شناسهٔ خبر: 117458 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی اعلام کرد؛

برگزاری پویش همراهان سفر ایمن در مسیر تردد زائران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج/ افزایش چشمگیر حجم سرویس‌دهی به زائران تا نهم مهرماه

حرم امام رضا(ع) مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی از برگزاری پویش همراهان سفر ایمن در مسیر تردد زائران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج و افزایش چشمگیر حجم سرویس‌دهی به زائران تا نهم مهرماه خبر داد.

 جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از اقدامات سه‌گانه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای  استان در راستای رفاه حال زائران پیاده بارگاه ملکوتی امام هشتم (ع) خبر داد و گفت: با توجه به سفر بسیاری از زائران گرامی به مشهد مقدس در دهه پایانی ماه صفر که حضور پنج تا هشت میلیون زائر به صورت پیاده و سواره به مشهد مقدس مورد انتظار بود و طی ماه‌های اخیر برنامه‌ریزی و اقدامات گسترده در سه مقوله ایمنی حمل ونقل، ایمنی تردد زائران پیاده و تامین ناوگان برگشت زائران در دستور کار قرار گرفت.

وی به نظافت پارکینگ‌ها در مسیرهای هفت‌گانه منتهی به مشهد اشاره و عنوان کرد: بوته‌کنی و تیغ‌زنی حریم راه‌های مشهد جهت تردد زائران پیاده در مسیرهای هفت گانه به مشهد و خط کشی محل‌های نیازمند خط‌کشی این مسیرها از دیگر اقدامات راهداری جهت تامین ایمنی راه‌ها برای زائران است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه پیش از این روشنایی جاده‌ها در مسیرهای منتهی به مشهد برای صرفه‌جویی در مصرف برق ۵۰ درصد برقرار بود، اعلام کرد: برای تامین ایمنی زائران پیاده روشنایی‌های یاد شده به صورت صددرصد به مدار برگشته است.

شهامت همچنین به تدوین دستور العمل ایمنی زائران پیاده و ارسال آن به استانداری اشاره کرد و گفت: استانداری خراسان رضوی نیز دستورالعمل مذکور را به فرمانداری‌ها و ادارات راهداری ابلاغ کرده و ملاک تامین تردد ایمن زائران پیاده خواهد بود.

وی افزود: همه مدیران و مسئولان کاروان‌هایی که به صورت رسمی از فرمانداری‌ها اجازه تردد پیاده به مشهد دریافت کرده‌اند، در دوره‌های آموزشی راهداری شرکت کرده یا طی روزهای آینده شرکت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه همزمان با انجام سفرهای جاده‌ای دهه آخر صفر ۲۰۰ نفر از رانندگان بخش حمل و نقل مسافر در پایانه مسافربری مشهد نیز دوره‌های ویژه ایمنی تردد را گذرانده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ همچنین ۱۰ هزار بروشور آموزشی حاوی نکات ایمنی و دو هزار جلیقه فسفری شب رنگ بین ادارات راهداری توزیع شده است تا میان زائران پیاده نیز توزیع شود؛ همچنین هزار قطعه بازوبند شب رنگ و شماری اقلام ترافیکی مانند راکت ایست، مخروط ایمنی و باتومی چراغ دار به ادارات راهداری داده شده است.

شهامت افزود: سه بیلبورد حاوی اطلاعات آموزشی در سه راه فردوسی، ابتدای جاده ملک آباد و جاده فریمان نصب شده و همین اطلاعات در قالب بنرهای کوچک تر در پلیس راه‌های سراسر استان نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه با توجه به ضرورت برنامه‌ریزی و اتخاذ تمهیدات اثربخش برای ارتقای ایمنی در این ایام از تاریخ ۳۱ شهریور ماه به مدت هفت روز در مسیرهای تردد زائران بارگاه ملکوتی ثامن الحجج، پویش همراهان سفر ایمن برگزار شده است، گفت: درخصوص تامین ناوگان برگشت زائران عزیز تعداد یکهزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با کمک سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری مشهد و تهران و نیز تشکیل قرارگاه مرکزی حمل و نقل جاده‌ای زائران حرم رضوی با حضور ریاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مشهد مقدس از دیگر اقدامات این اداره کل است. 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پیش‌فروش گسترده بلیت سرویس‌های ثابت و راه‌اندازی سامانه لیست انتظار برای مسافران فاقد بلیت از دیگر اقداماتی بود که در این حوزه در دستور کار قرار گرفت؛‌ همچنین پیش‌بینی می‌شود حجم سرویس‌دهی طی روزهای پس از شهادت امام رضا(ع) تا جمعه نهم مهرماه افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته باشد.