شناسهٔ خبر: 116976 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و کنترل پروژه سازمان مجری:

احداث ساختمان‌های مهم در سازمان مجری متمرکز می‌شود/رشد اعتبارات اجرای پروژه‌های سازمان مجری در سال جاری/مطالبات معوق ۴۴ پروژه بیمارستانی پرداخت شد

مهناز آقاجانی مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و کنترل پروژه سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با تاکید بر اینکه با تلاش‌های سازمان احداث ساختمان‌های مهم در سازمان متمرکز می‌شود از رشد اعتبارات اجرای پروژه‌های در سال جاری خبر داد و گفت: سازمان امسال موفق به پرداخت ۲۳۶ میلیاردتومان اعتبار برای مطالبات معوق ۴۴ پروژه بیمارستانی شد.

مهناز آقاجانی مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و کنترل پروژه سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بخشی از فعالیت‌های آن سازمان را در حوزه تامین منابع برای اجرای پروژه‌های جاری سازمان اعلام کرد.

مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و کنترل پروژه سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با تاکید بر اینکه سازمان مجری  متولی ساخت و سازهای مربوط به دولت است، گفت: طبق ماده ۱۵۲ قانون برنامه چهارم توسعه، ماده ۵۶ برنامه پنجم توسعه و مصوبه هیات وزیران مورخ تیرماه ۱۴۰۰ و همچنین جزء ۷ از بند ۵ اولویت‌های سیاستی سند ارتقای بهره‌وری بخش ساختمان مقرر است تا تمامی ساخت‌وسازهای ساختمان‌های مهم دولتی از جمله بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها و... در سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی انجام شود.

آقاجانی ضمن انتقاد از اینکه برخی ساخت‌وسازهای ساختمان‌های دولتی توسط سایر دستگاه‌ها و به شکل موازی انجام می‌شود، توضیح داد: ساخت بیمارستان‌ها توسط برخی دانشگاه‌ها، ساخت و تجهیز ورزشگاه‌ها توسط وزارت ورزش، ساخت بیمارستان‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ... از جمله اقداماتی است که موازی کاری با سازمان مجری به شمار می‌رود و در صدد هستیم تا ساخت و ساز این قبیل ساختمان‌ها طبق قانون در سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی متمرکز شود.

مکاتبه با روسای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تمرکز احداث ساختمان‌های دولتی در سازمان مجری

وی تصریح کرد: سازمان مجری به منظور اجرایی شدن مصوبه هیات وزیران در تیرماه ۱۴۰۰ به منظور بهره‌وری بخش ساختمان و مسکن و تمرکز ساخت و ساز در سازمان مجری مکاتباتی را با ریاست جمهوری و روسای سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام داده است. در تلاش هستیم تا این موضوع را عملیاتی و اجرایی کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و کنترل پروژه سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی یادآور شد: بر اساس ماده ۸۲ قانون الحاق بالاترین مقام دستگاه اجرایی می‌تواند دستگاه اجرای ساخت و ساز طرح را تغییر دهد که این اتفاق در دوره‌هایی رخ داده است.

آقاجانی گفت: تاسیس سازمان‌های موازی و دادن پروژه‌ها به دستگاه‌های دیگر خلاف قانون است. سازمان مجری در حال پیگیری است تا با اصلاح قوانین و دقت‌نظر قانونگذار و اجرا کننده بتواند به نتایج قابل قبولی در این خصوص دست یابد.  اینکه سازمان‌های موازی در احداث ساختمان‌های مهم از جمله بیمارستان‌ها خود اقدام می‌کنند خلاف قانون است که در این خصوص سازمان مجری در حال پیگیری موارد خلاف قانون است.

صرفه‌جویی در هزینه، کوتاه شدن مدت زمان اجرا و ارتقای کیفیت، دلایل تمرکز احداث در سازمان مجری است

وی در بیان اهداف متمرکز کردن ساخت و سازهای ساختمان های مهم در سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی اعلام کرد: هدف این است که ساخت وسازهایی که مربوط به دولت است در واحد فنی و اجرایی متخصص متمرکز شود تا هم کیفیت لازم را داشته باشد، هم در کوتاهترین زمان به نتیجه برسد و هم در هزینه‌ها صرفه جویی لازم انجام شود.

مدیرکل دفتر برنامه، بودجه و کنترل پروژه سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در خصوص رشد اعتبارات در سازمان مجری برای سال جاری با اعلام اینکه سازمان علاوه بر اعتبارات تخصیصی به دنبال یافتن اعتباراتی از دیگر منابع برای اجرای طرح‌های مصوب سازمان نیز هست، گفت: سازمان مجری از محل‌های مختلف از جمله بند واو تبصره ۵ اوراق تسویه خزانه، از محل یک درصد مالیات برارزش افزوده ماده ۳۷ قانون الحاق برای پروژه‌های بیمارستانی که بسیار مهم است تامین اعتبار کرده است. همچنین برخی از تامین اعتبارها از محل قانون استفاده متوازن برای پروژه‌ها و  از محل صندوق توسعه با توجه به شرایط کرونا و همچنین از محل هدفمندی تامین اعتبار شد.

مطالبات معوق ۴۴ پروژه بیمارستانی پرداخت شد

وی ادامه داد: سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی امسال موفق به پرداخت ۲۳۶ میلیاردتومان اعتبار برای مطالبات معوق ۴۴ پروژه بیمارستانی شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان مجری، از سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ اعتبارات سالانه سازمان برای اجرای پروژه‌ها از ۷۰۰ میلیاردتومان به ۴ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومان رسید.