شناسهٔ خبر: 11719 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت؛

جزئیاتی از قطار پرسرعت تهران-اصفهان/ تمایل اسپانیا برای مشارکت در پروژه‌های ریلی ایران/ تحویل ۳۲ لکوموتیو جدید تا پایان سال به راه‌آهن

پایانه ریلی غلات در بندرشهید رجایی پارک‌سوار بیهقی محل ایستگاه قطار پرسرعت تهران-اصفهان٬ تمایل اسپانیا برای مشارکت در پروژه‌های ریلی ایران٬ ۵۰ ایراد حقوقی و قراردادی به الحاقیه قرارداد پروژه راه‎آهن گرگان- بجنورد- مشهد و تحویل ۳۲ لکوموتیو جدید تا پایان سال تحویل به راه‌آهن از اخبار مهم حوزه ریلی در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، اخبار و رویدادهای مهم حوزه ریلی در هفته‌ای گذشت به شرح زیر است:

علی نورزاد مشاور مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل

* در صورت تامین اعتبار راه‌آهن حدفاصل ایرانشهر تا چابهار به طول ۳۰۰ کیلومتر تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری می‌رسد. این خط آهن پیش نیاز تکمیل کریدور ترانزیتی تمام ریلی شرق کشور برای اتصال کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب‌های آزاد جنوب است

* راه‌آهن چابهار- زاهدان از اسکله شهید بهشتی آغاز و با عبور از شهرستان‌های نیک ‌شهر، ایرانشهر و خاش به زاهدان منتهی می‌شود  و دارای ۵ ایستگاه مسافری و تشکیلاتی، ۲۵ ایستگاه درجه ۳ در طول مسیر است. برای احداث این پروژه در بخش زیرسازی تاکنون هزار و ۳۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود برای تکمیل آن ۴۵ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز باشد..

پروژه راه‎آهن گرگان- بجنورد- مشهد در قالب «تفاهم‌نامه قرارداد» در دولت دهم مطرح شد و پس از اینکه مهلت آن به اتمام رسید، الحاقیه‎ای نیز به آن افزوده شد. در این الحاقیه ٥٠ مورد وجود داشت که به‌لحاظ حقوقی و قراردادی دچار مشکل بود.

* در راستای حفظ حقوق شهروندی و سهولت دسترسی شهروندان به شبکه ریلی، ایستگاه راه‌آهن سبزوار در داخل شهر طراحی و ساخته‌ می‌شود.
برای اجرای این طرح تا کنون ۹۷ میلیارد ریال هزینه شده است و پیش‌بینی می‌شود برای اتمام آن به یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

محسن پورسید آقایی مدیر عامل شرکت راه آهن

*دو کمیته یکی برای بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های راه آهن موجود و دیگری برای مکان‌یابی و ساخت ایستگاه‌های راه آهن جدید در سراسر کشور تشکیل شده است.

*ایستگاه راه‌آهن تبریز از نخستین ایستگاه‌های راه آهنی است که قرار است با تغییراتی نوسازی و بهسازی شود.

ایستگاه مرکزی قطار سریع‌السیر تهران-اصفهان در پایانه و پارک‌سوار بیهقی احداث شود.

حمید یزدانفر مدیر پروژه لکوموتیوهای ملی

*۳۲ دستگاه لکوموتیو جدید تا پایان سال تحویل راه‌آهن می‌شود.

آنا پاستور وزیر حمل و نقل اسپانیا

* شرکت‌های اسپانیایی تمایل دارند در زمینه‌های عمران شهری، بنادر و پروژه‌های ریلی با ایران همکاری داشته باشند. همکاری در بخش ساخت قطارهای سریع السیر در اولویت برنامه‌های ایران و اسپانیا است چراکه کشور ما دارای تجارب بالایی در این زمینه است.

مرتضی جعفری مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه‌آهن

* با توجه به اینکه دور پایانی سفرهای تابستانی را پیش رو داریم استقبال مناسبی از قطارهای مسافری در مقطع کنونی صورت گرفت و بلیت قطارها در مسیرهای پرتردد و اصلی مثل تهران-مشهد و تهران بندرعباس به طور کامل به فروش رسیده است و در سایر مسیرها نیز ضریب اشغال مناسبی از حجم مسافر را شاهد هستیم.

*هنوز برنامه‌ای برای تغییر نرخ بلیت پاییز نداریم و این مسئله در بخش مسافری شرکت راه‌‌آهن بررسی خواهد شد.

محمد ابراهیم اقبالی مدیرکل راه‌آهن شرق

*میزان تن‌کیلومتر بار ناخالص حمل شده در پنج ماهه اول امسال در ناحیه راه‌آهن شرق نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد پنج درصدی داشته است.

عليرضا نصرآبادي مديركل تداركات و پشتيبانی شركت راه آهن جمهوری اسلامی ايران

در ۵ ماه ابتدايی سال ۹۴ درآمد حاصل از فروش كالاهای راه آهن رشد ۱/۵ برابری را در بورس تجربه كرده است.

 

 

 

 

 

 

نظر شما