شناسهٔ خبر: 116755 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم رسیدگی به محلات فرسوده شهری است/توجه به سیما و منظر شهری در بسته تشویقی نوسازی بافت های فرسوده

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با دعوت از سازندگان برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم را رسیدگی به محلات فرسوده عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در بافت‌های فرسوده طبقات بلندمرتبه نداریم با ارایه دو طبقه تراکم تشویقی، در این بافت‌ها به سطح معمولی طبقات محلات شهری خواهیم رسید و بنابراین این مشوق حتما تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در شبکه یک سیما در خصوص مصوبه جدید و بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده و ویژگی‌های این بسته برای ترغیب مالکان و سرمایه‌گذاران برای نوسازی در بافت فرسوده، توضیح داد: شورای‌عالی شهرسازی و معماری مصوباتی در خصوص ساماندهی به وضعیت محله‌های فرسوده کشور داشته و یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم رسیدگی به این محلات است.

عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه محلات فرسوده در کشور مساحت قابل توجهی دارند که هم به لحاظ ایمنی و هم به لحاظ شرایط زندگی برای مردم زندگی در این محلات مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: با وضعیت موجود، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصمیم گرفت یکسری خدماتی به محلات فرسوده برای نوسازی ارایه کند. هم‌اکنون در روستاها برای نوسازی و ساخت ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ ۵ درصد پرداخت می‌شود که کمک بسیار بزرگی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در محلات فرسوده شهری نیز به با توجه به ریزدانگی و عدم امکان تردد اتومبیل و حرکت دشوار سیاست های تشویقی پیش بینی شد. در بسته تشویقی شهرسازانه نوسازی بافت‌های فرسوده، مقرر شد تا در خصوص قیمت پروانه ساختمان تخفیف مناسبی ارایه شود. ثانیا ساختمان‌های ریزدانه به درشت دانه تبدیل شود. ثالثا دو طبقه تشویقی تراکم داده شود که می‌تواند برای انبوه‌سازان مناسب باشد. همچنین پارکینگ اضافه برای این بافت‌ها پیش بینی شده است.

قاسمی ضمن دعوت از انبوه‌سازان برای مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده و بهره‌مندی از بسته‌ تشویقی شهرسازانه تصریح کرد: بسته تشویقی با ویژگی‌هایی که دارد وضعیت مناسبی را برای انبوه سازان ایجاد خواهد کرد و با ارایه این بسته و مشارکت انبوه سازان نوسازی بافت های فرسوده سرعت می‌گیرد.  

وی گفت: ارایه تسهیلات ارزان‌قیمت به انبوه‌سازان نیز در دست بررسی است که در اختیار سازندگان قرار می گیرد. با این بسته تشویقی امیدوار هستیم تا بافت فرسوده موجود کشور را از شرایط موجود به شرایط مناسب‌تر تبدیل کنیم.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که دادن تراکم دو طبقه  در شهر تهران مشکلاتی را در پی خواهد داشت یا خیر؟، گفت: در شورای‌عالی شهرسازی و معماری موضوع به شکل کارشناسی بررسی شده است. اصولا در بافت‌های فرسوده طبقات بلندمرتبه نداریم. بدین معنا که با ارایه دو طبقه تراکم تشویقی، در این بافت‌ها به سطح معمولی طبقات محلات شهری خواهیم رسید و بنابراین این مشوق حتما تاثیرگذار خواهد بود.

گفتنی است، بسته تشویقی جدید نوسازی بافت فرسوده در شورای‌عالی شهرسازی و معماری تصویب شد. در این بسته مشوق‌هایی در زمینه تراکم، طبقات اضافه و پارکینگ وجود دارد. انبوه‌سازانی که قصد نوسازی محله‌ای و بلوکی دارند و همچنین سازندگانی که به اصلاح معابر و محورهای اصلی بافت فرسوده کمک می‌کنند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. سازندگان پلاک‌های تجمیعی و پلاک‌هایی که جان ساکنان آنها به علت فرسودگی در خطر است امکان بهره‌برداری از این بسته تشویقی را دارند.