شناسهٔ خبر: 115292 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با هفته دولت سال ۱۴۰۱ در استان اصفهان؛

رونمایی از طرح تفصیلی ۶ شهر استان اصفهان

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از رونمایی طرح تفصیلی ۶ شهر استان همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: استان اصفهان به لحاظ دارا بودن ۱۱۴ شهر و از طرفی روابط متقابل و درهم‌تنیده کلان‌شهر اصفهان با شهرهای واقع در مجموعه شهری، از بزرگ‌ترین شبکه و نظام سکونتگاه شهری در بین استان‌های کشور برخوردار است.    

وی اذعان داشت: با توجه به تعدد شهرهای استان و سیر مراحل طولانی بررسی طرح های تفصیلی رویکرد این اداره کل در خصوص بررسی این طرح‌ها برگزاری جلسات متعدد و منظم کمیته کارشناسی است که براین اساس برنامه ریزی های لازم بعمل آمده است تا در حد امکان برسی و تصویب طرح‌های تفصیلی با توجه به وسعت برخی شهرهای استان در کمترین زمان ممکن انجام شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: با تلاش‌های بعمل آمده، طرح تفصیلی شش شهر استان با اعتبار بیش از شش میلیارد ریال در هفته دولت سالجاری رونمایی می‌شود.  

وی اضافه کرد: این طرح‌ها مربوط به شهرهای گوگد (به مساحت محدوده ۲۵۲.۷ هکتار)، گلشهر (به مساحت محدوده ۹۴۷.۸ هکتار)، پیربکران (به مساحت محدوده ۳۸۳.۱ هکتار)، دهق (به مساحت محدوده ۲۰۳.۸ هکتار)، سفیدشهر (به مساحت محدوده ۱۸۴ هکتار) و رضوانشهر (به مساحت محدوده ۲۶۹.۵ هکتار) است.  

قاری‌قرآن توضیح داد: از مجموع ۱۰۱ شهر مشمول نظام تهیه طرح‌های جامع، ۹۸ شهر استان دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی و ۳ شهر باغبهادران، کامو - چوگان و جوشقان قالی مصوب و در مرحله اصلاح و طی فرآیند ابلاغ است.  

وی ابراز کرد: برای چند ماه آینده می‌توان این نوید را داد که کلیه شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع شهری استان به صورت ۱۰۰ درصد از طرح‌های توسعه و عمران شهری برخوردار می‌شوند.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص وضعیت طرح‌های تفصیلی استان اذعان داشت: از مجموع ۹۸ شهر دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی، هم اکنون ۴۴ شهر دارای طرح تفصیلی مصوب است که طرح تفصیلی ۳۰ شهر ابلاغ شده و طرح تفصیلی ۱۴ شهر دیگر در مراحل نهایی ابلاغ است.  

وی خاطرنشان کرد: استان اصفهان به دلیل تهیه و تصویب تنوعی از طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در مقیاس‌های منطقه‌ای، ناحیه‌ای و شهری و با پوشش ۱۰۰ درصدی پهنه سرزمین در استان اصفهان، دارای کامل‌ترین نظام سلسله مراتبی طرح‌های توسعه شهری و فراشهری در کشور است.    

گفتنی است: تهیه طرح‌های تفصیلی به عنوان طرحی که در چارچوب اسناد و ضوابط طرح‌های جامع، حدود ثبتی و ملکی، وضعیت دقیق کاربری‌ها، تراکم‌ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کند، از سال ۱۳۹۳و برای شهرهای مشمول این طرح در دستور کار اداره‌کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت.