناسهٔ خبر: 115108 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار سازمان هواشناسی نسبت به وقوع گرد و خاک در ۱۱ استان/ کاهش کیفیت هوا و احتمال خسارت به سازه‌های موقت

گرد و غبار سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد نسبت به وزش باد شدید و گردوخاک در ۱۱ استان کشور در اثر تداوم بادهای ۱۲۰ روزه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی، سامانه تداوم بادهای ۱۲۰ روزه، افزایش شیو فشاری و نفوذ گردو غبار تا روز جمعه چهارم شهریور ماه، وزش باد شدید و گردوخاک را در استان‌های کشور به همراه خواهد داشت.

منطقه اثر این سامانه برای روز چهارشنبه، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، جنوب غرب کردستان، شمال بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و نیمه شرقی اصفهان خواهد بود.

روز پنج‌شنبه نیز ایلام، خوزستان، کرمانشاه، غرب لرستان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نوار شرقی و غرب کرمان، سیستان و بلوچستان و نیمه شرقی هرمزگان درگیر این سامانه می‌شوند و روز جمعه این سامانه در خوزستان، ایلام، جنوب غرب لرستان، غرب کرمانشاه، خراسان جنوبی، جنوب شرق خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان رخ خواهد داد.

اثر مخاطره کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی، احتمال سقوط اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از هرگونه تردد غیر ضروری برای افراد سالمند و کودکان در سطح شهر، پرهیز از هرگونه فعالیت‌های ورزشی در فضای باز، عدم پارک خودرو در کنار ساختمان‌های نیمه کاره و درختان فرسوده و پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات توصیه کرده است.