شناسهٔ خبر: 118256 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان:

شهرها را با تعیین حریم برای جلوگیری از دست‌اندازی حفاظت کنیم

توسلیان - زنجان.jpg معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: باید شهرها را با تعیین حریم برای جلوگیری از دست‌اندازی حفاظت کنیم تا تحت تأثیر پیامدهای منفی استقرار فعالیت‌ها قرار نگیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)،رحیم توسلیان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در محل استانداری زنجان،با بیان اینکه باید شهرها را با تعیین حریم برای جلوگیری از دست‌اندازی حفاظت کنیم تا تحت تأثیر پیامدهای منفی استقرار فعالیت‌ها قرار نگیرد،گفت: اگر شهر نیاز به توسعه (از لحاظ افزایش محدوده ) پیدا کرد، بتوانیم زمین را از حریم به محدوده شهر اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته معمولاً شهرداری‌ها برای شکل غیرمنطقی حریم دخالت می‌کردند که این مسئله در شهر زرین‌آباد مشهود است،بیان داشت: می‌بینیم شهر کشیدگی غیرمنطقی به سمت جنوب دارد و در این قسمت برای شهر نیازی به توسعه در آینده پیش‌بینی نشده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: طبق قانون، حریم نباید از پنج برابر محدوده شهر تجاوز کند و  در حال حاضر مساحت محدوده شهر زرین‌آباد ۱۲۲ و مساحت حریم ۵۷۸ هکتار است که با بررسی کارشناسی حریم ۴.۷ برابری محدوده این شهر تعیین شد.

توسلیان با بیان اینکه گرایش و تقاضای استقرار فعالیت‌ها در قسمت‌هایی است که می‌تواند مبانی طرح توسعه شهر زرین‌آباد را تحت تأثیر قرار دهد، افزود: از طرفی در مسیر رودخانه جوقین نیز گرایش‌هایی برای توسعه آتی شهر وجود دارد و روستای خانجین هم در این محدوده قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: روستاها معمولاً در مدیریت شهری دچار مشکل می‌شوند و حتی در فرآیند بررسی و تصویب طرح‌های هادی نیز مشکلاتی برای روستاها ایجاد می‌شود.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در شهر هیدج نیز پیچیدگی‌هایی وجود داشت که نیازمند دقت  بود و این شهر ضرورت زیادی برای اصلاح حریم داشت؛ چراکه در گذشته ایراداتی در فرآیند تصویب طرح جامع و تفصیلی استان و شهر هیدج اتفاق افتاده و در بخشی از آن، حریم منطبق بر محدوده در نظر گرفته شده است.


توسلیان با اشاره به اینکه شمال شهر هیدج محل استقرار صنایع کارگاهی و شهرک صنعتی و مجموعه لاله هیدج است که شهرداری در حال حاضر به آن خدمات‌رسانی می‌کند،گفت: در گذشته این قسمت را به عنوان حریم در نظر می‌گرفتیم می‌توانستیم کنترل بیشتری روی استقرار صنایع از دیدگاه زیست‌محیطی داشته باشیم و در این راستا هیدج چالش‌هایی در خصوص درجه خاک کشاورزی در پیرامونش دارد و تنها مسیر آن برای توسعه، از شمال شهر است که با استقرار صنایع در این منطقه توسعه شهر با مشکل روبه‎‌رو شده است.

شهر ابهر با محدودیت زمین مواجه است

وی یاد آورشد: همچنین باغات جنوب هیدج ضرورتی برای استقرار در حریم شهر را ندارد و تابع قوانین خود است و چالشی که در شهر هیدج  است در خصوص اعلام مرز تقسیمات سیاسی است؛ چراکه بخش بیشتری از شهر هیدج در شهرستان ابهر و بخش دیگری از آن در شهرستان خرمدره قرار گرفته که در زمان تصویب محدوده و حریم این موضوع از نظر دور مانده بود که در طرح جدید این موضوع اصلاح شده است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه در شهر ابهر با محدودیت زمین مواجه هستیم،متذکر شد: در طرح آمایش جمعیت ۱۶۰ تا ۱۸۰ هزار نفری برای ابهر پیش‌بینی شده که جنوب ابهر به عنوان محدوده توسعه آینده این شهر درنظر گرفته شده است.