شناسهٔ خبر: 117800 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی در دومین مجمع اقتصادی خزر:

ترانزیت کالا از طریق ایران با کشورهای همسایه خزر می تواند تا ۵۰ میلیون تن افزایش یابد

افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر زیرساخت های کشور در موضوع حمل و نقل تکمیل شود ایران، روسیه و آذربایجان و سایر کشورهای پیرامونی می توانند وضعیت ترانزیتی خود را تا ۵۰ میلیون تن در سال های آینده افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، شهریار افندی زاده در دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو، با اشاره به اینکه ایران از طریق آذربایجان به قفقاز و روسیه و از طریق ترکمنستان به کشورهای سی آی اس متصل می شود، گفت: مجمع اقتصادی خزر همایشی بسیار مهم است که می تواند موجب توسعه ترانزیت میان کشورهای همسایه این دریا شود.
وی با بیان اینکه در سیزدهمین کمیته مشترک ایران و روسیه که دو هفته پیش برگزار شد، هدف گذاری برای ترانزیت کالا تا ده میلیون تن در سال ۲۰۲۳ تعیین و مقرر شد برنامه عملیاتی توسعه زیرساخت ها هر چه سریعتر اجرا شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تکمیل راه آهن رشت – آستارا در این اجلاس مورد تمرکز طرفین قرار خواهد داشت گفت: ایران سرمایه گذاری لازم برای تملک املاک را آغاز کرده است و طرف روسی روسازی و ریل گذاری را انجام خواهد داد.
وی با بیان اینکه در مجمع اقتصادی خزر برنامه ریزی برای افزایش حجم ترانزیت کالا تا ۵۰ میلیون تن تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار است، اظهار داشت: این میزان ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی انجام می شود و با رفع گلوگاه های مرزی و ایجاد کریدورهای سبز برای کوتاه کردن زمان ترانزیت کالا دستیابی به این هدف آسان خواهد بود.
وی با اشاره به علاقمندی روس ها برای سرمایه گذری در بنادر شمالی و جنوبی کشور نظیر چابهار و بندرعباس، گفت: پیشنهاد فعلی آنها تکمیل خط ریلی رشت به انزلی به منظور ایجاد هاب ترانزیتی از طریق انتقال کالا با کشتی به بندر انزلی و از آنجا با خطوط ریلی به سایر بنادر ایران است.
وی به همکاری های میان ایران با ترکمنستان و قزاقستان برای انتقال کالا به سمت شبه قاره هند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از جابجایی کالا در کشور از طریق جاده ای انجام می شود که باید با تکمیل زیرساخت ها و تأمین ناوگان ریلی ترانزیت کالا را از طریق ریل و بنادر چابهار و بندرعباس انجام داد.
وی در پایان با تأکید بر اینکه در مجمع اقتصادی خزر بر روی عملیاتی کردن تفاهم نامه های دوجانبه و چندجانبه تمرکز خواهیم کرد، گفت: در این اجلاس با کاهش تعرفه ها، ایجاد کریدور سبز، رفع موانع داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاری تلاش خواهیم کرد تا ایران را به هاب ترانزیتی منطقه تبدیل کنیم.وی افزود: کشورمان می تواند سهم بسزایی در انتقال ۶۰ میلیون تن کالا که از چین به اروپا منتقل می شود را در اختیار داشته باشد و باید از طریق خط آهن اینچه برون و سرخس نقش خود را در این زمینه نیز گسترش دهیم.

در دومین همایش اقتصادی خزر که ۱۳ و ۱۴ مهر در مسکو برگزار می‌شود، ۵ کشور روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان و ایران در موضوعات نفت و گاز، حمل و نقل، علمی، محیط زیست و کشاورزی با یکدیگر مذاکره و تعامل خواهند کرد.

دومین مجمع اقتصادی خزر به دعوت میخائیل ولادیمیرویچ میشوستین نخست وزیر روسیه و با حضور نخست وزیران کشورهای ساحلی دریای خزر برگزار می‌شود.

در این اجلاس ۲ روزه، ۱۲ میزگرد تخصصی با حضور مقامات و کارشناسان کشورهای عضو برگزار می‌شود. تبادل اطلاعات اقتصادی و تجاری در راستای تأمین نیازمندی‌های متقابل در شرایط تحریم، جذب سرمایه گذاری این کشورها در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی ایران، توسعه و تکمیل اتصالات کشورهای حاشیه دریای خزر در بخش‌های ریلی و جاده ای، توسعه کشتیرانی بین بنادر، تهاتر کالا، راه اندازی خطوط انتقال برق و گاز، همکاری‌های تاریخی – فرهنگی، ایجاد بانک مشترک و استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری، تسهیل روادید تجار و لغو روادید رانندگان، صادرات محصولات کشاورزی و کشت فراسرزمینی و پاکسازی محیط زیست دریا و سواحل پیرامون و توسعه گردشگری از جمله موضوعاتی هستند که هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی در این همایش بر آن تمرکز خواهد داشت.

نخستین مجمع اقتصادی خزر (۲۱ مرداد ۱۳۹۸) در منطقه گردشگری «آوازه» در کشور ترکمنستان در «۱۲ اوت ۲۰۱۹» مصادف با «روز خزر» برگزار شده بود.

برچسب‌ها: