شناسهٔ خبر: 11528 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهشتی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

راهکار تحقق تاکیدات وزیر راه و شهرسازی درباره محله محوری/ عمر کم ساختمان‌ها مردم را خانه به دوش کرده است

سید محمد بهشتی شیرازی مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: آنچه سبب می‌شود تا زندگی محله‌ای شکل بگیرد خانه‌سازی با کیفت بالاست که از جابه‌جایی گسترده مردم در محله‌های مختلف جلوگیری می‌کند.

سیدمحمد بهشتی شیرازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی تحقق تأکیدات وزیر راه و شهرسازی در زمینه توجه به محله‌محوری و جایگاه اجتماعی محله‌ها اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که محله‌محوری را ایجاد می‌کند در کنار هم بودن مردم در یک محله در مدت زمان طولانی است که در حال حاضر این موضوع در بسیاری از محله‌های تهران کمتر اتفاق می‌افتد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: علت آنکه مردم یک محله در تهران طولانی‌مدت با هم ارتباط ندارند، خانه به دوشی آنها و علت اصلی خانه به دوشی نیز عمر کم ساختمان‌هاست.

وی با بیان اینکه در تهران و دیگر کلانشهرها بیشتر ساخت و سازها معطوف به تخریب خانه‌های قدیمی و ساخت واحدهای مسکونی جدید است، افزود: شهرک اکباتان تهران ساخته شده برای خراب نشدن؛ ولی خانه‌هایی که الآن می‌سازیم بعد از ۱۰ سال باید تخریب و نوسازی شوند.

مشاور عالی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تأکید کرد: آنچه وزیر راه و شهرسازی بر آن تأکید دارد مبنی بر محله‌محوری، صحبت بسیار درستی است؛ ولی تا زمانی که عمر و کیفیت ساختمان‌ها ارتقا نیابد، مردم مجبورند پیوسته از یک خانه به خانه‌ای دیگر جابه‌جا شوند که با این تغییرات زیاد، اساسا محله‌محوری شکل نمی‌گیرد؛ شکل‌گیری محله محوری جلوی بسیاری از معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی را می‌گیرد؛ وضعیتی که در دهه‌های گذشته در محله‌های تهران جاری بوده و خود اهالی هر محله با ناهنجاری‌های اجتماعی مقابله می‌کردند؛ ولی الآن کمتر شاهد چنین محله‌هایی هستیم./

نظر شما