شناسهٔ خبر: 115553 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

۹۸ شهر استان اصفهان دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی

علیرضا قاری قرآن - اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ۹۸ شهر استان دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی است گفت: در ماه‌های آینده تمامی شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع شهری استان به صورت ۱۰۰ درصد از طرح‌های توسعه و عمران شهری برخورداد می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به وضعیت طرح‌های جامع استان اظهار داشت: طرح‌های جامع اولین سطح از طرح‌های توسعه شهری هستند که با یک افق بلند مدت ۱۰ تا ۱۵ ساله نحوه استفاده از زمین برای کاربری‌های مختلف در محدوده و حریم شهر را تعیین کرده و اولویت مناطق را از نظر بهسازی و نوسازی مشخص می‌کنند.   

وی افزود: این طرح‌ها علاوه بر ارائه اسناد نقشه‌ای، ضوابط مربوط به حفظ و ارتقای کیفیت محیطی مناظر طبیعی، تاریخی و مصنوع را نیز وضع می‌کنند.   

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اذعان داشت: تا قبل از سال ۱۳۸۶، تنها ۲۰ شهر بزرگ استان دارای طرح جامع مصوب بودند اما با توجه به مصوبه سال ۱۳۸۶ هیات دولت مبنی بر تهیه طرح جامع برای تمامی شهرهای کشور، این اداره‌کل نسبت به تهیه طرح جامع برای ۸۱ شهر دیگر استان اقدام کرد.  

وی ادامه داد: براین اساس در مجموع ۱۰۱ شهر استان مشمول نظام تهیه طرح‌های جامع شدند و ۷ شهر دیگر استان شامل شهرهای سین، اصغرآباد، زیار، زازران، باغشاد، طرق رود و دهسرخ بر اساس دستورالعمل‌های مربوطه، مشمول نظام تهیه طرح هادی شهری شدند که در حال حاضر همگی به استثنای شهر دهسرخ از طرح هادی مصوب برخوردار هستند.  

قاری‌قرآن بیان داشت: از مجموع ۱۰۱ شهر مشمول نظام تهیه طرح‌های جامع، ۹۸ شهر استان دارای طرح جامع مصوب و ابلاغی و ۳ شهر باغبهادران، کامو - چوگان و جوشقان قالی مصوب و در مرحله اصلاح و طی فرآیند ابلاغ است.  

وی ابراز کرد: می‌توان برای چند ماه آینده این نوید را داد که کلیه شهرهای مشمول نظام طرح‌های جامع شهری استان به صورت ۱۰۰ درصد از طرح های توسعه و عمران شهری برخورداد خواهند بود.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان توضیح داد: از مجموع ۹۸ شهر مصوب، ۱۷ شهر استان دارای طرح بازنگری طرح جامع بودند که ۱۴ شهر آن مصوب و ابلاغ شد و طرح جامع شهرهای نطنز و نائین در مرحله تهیه و طرح جامع شهر مبارکه در مرحله تصویب و ابلاغ است.  

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ با توجه به پوشش حداکثری شهرهای استان از نظر تهیه طرح های جامع شهری، رویکرد کیفی در تهیه این طرح‌ها بیش از پیش مد نظر اداره‌کل راه وشهرسازی استان قرار گرفت، گفت: بر این مبنا بازنگری طرح توسعه و عمران (جامع) شهر نطنز به عنوان اولین طرح جامع ویژه استان اصفهان و طرح جامع شهر نایین به عنوان اولین طرح جامع کشور با رویکرد بازآفرینی دردستور کار این اداره‌کل قرار گرفت.   

قاری‌قرآن بیان داشت: علاوه بر این موارد، برنامه جامع کلانشهر اصفهان با رویکرد نوین به عنوان اولین پایلوت کشوری از سال ۱۳۹۷ در دست تهیه می باشد که مرحله اول آن تهیه شده و مورد تأیید شورای راهبری قرار گرفت و مرحله دوم نیز در سال جاری در دستور کار انتخاب مشاور و تهیه است.