شناسهٔ خبر: 117929 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خبر داد:

مقاوم سازی ۵۰ درصدی واحدهای روستایی کشور

محمد رضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بابیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰ درصد واحدهای روستایی کشور مقاوم سازی شده اند، گفت: طبق برنامه ریزی و هدف گذاری انجام شده، تمامی واحدهای روستایی تا ۱۰سال آینده مقاوم سازی می شوند البته تحقق این مهم به میزان حمایت های دولت و تسهیلات بستگی دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو روز یکشنبه در بازدید از وضعیت پروژه های بنیاد مسکن استان زنجان و در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کشور مقاوم‌سازی و نوسازی شده است، افزود: از این میزان حدود ۹۶۰ هزار واحد مسکونی در راستای مقاوم و نوسازی بوده و مابقی نیز حوادث غیرمترقبه مثل سیل و زلزله را شامل می شود.

معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه تا کنون برای بیش از ۴۰ هزارو ۸۸۰ روستا طرح های هادی روستایی تهیه شده است، اضافه کرد: این طرح در بیش از ۲۲ هزارو ۲۰۰ روستا نیز به اجرا در آمده که آثار بسیار خوبی در ارتقاء کیفیت زیستی مردم، تسهیل در تردد و ایمن سازی روستا در قبال حوادث غیرمترقبه داشته و از طرفی وابستگی و دلبستگی برای ماندگاری مردم ایجاد کرده است.

این مسوول با بیان اینکه درزمان حاضر حدود سه میلیون و ۸۴۰ واحد مسکونی روستایی واجد شرایط سند مالکیت دریافت کرده اند، ادامه داد: از این میزان سه میلیون و ۵۲۰ هزار واحد، روستایی و مابقی املاک واقع در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت را در بر می گیرد.

وی اظهار داشت: خوشبختانه مطالعات نشان می دهد در روستاهایی که طرحهای هادی و بهسازی محیط روستایی، نوسازی و مقاوم سازی اجرا شده یک ثبات جمعیتی به وجود آمده و یا روند مهاجرت متوقف شده و یا مهاجرت معکوس به وقوع پیوسته است.

شاملو با بیان اینکه با اجرای این طرح نیازهای زیستی روستاییان تامین شده است، افزود: شرایط زندگی این روستاییان قابل قبول است، بسیاری به این روستاها بازگشته اند و فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری نیز از طریق بخش خصوصی و دستگاههای خدمات رسان رشد قابل توجهی پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه طی یکسال گذشته درخواست افزایش حریم روستایی داشته ایم، اظهار داشت: بیش از ۴۶۰ هزار تقاضای افزایش محدوده و ساخت و ساز وجود داشته، که شامل ۲ بخش است یکی بخش افراد نیازمند واقعی را شامل می‌شود که زمین مناسبی ندارند و در کمیته‌های تصویب طرح‌های هادی درخواست آنان مطرح و بررسی و بطور عمده موافقت می شود.

این مسوول با اشاره به اینکه بخش دیگر افرادی هستند که می خواهند از منافع مادی آن منتفع شوند، ادامه داد: حفظ اراضی زراعی و باغی یکی از اولویت ها بوده و در فراز منشور طرح هادی بحث توجه به محیط زیست، حفظ منابع و خاک کشور عنوان شده است و بطور قطع باید با احتیاط این برنامه ها اجرا شود.

به گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وی با اشاره به اینکه در تمامی کشور این موضوعات بررسی می شود گفت: تلاش بر این است که اراضی زراعی و باغی روستاها در جریان توسعه روستایی و ساخت و سازها آسیب نبینند.


تهیه طرح هدف گردشگری در ۲۹۰ روستای کشور 
 شاملو با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص روستاهای هدف گردشگری نیز افزود: تا کنون برای ۲۹۰ روستای کشور طرح های حفظ و احیای بافت های با ارزش و طرح های گردشگری تهیه شده است.
وی با بیان اینکه این طرح ها در ۱۱۴ روستای کشور به اجرا درآمده است، اظهار داشت: خوشبختانه این طرح ها آثار و نتایج خوبی در حفظ معماری بومی روستایی، حفظ ویژگی های فرهنگی مناطق روستایی همچنین ارتقای سطح درآمد مردم از طریق توسعه فعالیت های گردشگری و ایجاد واحدهای بوم گردی داشته است.
معاون عمرانی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در خصوص منظومه های روستایی نیز گفت: این طرح از سه سال پیش وارد فاز اجرایی شده است که در این راستا همکاری بسیار خوبی بین بنیاد مسکن استان، سازمان برنامه و بودجه و استانداری و سایر دستگاهها وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این طرح نقش محوری را دارد، اضافه کرد: تلاش شده با توجه به تجارب علمی، اجرایی خود و جهانی این طرح با کمک مراکز علمی، صاحب نظران و اساتید توسعه روستایی تهیه و بصورت پایلوت در استان های کشور به اجرا درآید.
شاملون با بیان اینکه زنجان در این زمینه جزو استان های پیشتاز است، خاطرنشان کرد: این طرح در شهرستان طارم این استان به اجرا درآمده و از روند پیشرفت خوبی برخوردار است که دستگاههای متولی امر همکاری خوبی دارند و فعالیت های اقتصادی نیز شکل گرفته است.
وی با اشاره به اینکه به تازگی هیات دولت پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی نوسازی را تصویب کرد گفت: برای این تسهیلات شرایطی پیش بینی شده است که در چارچوپ تعیین شده پرداخت خواهد شد.