شناسهٔ خبر: 117896 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال برگزاری است؛

بیستمین همایش روز بتن، نمایشگاه تخصصی جنبی و چهاردهمین کنفرانس ملی بتن

همایش بتن بیستمین همایش روز بتن با حضور مسئولان ارشد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و فعالان بخش خصوصی در سالن پاکدامن مرکز تحقیقات آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیستمین همایش روز بتن روز گذشته با سخنرانی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در محل سالن دکتر پاکدامن این مرکز، افتتاح شد.

مهران غلامی معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تبریک ایام فرخنده ماه ربیع‌الاول و خیر مقدم به مدعوین بیستمین همایش روز بتن، از برگزاری همایش و کنفرانس‌های ملی بتن در محل مرکز تحقیقات در سال‌های اخیر ابراز خرسندی کرد. 

وی افزود: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بنابر مسئولیتی که در زمینه توسعه علوم مهندسی دارد وظیفه خود می‌داند که به عنوان برگزار کننده یا مشارکت‌کننده نقش خودش را در این زمینه ایفا کند.

غلامی ضمن اشاره اجمالی به آخرین دستاوردهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه ارتقای فناوری‌های بتن، برنامه‌ها و اقدامات این مرکز را در جهت ارتقای سطح مصالح ساختمانی خصوصا بتن در کشور را با بهره‌مندی مضاعف از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، در سالی که مزین به نام "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین" از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است، تشریح کرد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات گذشته از فعالیت‌هایی که در زمینه تدوین ضوابط و مقررات مانند مبحث ۹ یا آبا و نشریه ۵۵  داشته و یا پژوهش‌هایی که هرساله در این زمینه به صورت علمی یا آزمایشگاهی انجام می‌دهد و نیز گواهینامه‌های فنی که به محصولات و مواد مختلف اعطا می‌کند، طی سال‌های گذشته با همکاری شهرداری در زمینه محدودیت‌های ترافیکی که برای حمل و نقل بتن با میکسرها دارد همکاری داشته و این همکاری نتایج خوبی را به همراه داشته است. همچنین این مرکز در زمینه دوام حفاظ‌های بتنی (نیوجرسی) و اعطای گواهینامه به این دسته از محصولات اقدامات مهم و تاثیرگذاری را به انجام رسانده است به نحوی که کیفیت آنها در چند سال اخیر به ارتقای زیادی پیدا کرده است.

معاون آموزش و توسعه فناوری مرکز تحقیقات در همین خصوص افزود: نکته قابل توجه در این زمینه بکارگیری علوم و دانش به روز دنیا است. هرچند که علوم مرتبط با مهندسی عمران سرعت پیشرفتی معادل تغییرات دیجیتالی و مثلا دارویی و پزشکی ندارد ولی توسعه در آن بطئی است ولی کاملا در طول زمان اثرگذار است.

در گزارشی که unctad سازمان ملل در مورد فناوری‌های پیشران در سال ۲۰۲۱ منتشر کرد، از ۱۰ فناوری برتر دو مورد ارتباط مستقیم با مهندسی عمران دارد . هوش مصنوعی، اشیا، big data، block chain، ۵G، پهپادها، روبوتیکس، از جمله این موارد است که در زمینه الکترونیک و دیجیتال هستند. موضوع پرینت سه بعدی (.۳d printing ) که از فناوری‌های پیشران است مرتبط با مهندسی عمران است که در سال‌های اخیر در کشور هم مورد توجه قرار گرفته است و موضوع بعدی نانوتکنولوژی یا استفاده از ذرات نانو است.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،  بیستمین همایش روز بتن و نمایشگاه تخصصی جنبی و چهاردهمین کنفرانس ملی بتن پس از قریب ٣ سال تأخیر به علت شیوع ویروس کرونا، به صورت حضوری و با حضور مقامات کشوری از جمله مدیرعامل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، اساتید، دانشجویان، پژوهشگران و تولیدکنندگان مبرز سیمان و بتن کشور آغاز به کار کرد.

در این همایش همچنین از خدمات علمی و پژوهشی پنجاه ساله دکتر هرمز فامیلی به عنوان چهره برتر بتنی سال ١٤٠١ کشور تقدیر به عمل آمد. بیستمین همایش روز بتن ٢٠ مهرماه سال جاری به کار خود پایان خواهد داد.