شناسهٔ خبر: 117653 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری همدان عنوان کرد:

سامانه سپهتن ناظر برسرعت ناوگان و حرکات خطرساز رانندگان در جاده ها

سامانه سپهتن با نصب سامانه سپهتن بر روی ناوگان مسافربری عمومی میزان سرعت و حرکات خطر ساز راننده به شکل آنلاین به مراکز پلیس راه مخابره می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی همدان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان گفت: یکی از دغدغه های مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده ای کنترل عملکرد ناوگان حمل و نقل مسافربری بوده و به منظور افزایش ایمنی سفرهای برون شهری و نظارت دقیق بر عملکرد ناوگان مسافربری تمامی اتوبوس های بین شهری استان همدان به سامانه سپهتن مجهز شده اند.

صفر صادقی راد افزود: به منظور تحقق نظارت دقیقتر عملکرد رانندگان در این بخش، ۱۰۰ درصد اتوبوس های مسافربری استان همدان به این سامانه مجهز شده اند .

وی اظهار داشت: سپهتن سیستمی است که مجهز به دریافت کننده امواج ماهواره ای ردیابی بوده و قابلیت نصب در داخل ناوگان حمل‌ و نقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها و...را داشته و با برقراری ارتباط پایدار با خودرو، موقعیت و سرعت خودرو را محاسبه می کند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای همدان یادآور شد: از مزیت های دستگاه سپهتن، عدم لزوم مراجعه راننده به پلیس راه به شکل فیزیکی و جلوگیری از اتلاف زمان راننده و مسافران و اعمال محدودیت های زمانی و سرعتی به شکل دقیق بر راننده در هنگام رانندگی است .

صادقی راد، ایجاد زیرساخت مناسب برای شناسایی رانندگان متخلف و اعمال قانون به شکل کاملا مشخص در زمان مناسب، ارائه گزارش های آنلاین به شرکت های مسافربری برای کنترل دقیق و لحظه به لحظه ناوگان خودرویی را از دیگر مزایای این طرح دانست.

وی با اشاره به اینکه همه اطلاعات خودرو از قبیل مشخصات راننده، تخلفات و سرعت مجاز از طریق سامانه هوشمند سپهتن ارزیابی می شود، تأکید کرد: یک دوربین مجهز به سنسور، بالای سر راننده نصب شده است و تمام حرکات خطرساز از سوی راننده را ضبط می کند.

مدیرکل راهداری استان همدان با بیان اینکه ایمنی راه‌ها و جاده‌های کشور نقش به‌سزایی در امنیت و آسایش مردم دارد، ابراز داشت: به منظورافزایش ایمنی راه ها در سال های اخیر مواردی چون دوربین‌های کنترل سرعت، سامانه‌های تردد شمار، تابلوهای هشدارو اطلاع‌رسانی، سامانه های کنترل سرعت و... در جاده ها تعبیه و مورد استفاده قرار گرفته است.