شناسهٔ خبر: 115683 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل بانک مسکن:

ساخت پروژه ۴۹۶ واحدی نهضت ملی برای فرهنگیان در پرند طی یک سال

ببینید | ساخت پروژه ۴۹۶ واحدی نهضت ملی برای فرهنگیان در پرند طی یک سال مدیرعامل بانک مسکن گفت: پروژه ۴۹۶ واحدی نهضت ملی مسکن طی یکسال با تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی به ازای هر واحد احداث شد که در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در نشست خبری که به بهانه بازدید از پروژه در حال بهره‌برداری نهضت ملی فرهنگیان استان تهران در پرند برگزار شد، گفت: پروژه حدود ۵۰۰ واحدی نهضت ملی فرهنگیان استان تهران عملا از شهریور سال گذشته وارد فاز اجرایی شد و با کیفیت استاندارد هم‌اکنون با ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل بهره‌برداری قرار دارد.

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به اینکه تامین مالی پروژه‌های فوق به ازای هر واحد ۴۵۰ میلیون تومان توسط بانک مسکن انجام و توسط متقاضیان بازپرداخت می‌شود، افزود: این پروژه در ۶ هزار متر مربع بنا و ۳۱ بلوک ۱۶ واحدی احداث شده که قرارداد اولیه متری ۲ میلیون و ۷۰ هزار تومان با پیمانکار بود اما هزینه تمام شده آن با آسانسور و پکیج و مشاعات به متری ۵.۵ میلیون تومان رسیده است. ۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات هر واحد بود و آورده ۲۲۰ میلیون تومانی در ابتدای این پروژه از متقاضیان اخذ شد که احتمالا به ۳۵۰ میلیون تومان افزایش یابد. این پروژه ظرف یک سال با پیمانکاری ستاد اجرایی فرمان امام در حال بهره برداری است.

شایان درباره تفاوت‌های مسکن مهر و نهضت ملی مسکن توضیح داد: در مسکن مهر، واحدهای مسکونی ابتدا ساخته و سپس تحویل شد اما نهضت ملی مسکن متقاضی محور است و از همان ابتدا متقاضیان بلوک و واحد مسکونی خود را در اختیار دارند و به پروژه لینک می شوند. ستاد اجرایی فرمان امام به این پروژه ورود کرد و مجموعه ۴۹۶ واحدی شهر جدید پرند ظرف یک سال و زودتر از موعد مقرر به اتمام رسید.

وی بخش مسکن را پیشران اقتصاد عنوان و اعلام کرد: تسهیلاتی که به ساخت مسکن داده می شود ۷۰ درصد آن به صورت غیرمستقیم به صنعت ساختمان منتقل می شود که اشتغالزایی و رشد تولید را در پی دارد.

کاهش صدور پروانه ساختمانی به یک ماه

به گفته وی، تاکنون ۴ جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رئیس جمهور تشکیل شده و رئیس جمهور دستوراتی برای رفع موانع اجرای طرح نهضت ملی صادر کرد که مهمترین آن دستور وزارت کشور برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت از سوی شهرداری ها بود.هم‌اکنون صدور پروانه ساختمانی از ۸ ماه به یک ماه کاهش یافت.

شایان با تاکید بر اهمیت صنعتی‌سازی ساختمان برای کاهش دوره ساخت گفت: از دیگر اقدامات شورای عالی مسکن برای کاهش زمان ساخت و رفع موانع نهضت ملی مسکن انتقال ارزش‌گذاری واحدها از کانون کارشناسان رسمی دادگستری به کارشناسان داخلی بانک مسکن بود که زمان قابل توجهی از روند پروژه را کاهش داد.

مدیرعامل مسکن گفت: ۴ وزارتخانه به دستور رئیس جمهور در شورای عالی مسکن پای کار آمدند که شامل وزارت کشور در خصوص صدور پروانه ساخت، وزارت نیرو در خصوص انشعابات آب و برق، وزارت نفت برای انشعابات گاز و لوله کشی و وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی تامین اراضی در نظر گرفته شد. شبکه بانکی هم در کنار آورده متقاضیان تامین کننده مالی انتخاب شدند.

پرداخت بالغ بر ۲۷ هزار میلیاردتومان به حساب سازندگان نهضت ملی

وی گفت: تاکنون ۶۲۲ هزار فقره افتتاح حساب نزد بانک مسکن انجام شده و ۳۸۰ هزار نفر واریز وجه داشته اند. این بانک تاکنون ۲۷ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران پرداخت کرده است.

به گفته شایان در حالی که خط اعتباری مسکن مهر ۵۵ هزار میلیارد تومان بود اما بانک عامل بخش مسکن تاکنون ۴۶ هزار میلیارد تومان قرارداد با خودمالکان به امضا رسانده است.

سهم بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن به ۲۰ درصد افزایش می‌یابد

وی در خصوص تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی نهضت ملی مسکن ادامه داد: این تسهیلات از سوی بانک مرکزی به ۲۷ بانک ابلاغ شده اما بیشترین تسهیلات را بانک مسکن پرداخت کرده است ولی بر اساس قانون جهش تولید مسکن باید سهم تسهیلات تولید مسکن از کل تسهیلات بانکی ۲۰ درصد باشد. در این سهم تا قبل از دولت سیزدهم ۵ درصد بود ولی در یک ساله دولت سیزدهم به ۷ درصد رسیده است.

احداث ۲۰ هزار واحد مسکونی صنعتی‌ساز در مشارکت با بخش خصوصی

شایان درباره قرارداد بانک مسکن با پیمانکار صنعتی سازی ساختمان گفت: ۲۰ هزار واحد را بخش خصوصی به صورت صنعتی ظرف شش ماه احداث می کنند. اگر این رقم موفقیت آمیز باشد طول دوره مشارکت کاهش یافته و در نتیجه رقم اقساط تسهیلات ساخت مسکن کاهش خواهد یافت. در حال حاضر سقف دوران مشارکت ۳ سال است.

بررسی طرح فروش متری مسکن در شورای فقهی بورس

مدیرعامل بانک مسکن درباره خرید متری مسکن گفت: طرح فروش متری مسکن در شورای فقهی سازمان بورس مراحل پایانی خود را طی می کند و در صورت تصویب در این شورا، متقاضی می تواند طی چند سال مسکن خریداری کند.

پرداخت تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان حرفه‌ای

شایان با بیان اینکه سقف وام ساخت مسکن از محل اوراق تسهیلات را برای سازندگانی که از فناوری نوین استفاده کنند به ۶۰۰ میلیون تومان افزایش یافته  درباره بازگشت اقساط مسکن مهر ادامه داد: بانک مسکن و بانک مرکزی قراردادی داشتند که اصل و سود خط اعتباری ۵۵ هزار میلیارد تومان مسکن مهر ظرف ۱۵ سال به بانک مرکزی برگردد. اما در قانون جهش تولید مسکن مصوب شهریور ۱۴۰۰ آمد که خط اعتباری مسکن مهر به عنوان بدهی دولت به بانک تخصصی بخش مسکن در نظر گرفته شود و اصل و سود اقساط مسکن مهر به صندوق ملی مسکن بیاید. 

واریز ۲ هزارمیلیارد تومان از بانک مسکن به صندوق ملی مسکن

شایان گفت: هفته گذشته ۲ هزار میلیارد تومان از بانک مسکن به صندوق ملی مسکن واریز شد و تا پایان سال ۳ هزار میلیارد تومان دیگر به این صندوق منتقل می شود.