شناسهٔ خبر: 117776 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه اعلام کرد؛

اختلال در تردد جاده‌ای و تاخیر در پروازها با نفوذ سامانه بارشی از فردا/خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در ۶ استان کشور

جاده بارانی سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از بارش باران و وزش باد شدید موقتی خبر داد که منجر به اختلال در تردد جاده‌ای و احتمال تاخیر در پروازها با کاهش نسبی دما می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نفوذ سامانه بارشی از بعدازظهر پنج‌شنبه چهاردهم مهرماه تا روز شنبه شانزدهم موجب بارش باران و وزش باد شدید موقتی می‌شود.

این سامانه روز پنج‌شنبه در نوار شرقی اردبیل، گیلان و مازندران، روز جمعه در شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان و روز شنبه در شمال آذربایجان شرقی، نوار شرقی اردبیل، گیلان و مازندران فعال است.
اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال آبگرفتگی محدود و محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، کاهش نسبی دما و احتمال تاخیر در پروازها از مخاطرات این سامانه است و سازمان هواشناسی به پرهیز از اتراق در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در تردد جاده‌ای، بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی و حاشیه مسیل‌ها و احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی توصیه کرده است.

سامانه افزایش گرادیان فشاری نیز از بعدازظهر امروز چهارشنبه سیزدهم مهرماه تا  روز شنبه منجر به وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردو خاک خواهد شد.

امروز جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، کرمان، شرق و شمال هرمزگان و یزد، فردا جنوب شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان و شمال و شرق هرمزگان، جمعه جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، شرق و شمال هرمزگان و کرمان و شنبه نوار شرقی خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان و شرق کرمان بااین سامانه درگیر خواهند شد.

 احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال آسیب به سازه های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان فرسوده از مخاطرات این سامانه اعلام شده است.

سازمان هواشناسی کشور به پرهیز از سفرهای غیر ضروری، خودداری از انجام حرکات ورزشی در فضای باز، عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان‌های نیمه کاره و محدودیت در فعالیت‌های کوه‌نوردی توصیه  کرده است.