شناسهٔ خبر: 115606 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد؛

رونمایی از سند بالاسری آیین‌نامه راه‌آهن ایران

رونمایی آیین رونمایی از سند بالاسری آیین‌نامه راه‌آهن ایران با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان سازمان برنامه و بودجه‌ و نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آیین رونمایی از سند بالاسری آیین‌نامه راه‌آهن ایران با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علیرضا توتونچی معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان سازمان برنامه و بودجه‌ و نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه و پس از ارائه توضیحات اجمالی در خصوص روند اقدامات صورت گرفته جهت تدوین سند بالاسری آیین‌نامه راه‌آهن ایران از سوی مسعود فتحعلی سرپرست بخش حمل و نقل ریلی مرکز، محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سخنانی، سند بالاسری آیین‌نامه راه‌آهن ایران را یکی از مهمترین اسنادی برشمرد که در چهارچوب همکاری میان مرکز تحقیقات و نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است.

وی با ابراز خرسندی از تعامل و ارتباط مثبت فی‌مابین مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نظام فنی و اجرایی سازمان سازمان برنامه و بودجه‌،‌ خاطرنشان ساخت که تهیه اسناد کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت ذیل این سند باید در دستور کار قرار گیرد.
حیدری تاکید نمود که ضرورت دارد تا با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در تهیه چنین سندهایی تعامل بیشتری صورت گیرد.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ابراز امیدواری نمود که با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و نظام فنی و اجرایی سازمان سازمان برنامه و بودجه، تهیه سند بالاسری در حوزه ساختمان و معماری و شهرسازی نیز در دستور کار قرار گیرد.

علیرضا توتونچی معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان سازمان برنامه و بودجه‌ نیز در این جلسه گفت: تدوین این سند از کارهای اصولی بسیار ارزشمندی بود که در حوزه راه‌آهن انجام شده است و همیشه جای خالی آن احساس می‌شد. قطعا ضوابط ذیل این سند با کمک مرکز تحقیقات و بر اساس اولویت‌ها پیگیری خواهد شد.

وی افزود: معتقدم که یکی از راه‌های توسعه کشور توجه به حمل و نقل ریلی است که به شدت مورد نیاز کشور است و هیچ راه میانبری ندارد. تجربه آن را در کشورهای اروپایی و آمریکایی شاهد بوده‌ایم به نحوی که از طریق توسعه ریلی به رشد و توسعه‌ خوبی دست یافتند.

در بخش پایانی این جلسه، با حضور سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علیرضا توتونچی معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان سازمان برنامه و بودجه‌ و نمایندگان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از سند بالاسری آیین‌نامه راه‌آهن ایران رونمایی شد.

خاطرنشان می‌شود سند بالاسری آیین‌نامه راه‌آهن ایران به منظور شناسایی و اولویت بندی ضوابط و دستورالعمل های مورد نیاز کشور در حوزه راه‌آهن با راهبری امور نظام فنی اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور توسط بخش حمل و نقل ریلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تدوین شده است. در روند تدوین این سند اسناد بالادستی کشور در حوزه حمل و نقل ریلی، ضوابط و نشریات موجود و همچنین استانداردها و آیین‌نامه‌های بین‌المللی معتبر در حوزه راه‌آهن بررسی شده‌اند. پس از تدوین نسخه پیش‌نویس این سند جلسات متعددی با خبرگان حوزه ریلی برگزار و سند تهیه شده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. همچنین طی نظرسنجی به عمل آمده از خبرگان و فعالان صنعت ریلی کشور نظرات آنان در سند حاضر لحاظ شده است. 

در این سند، پیشنهاد تدوین ضوابط و آیین‌نامه‌های مورد نیاز کشور در حوزه‌های تخصصی مختلف صنعت حمل‌ونقل ریلی و برای انواع خطوط راه‌آهن معمولی، حومه‌ای و پرسرعت ارائه شده است. بر این اساس پیشنهادات در ۶ حوزه تخصصی اصلی با عناوین خط و ابنیه فنی، بهره‌برداری و مدیریت حمل‌ونقل ریلی، ناوگان ، برق، علائم و ارتباطات ، ایمنی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل و ایستگاه‌ها ارائه شده است.