شناسهٔ خبر: 116038 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر در امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی:

با هدف پیگیری مطالبات جامعه ایثارگری اعم از شاغل در دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی به استان ها سفر می کنیم

راه و شهرسازی گلستان استان گلستان در هفته‌های اخیر میزبان یکی از اعضای وزارت راه و شهرسازی بود. حمید مردانیان مشاور وزیر در امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی در روزهای آخر مردادماه ۱۴۰۱ به گلستان سفر کرد و ضمن دیدار با کارکنان اداره کل راه و شهرسازی گلستان و دستگاه های تابعه‌ی وزرات راه و شهرسازی در گلستان، با خانواده های شهدای خدمت و ایثارگران و جانبازان گلستانی نیز ملاقات کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، استان گلستان در هفته‌های اخیر میزبان یکی از اعضای وزارت راه و شهرسازی بود. حمید مردانیان مشاور وزیر در امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی در روزهای آخر مردادماه ۱۴۰۱ به گلستان سفر کرد و ضمن دیدار با کارکنان اداره کل راه و شهرسازی گلستان و دستگاه های تابعه‌ وزرات راه و شهرسازی در گلستان، با خانواده های شهدای خدمت و ایثارگران و جانبازان گلستانی نیز ملاقات کرد. مشاور وزیر در امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی در جریان این سفر در جلسات مختلفی اعم از جلسه با فعالان جهادی حضور یافت که این جلسه منجر به تعامل بیشتر گروه های جهادی با اداره کل راه و شهرسازی شد.

در این راستا گفتگویی با محوریت حضور و اقدامات حمید مردانیان در گلستان  با وی انجام شد که در ادامه می خوانید.

-به عنوان اولین سوال بفرمائید که چه اقداماتی در وزارت راه و شهرسازی در حیطه فعالیت شماست؟

امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی بر مبنای چهار کارگروه فعالیت می کند که این کارگروه های ویژه با حضور نفرات متخصص و فنی، به عنوان مشاوران در زیرمجموعه‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی تشکیل شد. اولین کارگروه حقوقی و اشتغال بوده که به منظور رفع موانع حقوقی کارکنان وزارت راه و شهرسازی تشکیل شده و کارگروه دوم نیز مسکن و رفاهی است. سومین کارگروه این حوزه امور فرهنگی است که با توجه به اهمیت این موضوع در راستای ساختارسازی و اثرگذاری بر عمق جامعه، تمامی ایثارگران باید ما را در این مسیر با تولید کتاب، پادکست و ... یاری کنند. کارگروه بازرسی که با هدف بررسی شکایات موجود در جامعه ایثارگری تشکیل شده چهارمین کارگروه امور ایثارگران وزارت راه و شهرسازی است. در مجموع حدود ۱۶ مشاور ارشد در این چهار کارگروه مشغول به فعالیت هستند و با توجه به تخصص، تجربه و علاقه مندی هایشان در این کارگروه ها به جامعه ایثار و شهادات خدمت رسانی می کنند.

-هدف شما از سفر به استان گلستان چه بود؟

از عمده اهداف حضور من در سفرهای استانی، پیگیری مطالبات جامعه ایثارگری شاغل در دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی، علی الخصوص مبحث تبدیل وضعیت این قشر است. در جریان این سفر نیز در راستای تحقق مطالبات فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران گلستانی، در امور صنفی و فرهنگی اقدامات اثربخشی انجام شد. از عمده اهداف حضور من در سفرهای استانی، پیگیری مطالبات جامعه ی ایثارگری و ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت شاغل در دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی، علی الخصوص مبحث تبدیل وضعیت این قشر بود.

-تبدیل وضعیت نیروهای فرزندان جامعه‌ ایثارگری و شهادت گلستان در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۰ و ادامه دار بودن این قانون در سال جاری، ادارات موظف هستند نسبت به این امر اقدام کرده و در راستای رفع موانع موجود در این حوزه عمل کنند. باعث خرسندی است که در اداره کل راه و شهرسازی گلستان این امر تحقق ۱۰۰ درصدی داشته است. در سایر ادارات تابعه وزارت راه و شهرسازی در گلستان نیز این قانون در حال اجرا است و مدیران کل با رفع موانع موجود سعی در تحقق بخشیدن کامل این مصوبه در ادارات خود دارند.

-چنانچه عضوی از خانواده شهدا و ایثارگران سابقه کاری نداشته باشد، آیا امکان ایجاد زمینه اشتغال برای وی وجود دارد؟

مستند به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، سالانه ۲۵ درصد استخدامی های دستگاه های دولتی باید به جامعه ایثارگری اختصاص یابد. بر این اساس خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگان که سابقه شغلی ندارند می توانند در آزمون های استخدامی ادارات شرکت کرده و پس از قبولی آزمون در این مجموعه ها مشغول به کار شوند.

لازم به ذکر است که برای وصول مطالبات جامعه ایثارگری و شهادت، می توانیم  از  ابلاغیه ۱۲ گانه مقام معظم رهبری مدظله العالی  که یک منشور کامل در حوزه ایثارگران  و مباحث فرهنگی، اجرایی، صنفی، رفاهی، مسکن و ... است، کمک بگیریم.

-پیش از این یکی از اهداف سفر به گلستان را رفع موانع صنفی جامعه‌ ایثار و شهادت این استان عنوان کردید، در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

در روزهای اخیر از سوی وزیر راه و شهرسازی، رایزنی هایی با سازمان برنامه و بودجه در راستای افزایش ۵۰ درصدی حقوق جامعه ایثارگری، انجام شده که چنانچه این امر عملیاتی شود، اثر مثبتی بر معیشت این عزیزان خواهد گذاشت.

-با توجه به نیاز برخی از خانواده های ایثارگران گلستانی به مسکن، برای رفع دغدغه این قشر در حوزه مسکن چه اقداماتی انجام شده است؟

اداره کل راه و شهرسازی گلستان با انعقاد تفاهم نامه ای با بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان، قدمی در راستای تخصیص زمین به ایثارگران برداشت.در جریان این تفاهم نامه مجموعاً به یک هزار و ۵۰۰ نفر از ایثارگران گلستانی، قطعه زمینی تحویل داده می شود که در روزهای اخیر اولین مرحله واگذاری به ۲۰۰ نفر از ایثارگران انجام شد.لازم به ذکر است که یک هزار و ۲۰۰ قطعه از این اراضی در شهرستان گرگان و ۳۰۰ قطعه در شهرستان بندر ترکمن وجود دارد و امیدواریم در تمامی استان ها نیز این اقدام عملی شود تا کمی از دغدغه های جامعه ایثارگران رفع شود.

-در جریان سفر به گلستان با فعالان جهادی این استان به گفتگو نشستید، چه مواردی در این نشست مطرح شد؟

این نشست با محوریت تعامل بین دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی و نیروهای جهادی استان گلستان، مبنی بر خدمات رسانی بهتر به خانواده های شهدا و جانبازان برگزار شد.  بدیهی است که این دیدار، با اخلاص وجود و نگاه جهادی بین دو طرف، در آینده ای نه چندان دور، منجر به تامین مطالبات عموم مردم گلستان، علی الخصوص جامعه ایثارگری این استان می شود.یکی از مواردی که باید دستگاه های تابعه وزارت راه و شهرسازی مدنظر داشته باشند این است که این ادارات  باید با استفاده از ظرفیت فعالان جهادی در حوزه فرهنگی گام برداشته و فعالیت های بیشتری داشته باشند.

-این ادارات چه اقدامات فرهنگی‌ می تواند در حوزه ترویج فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت انجام شود؟

از آنجایی که کارکنان وزارت راه و شهرسازی از سردمداران دفاع مقدس بودند، می توان با استفاده از این ظرفیت ارزشمند با محوریت خاطرات شهدا و جانبازان و ایثارگران از دوران جنگ تحمیلی، اقدامات فرهنگی زیادی انجام داد.

-می شود مثال بزنید؟

برگزاری نشست ها و یادواره های شهدا که نمونه آن در استان گلستان نیز اجرا شد. دیدار چهره به چهره  با خانواده‌های معزز شهدا، جانبازان و ایثارگران. مزین کردن اسامی ساختمان ها، ابنیه ها، راه ها و پروژه های متعلق به وزارت راه و شهرسازی به نام مقدس شهدا، و تدوین کتاب های خاطرات شهدای خدمت می تواند تعدادی از اقدامات فرهنگی این دستگاه ها باشد.

-به عنوان آخرین سوال، به طور کلی سفر خود را به استان گلستان چطور ارزیابی می کنید؟

طی سفر سه روزه به این استان  پس از حضور در اولین یادواره شهدای ادارات تابعه وزارت راه و شهرسازی استان گلستان به دیدار خانواده های شهدا و جانبازان و ایثارگران رفته و ضمن ملاقات با آن ها از دغدغه های این قشر مطلع شدیم. بدیهی است که با حضور در این نشست های رسمی و غیر رسمی می توان در مسیر رفع موانع موجود و دغدغه های این قشر قدم برداشته و این دیدارها اثر خوبی در عملکرد ما خواهد داشت.در استان گلستان این تعامل به خوبی انجام و در راستای تحقق مطالبات فرزندان شهدا، جانبازان و ایثارگران در امور صنفی و فرهنگی اقدامات اثربخشی انجام شد.