شناسهٔ خبر: 116555 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان عنوان کرد:

لزوم شناسایی خانه های خالی توسط دستگاه‌های نظارتی/۱۶ هزار مجرد ثبت نام کننده در طرح نهضت ملی حذف نشدند و در اولویت بعدی قرار گرفته اند

زنجان بیات منش راه و شهرسازی زنجان مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: دستگاه‌های نظارتی در استان زنجان خانه‌های خالی و زمین‌هایی که در دست دلالان است را شناسایی کنند تا امکان تامین زمین برای تداوم طرح نهضت ملی مسکن در زنجان فراهم گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)،مسعود بیات منش در جلسه کارگروه امور زیربنایی استان در محل استانداری زنجان،با بیان اینکه شهر زنجان به لحاظ وسعت برای جمعیت ۵۴۰ هزار نفر جا دارد،گفت: مالکیت بسیاری از زمین‌ها مشخص نیست و ورود بازرسی به این مقوله، شناسایی  مالکیت زمین ها و خانه های خالی را تسریع خواهد کرد. 

وی ابراز داشت: دستگاه‌های نظارتی در استان زنجان خانه‌های خالی و زمین‌هایی که در دست دلالان است را شناسایی کنند و موضوعی که قابل ملاحظه است، اگر با همان سیاست‌های سال‌های گذشته پیش برویم، دلالان و املاکی‌های مسکن فربه‌تر از قبل خواهند شد و باید جلوی آنها گرفته شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: باید مشخص شود خانه‌های خالی در دست چه کسانی است و یک دلال یا یک بنگاه چند قطعه زمین در گلشهر و شهرک‌های اطراف دارد.

بیات منش با بیان اینکه سیاست دولت در سالهای گذشته مبنی بر نوسازی بافت فرسوده و ساخت و ساز در این بافت ها ، سیاستی تک وجهی بود و اجازه گسترش شهر داده نشد، گفت: متاسفانه نگاه تک وجهی در گذشته موجب شد قیمت زمین و مسکن در زنجان افزایش پیدا کند و اگر امروز با سیاست‌های سال‌های گذشته پیش برویم، دلالان و املاکی‌های مسکن فربه‌تر خواهند شد.

وی با بیان اینکه در شهر زنجان تأمین زمین و ساخت مسکن با اقدام قانونی و کارشناسی انجام می‌شود،افزود: در شهر زنجان الحاق به محدوده در سال ۷۸ با ۸۰ هکتار زمین در گلشهر و پونک و شهرک فرهنگیان انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به افزایش جمعیت در ۲۱ سال گذشته، بیان داشت: طبق  فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات رئیس جمهور باید به سمت تأمین مسکن و حتی به سمت ویلا سازی رفت ولی در زنجان به علت کمبود زمین ناچار هستیم واحدهای مسکونی را چهار یا پنج طبقه بسازیم. 

بیات منش افزود: تا پایان زمان قانون طرح جهش تولید مسکن سه سال زمان باقی‌مانده و در طول این سه سال متقاضیان واجد شرایط از زنجان در این طرح ثبت نام خواهند کرد و باید زمین تأمین شود.

وی بیان داشت: در شهر زنجان ۱۸ هزار واحد مسکونی جانمایی شده و در دست احداث است و در سطح  شهر زنجان حدود ۴۸ هزار نفر برای مسکن در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه از این تعداد، طبق پالایش‌ها حدود ۱۳ هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند و ۱۰ هزار متقاضی واجد شرایط در استان وجود دارد،افزود: باید به فکر تأمین زمین برای ساخت مسکن این افراد باشیم و متاسفانه کمبود زمین در شهر زنجان داریم. 

۱۶ هزار مجرد زنجانی در نهضت ملی مسکن حذف نشده اند

بیات منش به کمربندی شمالی شهر زنجان اشاره کرد و گفت: با توجه به تعریف کمربندی، تنها نقطه‌ای که ما بین کمربندی و شهر باقی مانده در ذیل غربی شهر زنجان و در محدوده اراضی ثمین ۲ به مساحت حدود ۱۳۰ هکتار است که برای این اراضی درخواست الحاق به محدوده شهری انجام شده  که برای پنج هزار و ۵۰۰ نفر در این محدوده مسکن ساخته می شود. 

وی یاد آورشد: طرح جهش تولید مسکن ادامه خواهد داشت و برای ساخت مسکن به زمین نیاز داریم و برای  دو هزار و ۵۰۰ نفر نیز در منطقه مهرآرا و کوی زیتون که زمین وجود داشت زمین تخصیص داده شده است. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ۱۶ هزار مجرد زنجانی در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند،افزود: این تعداد در اولویت‌های بعدی قرار گرفتند و حذف نشده اند. 

بیات منش گفت: باید قوانین را بدانیم و از شبه‌افکنی پرهیز کنیم و طرح ملی مسکن رویکرد این دولت است و خوشبختانه طرح جهش تولید مسکن ادامه دارد و برای تهیه مسکن به زمین نیاز داریم.

وی بیان کرد: یک جوان با وجود مشکلات اقتصادی، قادر به تهیه زمین نیست و از سوی دیگر اجاره‌بهای منازل نیز بسیار بالا رفته و برای یک جوان تشکیل خانواده دادن در این برهه زمانی بسیار سخت است.