شناسهٔ خبر: 117641 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

طی بازه زمانی شش ماهه محقق شد؛

تخلیه و بارگیری ۲۳ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام (ره) / افزایش ۶۵ درصدی ترانزیت خارجی، ۵۷ درصدی ترانشیپ و ۲۷ درصدی کابوتاژ

بندر امام خمینی (ره) با پذیرش ۸۰۰ فروند شناور در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه سال جاری در مجموع ۲۳ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام تخلیه و بارگیری ۲۳ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر امام خمینی (ره) در بازه زمانی شش ماهه اول سال، گفت: علاوه بر این در همین بازه ترانزیت خارجی ۶۵ درصد، ترانشیب ۵۷ درصد و کابوتاژ ۲۷ درصد رشد داشته که بیانگر همت و تلاش مضاعف همکاران این اداره کل و بخش خصوصی فعال در این حوزه است.

وی گفت: رویکرد بازار محور، توجه ویژه به موضوع مشتری‌مداری و تلاش در جهت بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های موجود دریایی و بندری، موجب رشد ۷ درصدی ترافیک کشتی‌ها در مقایسه با مدت مشابه پارسال شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تأکید بر ضرورت تأمین و پایداری زنجیره‌ی امنیت غذایی کشور بیان کرد: با بهره‌گیری از تجهیزات پرقدرت و آماده به کاری حداکثری، موفق به تخلیه بیش از ۸ میلیون تن کالای اساسی از کشتی‌ها بوده‌ایم. بر همین اساس با ایجاد تعامل با ارگان‌های ذی‌ربط و اتخاذ راهکارهای مشترک، با تسهیل و تسریع خروج کالاهای اساسی از مجتمع بندری امام خمینی (ره) در ۶ ماهه نخست ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی از طریق شبکه توزیع به مبادی مصرف در کشور ارسال شده است.

آقایی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت کالای استراتژیک گندم در زنجیره غذایی کشور، میزان تخلیه این کالا در بندر از رشد ۹۸ درصدی برخوردار بوده است.

وی یادآور شد: همچنین تمهیدات صورت گرفته جهت ارتقاء بهره‌وری موجب افزایش توان عملیاتی، تجهیزاتی، نیروی انسانی و امکان ارایه خدمات بهینه به شناورهای متردد با وجود محدودیت‌های موجود شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با تأکید بر ضرورت ایجاد بازارهای جدید و تسهیل فرآیندهای جذب کالا و کشتی بیان کرد: با توجه به همجواری با صنایع نفتی و پتروشیمی و نیز بازار اقلیم کردستان عراق در پسکرانه منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی (ره)، تخلیه و بارگیری عملیات نفتی در این مجتمع بندری از رشد ۴۴ درصدی برخوردار بوده که این امر به جهت ارتقاء توان فنی و بهبود شاخص‌های عملیاتی در پایانه‌های اختصاصی فرآورده‌های نفتی صورت گرفته است.

آقایی گفت: همچنین علاوه بر رشد ۲۱ درصدی تخلیه و بارگیری مواد معدنی و شیمیایی مجتمع بندری به دلیل برقراری تعامل با صاحبان کالا، مشتری‌مداری و نیز جذب بازارهای جدید، در برخی اقلام نظیر صادرات کود شیمیایی اوره بیش از ۲۰۰ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان همچنین با اشاره به برگزاری نشست‌های تعامل و هم‌اندیشی به منظور ایجاد هم‌افزایی میان سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی با هدف توسعه توان حمل و نقل ریلی خاطر نشان کرد: در این بازه زمانی شاهد رشد ۲۰ درصدی واگن‌های آماده به کار نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

آقایی عنوان کرد: با توجه به اهمیت لزوم رعایت شاخص‌های ایمنی عملیاتی در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، علیرغم تنوع سبد کالایی از جمله مواد نفتی سبک، سنگین و بعضا کالاهای خطرناک در کنار افزایش حجم عملیات نسبت به سال قبل، موفق به انجام تخلیه و بارگیری با ضریب ایمنی مطلوب شده‌ایم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به قابلیت‌های عملیاتی و تجهیزاتی بندر امام خمینی (ره) گفت: این بندر با برخورداری از تجهیزات دریایی و بندری پرقدرت و آماده به کار، توان ارایه خدمات شبانه‌روزی به کلیه شناورها و صاحبان کالا را دارد، همچنین با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته به منظور بهره‌گیری از تسهیلات منطقه ویژه اقتصادی و با اعطای مجوز به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات بندری طی یک سال اخیر بیش از ۳۵۰ تجهیز لجستیکی بندری به بندر وارد شده که علاوه بر نوسازی ناوگان نقش مهمی در ارتقاء نرم‌های عملیاتی داشته است.