شناسهٔ خبر: 117330 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

همکاری سازمان مجری با هبیتات در ارتقای تاب‌آوری بیمارستان‌ها تقویت می‌شود/مقاوم‌سازی بیمارستان ساری با ۴۰۰ هزار دلار

علی نبیان مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با تاکید بر تقویت همکاری سازمان با هبیتات در ارتقای تاب‌آوری بیمارستان‌ها از انجام مقاوم‌سازی بیمارستان ساری با ۴۰۰ هزار دلار خبر داد.

علی نبیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص همکاری آن سازمان با هبیتات (دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد مستقر در ایران) بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم هبیتات ایجاد شرایط بهتر برای زندگی است و یکی از پروژه‌های مهم هبیتات، بهتاب (بهبود تاب‌آوری بیمارستانها) است. هبیتات برای انجام پروژه بهتاب ۲ در حال عقد قرارداد با سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی است.

مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی ادامه داد: مطالعه میزان مقاومت و تاب‌آوری تعدادی از پروژه‌های بیمارستانی در برنامه هبیتات قرار گرفت که بر اساس آن مقرر شد تا بیمارستان ساری از نظر مقاومت بهسازی شود و اعتباراتی نیز به میزان۴۰۰هزاردلار برای تامین بخشی از مقاوم‌سازی اجزای غیرسازه ای  این بیمارستان در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی از توافق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای انجام این پروژه مشترک بین سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی با هبیتات خبر داد.

نبیان در پاسخ به این پرسش که مجموعه اقدامات سازمان در خصوص مقاوم‌سازی ساختمان‌های بیمارستانی بعد از زلزله اسلام‌آباد غرب در سال ۱۳۹۶ شامل چه مواردی بوده، به مواردی همچون الزام مشاوران به طراحی سازه‌ها به صورت دو گانه به منظور کنترل خسارت‌ها در هنگام زلزله، بازطراحی سازه‌ها با سیستم قاب خمشی تنها که امکان اضافه کردن سیستم باربر جانبی ثانویه را داشته‌ان. (مثل بیمارستان شوشتر و کازرون)، انجام کارهای پژوهشی در زمینه کنترل خسارت بیمارستان‌ها در هنگام وقوع حادثه، همکاری در تهیه دستورالعمل ویژه در طراحی اجزای سازه‌ای وغیرسازه‌ای بیمارستان‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: سازمان مجری در احداث بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مهم رعایت تمامی استانداردها را انجام می‌دهد. زیرا بیمارستان ها به ویژه در زمان بروز حوادث باید پابرجا باشند و خدمات به مردم حادثه دیده ارایه بدهند.

گفتنی است، سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی یکی از سازمان‌ها و بازوهای تخصصی و فنی دولت و زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است که متولی ساخت ساختمان‌های دولتی و عمومی شامل بیمارستان‌ها، ورزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، ساختمان‌های مسکونی، توسعه مجلس، توسعه حرم مطهر حضرت معصومه (س)، است.