شناسهٔ خبر: 11695 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در سفر دولت به استان مطرح می شود:

راه آهن یاسوج - اقلید مهم ترین طرح عمرانی در کهگیلویه و بویر احمد

بازدید از راه آهن یاسوج استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: راه آهن یاسوج - اقلید به عنوان یکی از مهمترین و بزرگترین طرح های عمرانی و اقتصادی این استان در سفر رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت یازدهم به استان مطرح می شود.

به گزاش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویر احمد،استاندار این استان در آیین بازدید از روند عملیات اجرایی راه آهن یاسوج - اقلید گفت: چنین اقدامی موجب آغاز رسمی عملیات اجرایی این طرح مهم و حمایت مالی هر چه بیشتر متولیان امر در سطح ملی از آن خواهد شد.

سید موسی خادمی در این باره بیان کرد: اجرا،تکمیل و بهره برداری از راه آهن یاسوج - اقلید نیازمند یک تلاش جمعی و همکاری همه جانبه مدیران اجرایی استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس است.

خادمی گفت: با افتتاح این راه آهن استعدادهای بالقوه موجود در شهرهای یاسوج و اقلید بیش از پیش شکوفا شده و این دو شهر تا حد قابل ملاحظه ای از بن بست توسعه نیافتگی خارج می شوند.

وی در ادامه افزود: راه آهن یاسوج - اقلید به طول ۱۴۵ کیلومتر بوده و مطالعات فاز نخست آن نیز به طور کامل انجام شده و به پایان رسیده است.

خادمی همچنین بیان کرد: ۱۷ دهنه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت ایستگاه در این راه آهن پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه قطعه اول راه آهن یاسوج - اقلید از صفر تا ۲۲ کیلومتر حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته،افزود: مبلغ قرارداد اجرای قطعه اول راه آهن یاسوج - اقلید ۱۳۵ میلیارد ریال بوده و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای تکمیل و بهره برداری کامل این راه آهن برآورد شده است.

وی بیان کرد: در افق سال ۱۴۱۵ هجری شمسی پیش بینی می شود سالانه حدود چهار میلیون تن بار و بیش از ۴۰۰ هزار نفر مسافر با این راه آهن جابه جا شود.

نماینده مردم شهرستان های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین، گفت: برای به نتیجه رسیدن این طرح مهم تاکنون تلاش های چشمگیری از سوی مسئولان اجرایی کهگیلویه و بویراحمد انجام شده است.

غلام محمد زارعی بیان کرد: تکمیل راه آهن یاسوج - اقلید به اعتبارات کلان نیاز دارد که انتظار می رود مسئولان کشوری و مدیران اجرایی استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس برای شتاب بخشی در افتتاح آن همکاری لازم را با یکدیگر داشته باشند.

وی در ادامه تأکید کرد: یکی از سیاست ها و رویکرد های مهم دولت یازدهم تلاش برای اجرای طرح های اساسی است که راه آهن یاسوج - اقلید از نمونه های بارز آن محسوب می شود.

زارعی همچنین اضافه کرد: امید است در سفر رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت یازدهم به کهگیلویه و بویراحمد، روند اجرای این راه آهن به عنوان یک طرح مهم عمرانی و اقتصادی استان شتاب بیشتری گیرد./

وی گفت: عملیات اجرایی راه آهن یاسوج - اقلید به طور همزمان از هر دو سمت استان های کهگیلویه و بویراحمد و فارس آغاز شده و پیش می رود.

عباس خطیبی مدیرکل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه یک کشور،با بیان اینکه در مسیر راه‌ آهن  ياسوج - اقلید،۱۵ کیلومتر تونل احداث می‌شود،گفت:پیمانکار این پروژه با منطقه آشنا است و روند ساخت و احداث این پروژه به خوبی دنبال می‌شود.

خطیبی با بیان اینکه ۱۳ دستگاه تونل در این مسیر وجود دارد، گفت: حدود سه کیلومتر پل بزرگ در مسیر وجود دارد، ضمن اینکه تعداد ۱۰ دستگاه پل در مسیر راه‌آهن ياسوج ـ اقلید پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه یک ایستگاه در کیلومتر ۲۲ این پروژه احداث شده است،‌ اعلام کرد: طول بزرگترین تونل پروژه ياسوج به اقلید سه هزار و ۱۰۰ کیلومتر و کوچکترین آن ۱۵۰ متر است.

خطیبی گفت: کوهستانی بودن منطقه روند انجام کار را تا حدودی با مشکل مواجه کرده است.

حسین فدایی،مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این آیین، گفت: پیش بینی های لازم برای اتصال راه آهن یاسوج - اقلید به راه آهن خوزستان - فارس که جزو خطوط ریلی اصلی کشور به شمار می رود انجام شده است.

حسن فدایی افزود: سعی خواهد شد راه آهن یاسوج - اقلید با روش های مختلف از جمله فاینانس داخلی تأمین اعتبار شود./

نظر شما