شناسهٔ خبر: 116273 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛

چشم انداز کارخانه ریسباف؛ ایجاد فضای شهری هم پیوند با شهر

کارخانه ریسباف اصفهان مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: در راستای احیای کارخانه ریسباف، این اداره‌کل همواره مدافع طرح‌هایی است که موجبات ارائه خدماتی بزرگ و ماندگار برای شهر، کشور و فرهنگ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در پی انتشار خبری پیرامون آمادگی شهرداری اصفهان برای تبدیل کارخانه ریسباف به موزه و اظهارات بیان شده در این رابطه، علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار کرد: کارخانه ریسباف میراث ماندگار صنعت و تاریخ ایران است، که در قسمت جنوب شرقی زاینده رود و پل تاریخی سی و سه پل و در ضلع شرقی چهارباغ بالا واقع شده است.  

وی افزود: این کارخانه حاصل برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری عده زیادی از مردم شهر بوده و محصول کار و سرمایه جمعی مردم اصفهان بشمار می‌آید، از این رو حفظ و نگهداری آن بسیار حائز اهمیت است.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه کاربری کارخانه ریسباف در طرح تفصیلی مصوب شهر، به عنوان «خدمات شهری» در نظر گرفته شده بود گفت: در طرح بازنگری طرح تفصیلی، با عنوان «خدمات عمومی» لحاظ شده که با توجه به ابلاغ البوم نقشه‌ها در حال حاضر این کاربری ملاک عمل است.  

وی با اشاره به چشم انداز ریسباف اذعان داشت: در نظر است مجموعه کارخانه ریسباف به عنوان یک اثر واجد ارزش در زمینه‌های معماری، فرهنگی و اجتماعی (خاطره جمعی) با تنوعی از کاربری‌های فرهنگی، تفریحی و جهانگردی، احیاء شود و به عنوان یک فضای شهری منسجم و هم‌پیوند با شهر مورد توجه مردم، فرهنگ دوستان و حافظان بناهای با ارزش معماری قرار گیرد و پذیرای انبوهی از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی باشد.  

قاری‌قرآن خاطرنشان کرد: مجموعه کارخانه ریسباف در تملک بانک ملی است و براساس توافق‌نامه‌ای در سنوات قبل، برای حفظ این اثر ارزشمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران و نمایندگی اداره‌کل راه و شهرسازی استان مقرر شد به تملک وزارت راه و شهرسازی درآید که در صورت انجام تعهدات طرفین (شرکت بازآفرینی شهری ایران و بانک ملی)، این شرکت متولی اصلی و تصمیم گیرنده نهایی در این رابطه می‌شود لذا در این خصوص نیاز مبرم به برگزاری جلسات مختلف از جمله هم اندیشی و عمل به مصوبات جلسات از سوی طرفین از بدیهیات ایجابی و ضروری است تا در قامت درخواستی مبتنی بر ضابطه و در چارچوب قوانین مربوطه، مسائل پیگیری شود.  

وی ادامه داد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان همسو با سیاست گذاری‌های مربوطه همواره مدافع طرح‌هایی است که موجبات ارائه خدماتی بزرگ و ماندگار برای شهر، کشور و فرهنگ می‌شود لذا در رابطه با کارخانه ریسباف، به منظور دستیابی به راه حل‌های برون رفت از مشکلات پیرامون آن، جلسه‌ای را در ایام پایانی سال ۱۴۰۰ در دفتر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران هماهنگ و با حضور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان بررسی‌های لازم بعمل آمد.  

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی نخبگانی بسیار حائز اهمیت است گفت: در این جلسه با توجه به آمادگی شهرداری اصفهان در راستای تملک کارخانه و معرفی معوض، مقرر شد شهردار اصفهان اعلام آمادگی و پیشنهاد خود را در اسرع وقت بصورت مکتوب ارائه نماید که متاسفانه تا کنون پس از گذشت ماه‌ها اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.  

وی بیان داشت: سرعت بخشی به احیای کارخانه ریسباف در گرو دو راه حل کلی است که یکی از آن‌ها، ارائه پیشنهاد از سوی شهرداری اصفهان مطابق با مصوبه جلسه فوق است، تا در کمترین زمان ممکن مباحث بررسی و مطابق با ضوابط اقدام شود.  

قاری قرآن ابراز داشت: راه حل دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که براساس پیگیری‌ها و جلسات متعدد در حال رایزنی است، به این ترتیب که تعهدات طرفین قرارداد تکمیل و زمین کارخانه به تملک شرکت بازآفرینی ایران در آید در این صورت برای تدوین هر گونه پروژه مشارکتی می‌توان در قالب ضوابط مربوطه توسط شهرداری یا هر ارگان دیگر اقدام کرد.