شناسهٔ خبر: 118205 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان:

بافت فرسوده همدان متمایز از سایر شهرهاست

باباخانی رئیس اداره برنامه ریزی مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان همدان عنوان کرد: بافت فرسوده در همدان از نظر زیرساخت مشکلی ندارد، و بنابر بسته تشویقی که در ۲ هفته گذشته تدوین و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسیده، دولت هم پای کار آمده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، محمد رضا باباخانی اظهار کرد: یکی از موارد تسهیل‌گری در این بسته این است که شهرداری ۵۰ تا ۱۰۰ درصد از حق صدور پروانه را تخفیف می‌دهد و آن مبلغ توسط دولت به حساب شهرداری‌ها واریز می‌شود. در این بسته ۲ طبقه مازاد در بافت فرسوده داده می‌شود و همچنین با شرط تأمین ۱۰۰درصدی پارکینگ، برای دسترسی بیشتر اجازه به ‌کارگیری از ۲ تا ۳ در پارکینگ داده شده است.

وی افزود: یکی دیگر از مشوق‌ها، کاهش زمان سند دار کردن ملک‌هایی است که سند ندارند. آنها در کمترین زمان و با تخفیفات ویژه می‌توانند سند دریافت کنند. بند دیگر این بسته این است که بدون درنظر گرفتن دریافت انواع تسهیلات توسط مالکان، می‌توانند تسهیلات بافت فرسوده نیز دریافت کنند.

باباخانی یادآورشد: همسایه‌هایی که خانه‌های کوچک دارند و توان ساخت نیز ندارند می‌توانند با توافق یکدیگر ملک‌های خود را به سازندگان بفروشند و یا واگذار کنند که در این صورت می‌توانند از بسته کامل تشویقی دولت استفاده کرده و در کنار آن مالک واحدهایی به مراتب بهتر شوند.

وی تصریح کرد: با اجرای این بسته، به ‌نظرم تعداد تسهیلات بافت فرسوده از ۶۷۱ مورد در سال گذشته، با افزایش چشمگیری در سال مالی ۱۴۰۱ خواهد داشت، چون مبلغ وام یکباره از ۸۰ میلیون به ۳۰۰ میلیون تومان رسید و مشوق‌های فوق نیز ترغیب‌کننده خواهند بود. در کنار این تسهیلات، وام ودیعه هم پرداخت می‌شود که می‌توانند آن را دریافت کرده و برای اجاره خانه و اسکان تا زمان ساخت استفاده کنند.

وی با اشاره به این مطلب که زمین و مالکیت در محلات بافت مشخص است، گفت: بخش بزرگی از این محلات دارای مالکیت خصوصی هستند. بنابراین بهترین راه تأمین مسکن در این مناطق وجود و اجرای بسته‌های تشویقی است.

وی ادامه داد: در دی ماه سال گذشته با حضور معاون وزیر در جلسه ستاد بازآفرینی شهری مصوب شد که صدور پروانه در این مناطق باید به یک ماه برسد. احتمالا شهرداری هم اقداماتی کرده که می‌توانند در این باره توضیح بدهند. ولی فعلا به زمان تعیین شده نرسیده‌ایم، که حتما آنها هم صحبت‌هایی در این راستا دارند.

باباخانی اظهار کرد: خوشبختانه دولت هم به این نتیجه رسیده‌ هر چقدر دخالت کمتری داشته باشد و فقط با مشوق‌ها و کوتاه ‌کردن زمان صدور پروانه‌های ساخت به مردم کمک کند در ساخت مسکن موفق‌تر عمل خواهد کرد.

وی افزود: برای کل کشور این بسته‌ برای بافت فرسوده تدوین شده و همه شهرها می‌توانند از آن استفاده کنند. اما مبلغ تسهیلات با تهران متفاوت است. در تهران ۴۵۰ و در تبریز و سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون و در همدان ۳۰۰ میلیون تومان است.

باباخانی در پایان خاطرنشان ساخت: یک مسئله‌ای هم در همدان وجود دارد که در تهران نیست این است که در بخش عمده بافت فرسوده در شهرهای استان دارای بافت تاریخی هستند که ما را با بقیه شهرها در استفاده از این مناطق برای تولید مسکن متمایز کرده و مشکلاتی را بر سر راه به وجود آورده است.