شناسهٔ خبر: 115933 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

ارزیابی مخاطرات فرونشست برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن الزامی است/کاهش مخاطرات فرونشست در بخش‌های مسئولیتی وزارت راه و شهرسازی

علی بیت اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه دریافت استعلام مخاطرات فرونشست برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن توسط ادارات کل راه و شهرسازی از مرکز الزامی است، گفت: تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات کل موظف شدند تا در طرح‌های توسعه‌ای خود با علم به گسترش و توسعه زون‌های فرونشستی اقدامات کاهش مخاطرات را اجرایی کنند.

علی بیت‌اللهی عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاهش مخاطرات فرونشست بر بخش‌های مختلف حمل و نقلی خبر داد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری این مطلب که گسترش طولی قابل توجه فرونشست زمین در کشور بر زیرساخت‌های حمل و نقل و همچنین مسکن و ساختمان تاثیرات فراوانی گذاشته است که ضرورت دارد تا در خصوص رفع کاهش مخاطرات اقدام شود، توضیح داد: در سال جاری بعد از گزارش مرکز تحقیقات در خصوص کاهش مخاطرات فرونشست زمین ارایه شده در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغیه‌ای به همه ارکان وزارتخانه ارسال و در آن تاکید شد تا موضوع کاهش مخاطرات فرونشست زمین مورد توجه قرار بگیرد.

بیت‌اللهی تصریح کرد: بر اساس ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ادارات کل موظف شدند تا در طرح‌های توسعه‌ای خود با علم به گسترش و توسعه این زون‌های فرونشستی اقدامات کاهش مخاطرات را اجرایی کنند و با در نظر گرفتن پهنای فرونشستی محدودیت‌هایی در طرح های خود داشته باشند.

الزامی شدن ارایه استعلام مخاطرات فرونشست برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن

وی با اعلام ماموریت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای بررسی و ارایه نظر کارشناسی در خصوص سایت‌های احداث طرح نهضت ملی مسکن گفت: در اجرای طرح‌های نهضت ملی مسکن حرکت باارزشی شروع شده به این نحو که ادارات کل راه و شهرسازی سراسر کشور در انتخاب سایت برای احداث مسکن طرح نهضت ملی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استعلام می‌گیرند و مرکز نیز با بررسی در خصوص بلامانع بودن و یا ضرورت مطالعات ویژه با کمک همکاران گزارش تهیه و پاسخ استعلام را ارایه می‌دهد.

تعیین‌تکلیف ۳۰ سایت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در خصوص احتمال مخاطرات فرونشست

به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تا کنون بالغ بر ۳۰ سایت که احتمال داده می‌شد تحت تاثیر زون‌های فرونشست قرار گرفته باشند مورد بررسی قرار گرفت، کارهای کارشناسی آن انجام و تعیین تکلیف شده است.

بیت‌اللهی گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بر اساس بخشنامه وزیر راه و شهرسازی به دلیل اهمیت کاهش مخاطرات فرونشست برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاهش مخاطرات را برای مدیران، کارشناسان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارتخانه که ممکن بود تخصص‌های جدای از موضوعات مخاطرات داشته باشند در برنامه قرار داد. هم‌اکنون کارگاه‌های آموزشی کاهش مخاطرات با مفاهیم فرونشست زمین، علل و نحوه کنترل و مدیریت آنها برای شرکت‌های و سازمان‌های تابعه برگزار شده و یا در حال برگزاری است.

وی هدف از برگزاری کارگاه‌های آموزشی کاهش مخاطرات فرونشست را ایجاد حساسیت در این خصوص عنوان و تصریح کرد: در نظر است تا مدیران و کارشناسان سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در صورت مشاهده آثار فرونشست زمین در سایت‌های تحت‌مسئولیت خود اقداماتی پیش از هزینه‌کرد و پیش از عملیات اجرایی طرح‌ها به عمل آورند تا کمترین آسیب را در آینده بر بخش‌های مختلف حمل و نقلی و مسکن و ساختمان شاهد باشیم.

عضو هیات‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: کارگاه‌های آموزشی در شرکت فرودگاه‌ها، شرکت شهرک فرودگاهی امام خمینی(ره)، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌آهن استان تهران، شرکت عمران شهرهای جدید و در سازمان ملی زمین و مسکن توسط مرکز برگزار شد. مقرر شده است تا دوره های بعدی این کارگاه‌ها نیز برگزار شود.

مخاطرات فرونشست در بخش‌های مسئولیتی وزارت راه و شهرسازی به حداقل می‌رسد

بیت‌اللهی اظهار امیدواری کرد: تا با استمرار این فعالیت‌ها و همچنین با استمرار فعالیت دیگر میزان خسارت‌ها به زیرساخت‌ها و حوزه مسکن و شهرسازی که تحت مسئولیت وزارت راه و شهرسازی است به حداقل برسد.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی، کمبود نزولات جوی و خشکسالی‌های پیش‌رو، پیش‌بینی می‌شود تا کشور با کمبود آب و افت‌های آب‌های زیرزمینی بیشتری در سال‌های آینده مواجه باشد و با این وضعیت فرونشست نیز تشدید خواهد شد.  به همین دلیل توجه به مخاطرات فرونشست در زیرساخت‌ها و در مسکن، ساختمان و شهرسازی برای مسئولان وزارت راه و شهرسازی باید یک امر بسیار مهم تلقی شود. در صدد هستیم تا با اقداماتی که در بخش‌های مختلف مسئولیتی وزارت راه و شهرسازی مانند راه آهن، فرودگاه ها، جاده، و در بخش مسکن و شهرسازی انجام می‌شود این اثر به حداقل اثر مخاطراتی خود برسد.