شناسهٔ خبر: 11550 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه‌آهن گلستان خبر داد:

پیش‌بینی یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین برای زیرساخت‌های راه‌آهن اینچه برون

راه آهن اینچه برون مدیرکل راه آهن منطقه شمال شرق ۲(گلستان) از پیش بینی یک هزار و ۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز ایستگاه راه آهن اینچه برون این استان خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرستزي به نقل از ایرنا، محمدرضا قربانی عصر شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه توسعه و بازسازی کارخانجات تعمیرات اساسی واگن ایستگاه راه آهن بندر ترکمن گفت: این مقدار زمین با امضای تفاهم نامه بین استانداری گلستان و راه آهن جمهوری اسلامی برای ایجاد زیرساخت های ایستگاه راه آهن اینچه برون اختصاص یافته است.

وی، احداث ساختمان های مورد نیاز بخش حاکمیتی راه آهن از جمله احداث ایستگاه تغییر بوژی در سطح ۳۰۰ هکتار را از مهمترین زیرساخت های پیش بینی شده برای ایستگاه راه آهن اینچه برون گلستان اعلام کرد و افزود: تنها از محل احداث ایستگاه تغییر بوژی برای ۵۰۰ نفر ایجاد شغل خواهد شد.

قربانی با بیان این که پس از راه اندازی خط ریلی ایران - ترکمنستان و قراقستان، مقرر شد ۵۰ درصد تغییر بوژی ها در خاک ترکمنستان و ۵۰ درصد دیگر در خاک ایران (ایستگاه اینچه برون) انجام شود اضافه کرد: با احداث این پروژه بزرگ که ظرفیت تغییر بوژی برای ۳۰۰ واگن در روز را خواهد داشت، یک منبع درآمدی برای راه آهن جمهوری اسلامی نیز ایجاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: از مقدار اراضی که برای ایجاد زیرساخت های راه آهن در ایستگاه اینچه برون این استان اختصاص یافته است، ۲۰۰ هکتار آن نیز برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز تجار و بازرگانان پیش بینی شده است.

مدیرکل راه آهن منطقه شمال شرق ۲ (گلستان) همچنین خاطرنشان کرد: در دیگر اراضی باقی مانده نیز بر اساس طرح های مطالعاتی، زیرساخت های لازم طی سال های آینده انجام خواهد شد ضمن این که با ایجاد زیرساخت های ایستگاه راه آهن اینچه برون حداقل برای دو هزار نفر ایجاد شغل می شود.

قربانی همچنین با اشاره به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی پیش بینی ترانزیت بار از راه آهن ایران - ترکمنستان و قراقستان گفت: هم اینک چند شرکت در حوزه تزانزیت بار برای استفاده از این راه آهن اعلام آمادگی کرده اند.

به گفته وی، یک شرکت برای حمل مقدار ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن نفت کوره از آستانه به بندرعباس، یک شرکت برای واردات یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم از کشور قزاقستان و یک شرکت نیز برای حمل سیمان به مقدار ۷۰۰ هزار تن از طریق خط راه آهن اینچه برون آمادگی خود را اعلام کرده اند.

وی همچنین گزارشی از اقدامات انجام شده از زمان استقرار اداره کل راه آهن منطقه شمال شرق ۲ (گلستان) در آذر ۹۳ تا زمان فعلی ارائه داد و اضافه کرد: راه آهن اینچه برون - گرگان که به دو کشور ترکمنستان و قزاقستان متصل است از مهمترین، کوتاه ترین و به صرفه ترین کریدورهای ریلی کشور است.

قربانی تصریح کرد: با راه اندازی این خط ریلی بسیاری از کشورهای CIS (آسیای مرکزی) برای ترانزیت بار از این مسیر اعلام آمادگی کرده اند.

مدیرکل راه آهن گلستان همچنین با اشاره به اجرای برخی زیرساخت های راه آهن طی ۹ ماه گذشته گفت: فرسوده بودن خطوط ریلی این استان به ویژه در حوزه مسافری سبب شد تا عملیات اجرایی خط جدید راه آهن بندرگز - قره تپه به طول ۳۵ کلیومتر آغاز شود.

وی جایگزین کردن یک رام قطار درجه یک به جای قطار قدیمی و درجه ۲ مسیر تهران - گرگان، آغاز بازسازی ایستگاه های راه آهن بندرترکمن، بندرگز، گرگان و گلوگاه به طول ۴۵ کیلومتر و دو خطه کردن خط ریلی گرگان تا ساری مجموعا با پیش بینی اعتباری دو هزار میلیارد ریال و نیز پیگیری احداث ساختمان اداری اداره کل راه آهن با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال را از دیگر اقدامات این اداره کل برشمرد.

با اجرای پروژه توسعه و بازسازی کارخانجات تعمیرات اساسی واگن در ایستگاه راه آهن بندر ترکمن، ظرفیت فعلی این کارخانه از تعمیر ۵۴۰ واگن معمولی در سال به سه هزار واگن و ظرفیت تعمیرات ویژه واگن آن نیز از ۳۰۰ دستگاه به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه در سال افزایش می یابد.

برای عملیات اجرایی این پروژه که ظرفیت اشتغال کارخانه را از ۵۵ نفر فعلی به ۱۶۵ نفر افزایش می دهد، مبلغ ۱۸ میلیارد ریال اختصاص یافته است.

همچنین به گفته مدیرکل راه آهن منطقه شمال شرق ۲ (گلستان)، با توجه به ظرفیت ۱۰ میلیون تنی پیش بینی شده تزانزیت بار از خط راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان، قرار است در آینده نزدیک و در راستای ایجاد زیرساخت های ایستگاه راه آهن اینچه برون، کارخانه دیگر تعمیرات واگن در این ایستگاه نیز راه اندازی شود.

کارخانه تعمیرات واگن ایستگاه راه آهن بندرترکمن از قدیمی ترین کارخانه های کشور است که به دلیل قدمت بالا بسیاری از تجهیزات آن فرسوده شده و با یک پنجم ظرفیت کار می کند که با بازسازی ظرفیت آن کامل می شود.

در این مراسم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، مدیرکل راه و شهرسازی استان و مقامات محلی شهرستان بندرترکمن حضور داشتند.

نظر شما