شناسهٔ خبر: 117166 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع)

جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد

جلسه شوراي هماهنگي راه و شهرسازي خراسان رضوي همزمان با دهه پایانی ماه صفر، سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا(ع) جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: در شش ماه اول امسال ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مسافر از ۲۶ شهر و مرکز استان به مشهد الرضا صورت گرفته که این یک رکورد محسوب می شود.

مصطفی نصیری افزود: درایام پایانی ماه صفر از دهم شهریور تا ۱۰ مهر برای تسهیل در رفت و آمد زائران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) قطارهای فوق العاده در مسیر مشهد در نظر گرفتیم.

وی با بیان اینکه ضریب اشغال قطارهای مسافری برابر با ۹۲ درصد بوده است اظهار داشت: این میزان مسافرگیری در ۱۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان اینکه هر روز حدود ۳۵ هزار نفر مسافر در ایام اربعین جابجا شده اند گفت: برای تسهیل در تردد زائران این اداره کل قطار فوق العاده به صورت مستقیم از خرمشهر به مشهد را در نظر گرفت.  

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز در این جلسه با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی جاده ای بومی مشهد توان بازگرداندن زائران رضوی دهه آخر صفر را ندارد گفت: در دوران کرونا تعدادی از ناوگان مسافری جاده ای استان به دلیل کاهش مسافر و فرسودگی از بخش حمل و نقل عمومی خارج شده است.

جعفر شهامت افزود: با توجه به رشد سفرهای اربعین و با توجه به این که روز شهادت امام رضا(ع) امسال روز سه شنبه وسط هفته خواهد بود پیش بینی می شود حضور زائران در دهه پایانی ماه امسال افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی اظهار داشت: در دهه پایانی صفر، سفرهای جاده ای از استان های مختلف با وسیله نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس به مشهدالرضا دو تا پنج برابر زمان معمول افزایش می یابد، با توجه به شرایط یاد شده همه استان هایی که زائر به مشهد می آورند انتظار می رود همکاری لازم را برای بازگشت مسافران داشته باشند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی ما ایمنی زائرین است؛ گفت: به همین منظور ۱۲۰ مرکز خدمات رسانی دایر در طول محورهای مواصلاتی بویژه در مراکز خدمات رفاهی بین جاده ای دایر شده که در آن آموزش های لازم ایمنی نیز به زائرانی که پیاده به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند را ارائه می دهند.

مدیرکل راهـداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی آمار تقریبی زائران را در روز شهادت امام رضا(ع) را حدود ۶ تا هشت میلیون نفر اعلام کرد و اذعان کرد: تقریبا یک دهم این جمعیت را زائران پیاده شامل می شود.

در ادامه جلسه نیز رئیس پلیس راهور، ‌ پلیس راه و سایر اعضای شورای هماهنگی برنامه های حیطه وظایفی خود را بیان کردند.