شناسهٔ خبر: 118506 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

بسته تشویقی بافت‌های تاریخی تدوین می‌شود

نشست مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: درصددیم برای نوسازی بافت‌های تاریخی و رفع مشکلات این حوزه و مسایلی که در این زمینه با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وجود دارد، بسته تشویقی جداگانه‌ای تهیه و تدوین کنیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد صفایی دلوئی نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی به همراه جمعی از شهرداران و مدیران شهری با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیدار و گفت وگو کردند.

آئینی در این جلسه با اشاره به ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه خواستار این شد تا این بسته برای شهروندان تبیین شود و با اطلاع‌رسانی مردم را به استفاده از این بسته تشویق کنند.

وی همچنین از شهرداران و مسوولان شهری گناباد که در این نشست حضور داشتند، خواست تا ضمن تسریع در صدور پروانه ساخت، به ساکنان بافت‌های فرسوده تخفیفات ویژه ارایه دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به نهضت معابر خاکی محلات هدف بازآفرینی عنوان کرد: میزان قیر هر استان بر اساس قیر تخصیص یافته در سال‌های قبل و نیز میزان جمعیت آن شهر تخصیص می‌یابد. بر اساس برآوردها سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت معابر خاکی محلات هدف نیاز است که درصورت تامین اعتبار در پایان دولت سیزدهم شاهد آسفالت تمامی این معابر خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که قطار نوسازی به حرکت درآمده است،  به بندهای «ج» و «د تبصره 11 قانون بودجه کل کشور اشاره کرد و گفت: این دو بند از ظرفیت خوبی برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی برخوردارند. براساس بند «ج» تبصره 11 قانون بودجه کل کشور ‌وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه، کلانتری، پایگاه و حوزه‌های مقاومت و سالن‌های فرهنگی ورزشی بسیج و ورزشگاههای پانزده هزار نفری در مناطق محروم را به‌صورت رایگان در اختیار مراکز متولی در طرحهای مسکن مهر، مسکن ملی و طرح‌های بازآفرینی شهری در مناطق کم‌برخوردار قرار دهد.

آیینی افزود: بر اساس بند «د» برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی موضوع بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بهسازی محیط‌های اسکان واقع در خارج از محدوده روستاها و خارج از محدوده و حریم شهرها و تامین زیرساخت و فراهم کردن حداقل خدمات عمومی اعم از مدرسه، مسجد، کتابخانه، روشنایی محیط، پایگاه بسیج، پاسگاه و کلانتری در این مناطق، شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان‌ها، موظفند معادل سهم جمعیت ساکن در این مناطق از کل جمعیت هر استان را بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به تصویب هیات وزیران می‌رسد، از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی مناطق فوق‌الذکر در همان استان کند.

آئینی در ادامه بر تشکیل ستاد بازآفرینی شهرستان تاکید کرد و گفت: باید در جلسات ستاد بازآفرینی شهری شهرستان، نیازهای اعلام شده توسط ساکنان و نیازمندی‌های محلات هدف احصا و اولویت‌بندی شده و به استاندار به عنوان رییس ستاد بازآفرینی شهری استان جهت تصویب ارسال شود.

به گفته صفایی  نماینده گناباد، میزان بافت تاریخی در این شهر بسیار زیاد است که در نقاط مختلف پراکنده‌اند و این امر منجر به کندی روند نوسازی شده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار نیز از تهیه بسته تشویقی مخصوص بافت‌های تاریخی خبر داد و گفت: درصددیم به منظور تشویق مالکان و سرمایه‌گذاران برای نوسازی و بهسازی بافت‌های تاریخی و رفع مشکلات این محدوده‎ها بسته تشویقی جداگانه‌ای را برای این موضوع تهیه کنیم.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، شهرداران و اعضای شورای شهرهای حوزه انتخابیه نماینده مردم گناباد و بجستان نیز در این جلسه حضور داشتند.