شناسهٔ خبر: 118534 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

افزایش دبیرخانه‌‎های منطقه‌‎‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری به هفت منطقه/ دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری مطالبه‌گر باشند

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی به استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی در حوزه بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: ۴۵۰۰ محله در بافت‌های فرسوده شناسایی شده و نوسازی این تعداد محله نیاز به یک لشگر ترویجی دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست انتصاب دبیران جدید دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری با حضور محمدآئینی معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدآئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست «انتصاب دبیران جدید دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری» با اشاره به این که دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری علاوه بر انجام وظایف تعریف شده باید نقش مطالبه‌گری نیز داشته باشند، اظهارکرد: سرانه‌های خدماتی در نقاط محروم و کمتر برخوردار باید به متوسط سرانه‌های خدماتی نقاط توسعه یافته  همان شهر افزایش یابد که این امر نیازمند مطالبه‌گری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیرو فرمایشات رهبری (مدظله العالی) نباید مسیر اصلی را در خدمت رسانی به مردم و آبادانی کشور گم کنیم و با تمام قوت مسیر درست را ادامه دهیم. 

آئینی با اشاره به این که حداقل ۶۰ درصد معابر محلات هدف در سکونتگاه‌های غیررسمی خاکی هستند، گفت: علی‌رغم تلاش‌های انجام شده از گذشته تاکنون در حوزه بازآفرینی شهری، ادبیات بازآفرینی شهری مهجور است و دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری باید تلاش کنند ادبیات بازآفرینی شهری را با تمرکز بر رویکرد مردمی‌سازی و محرومیت‌زدایی ترویج و آموزش دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه موضوع نوسازی مسکن در اولویت فعالیت‌های شرکت قرار دارد، تصریح کرد؛ از رهگذر نوسازی مسکن هم نفوذپذیری بافت‌های فرسوده با تعریض معابر افزایش می‌یابد و هم سرانه‌های خدماتی و تجارتی نیز افزایش می‌یابد. 

وی با تشریح سیاست‌های کالبدی متضمن تشویق شهرسازانه که به تازگی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب شده است، گفت: این بسته برای چهار گروه که اقدام به نوسازی در بافت‌های فرسوده می‌کنند، دیده شده است و از شما انتظار دارم آموزش‌های لازم را در خصوص بسته تشویقی نوسازی به ساکنان، توسعه‌گران و تسهیلگران و شهرداران ارایه کنید.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که طبق ماده ۱۶ برنامه ملی بازآفرینی شهری دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی شهری استانی و شهرستانی و شهرداری‌ها موظفند ۳۰ درصد اعتبارات طرح‌های تملک دارایی - سرمایه‌ای‌شان را به محلات فرسوده و کمتر برخوردار اختصاص دهند، از دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری خواست تا در این خصوص مطالبه جدی داشته باشند و این مطالبه‌گری را به دبیرخانه‌های بازآفرینی شهری پایدار شهرستان‌ها آموزش دهند.

شناسایی ۴۵۰۰ محله نیازمند نوسازی در بافت‌های فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازی به استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی در حوزه بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: ۴۵۰۰ محله در بافت‌های فرسوده شناسایی شده و نوسازی این تعداد محله  نیاز به یک لشگر ترویجی دارد. نوسازی بافت‌های فرسوده صرفا با پیامک و با استفاده از فضای مجازی قابل اجرا نیست، باید تسهیلگران به صورت حضوری و چهره به چهره با ساکنان و مالکان گفت و گو کرده و در راستای جلب اعتماد آن‌ها تلاش کنند. 

پایان آبان؛ فرصت استانداران برای تصویب پروژه‌های اقدام مشترک بازآفرینی مخلات

وی یکی از مهم‌ترین مصوبات‌ ابلاغی ستاد ملی بازآفرینی شهری را تفویض اختیارات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به استانداران برشمرد و گفت: استانداران باید نسبت به تدوین، تصویب و اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های اقدام مشترک بازآفرینی محلات هدف با اولویت نوسازی مسکن و با مدنظر قرار دادن پیوست فرهنگی و اجتماعی تا پایان آبان ماه در ستاد بازآفرینی شهری پایدار  اقدام کرده و مصوبات را به دبیر خانه ستاد ارسال کنند.

آئینی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی شهری نقش پررنگی دارند، گفت: چنانچه سالانه ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به نهضت ساماندهی معابر خاکی اختصاص پیدا کند، ظرف زمان مقرر (سه سال آینده) تمام معابر خاکی آسفالت می شود. از محل اعتبارات قیر سال گذشته تا کنون ۱۲۰۰ کیلومتر طول معابر محلات هدف آسفالت شده است، انتظار ما براین است قبل از آغاز آسفالت این معابر پروژه‌های زیر ساختی نظیر آب و فاضلاب نیز به اجرا برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به امکان تهاتر زمین و مسکن نوساز به صورت کلید به کلید با واحدهای فرسوده گفت: استان‌هایی که از چنین ظرفیتی برخوردارند به دفتر دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اطلاع رسانی کنند.

نیاز به هم‌افزایی بیشتر بین شهرداران و ستادهای بازآفرینی شهری 

علی زینی‎وند معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این نشست با بیان این که موضوع بازآفرینی شهری یک برنامه جامع و امیدوار کننده است که اثر خودش را در سال‌های پیشین نشان داده است، اظهارکرد: به نظر می‌رسد هم‌افزایی و هماهنگی بین اجزای موثر در این برنامه مهم وجود ندارد و باید هماهنگی بیشتری بین شهرداران و ستادهای بازآفرینی شهری صورت بگیرد. باید تمرکز خود را بر نوسازی بافت‌های فرسوده معطوف کنیم در این صورت حتی با تراکم متوسط ساخت مسکن سه طبقه، تعهد ساخت ۴ میلیون واحد مسکن دولت سیزدهم به سرانجام خواهد رسید.

افزایش دبیرخانه‌های منطقه‎ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری به هفت منطقه

بهرام معماریان معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار کرد: در راستای اجرای مفاد سند تحول دولت مردمی و همچنین سایر اسناد مرتبط و لزوم تحول بافت‌های ناکارآمد و محلات هدف شهری با رویکرد محله محوری و ارتقای کیفیت زندگی، محرومیت زدایی و بهره‌‎گیری از مشارکت‌های مردمی مقرر شد در شرح خدمات و پهنه‌بندی مناطق بازآفرینی شهری تغییراتی انجام شود که براساس آن دبیرخانه‎های منطقه‎ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری به هفت منطقه تقسیم شود.

معماریان گفت: شرکت بازآفرینی شهری انتظار دارد، "دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری" ضمن انتقال تجربه، جمع‌آوری، پردازش و انتقال اطلاعات مرتبط با محلات هدف نظیر ساماندهی معابر خاکی را نیز مورد توجه قرار دهند.
معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری با یادآوری این که نهضت ملی ساماندهی معابر خاکی در سه سال آینده به سرانجام خواهد رسید، گفت: ۶۰ درصد اطلاعات مربوط به آسفالت معابر خاکی محلات هدف استان‌ها دریافت شده است و انتظار براین است دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری در این ارتباط به ما کمک کنند.

معماریان افزود: دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری می‌توانند در دریافت جمع‌آوری اطلاعات در رابطه با نوسازی و ساخت و سازهای مردمی چه در سطح کمی و چه در سطح کیفی، مرزبندی محلات هدف و غیره اقدامات شایانی داشته باشند.

عدم توجه صرف به امور کالبدی

اسماعیل زیارتی نصرآبادی رییس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، گفت: امروزه قدرت سازمان‌ها و نهادهای موفق و برتر در نحوه و توانایی به اشتراک‌گذاری دانش است. دبیرخانه های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری باید رویکرد خود در نحوه به اشتراک گذاری دانش، تجربه و اندوخته هایشان را تغییر دهند و به مرکز پمپاژ ایده‌ها و خلاقیت‌ها تبدیل شوند.

رییس مرکز مطالعات برنامه ریزی شهری و روستایی سازمان شهرداری‌ها با بیان اینکه مشکل بافت‌های فرسوده صرفا ساختاری و عملکردی نیست، گفت: بافت‌های فرسوده، مناطقی هستند که درآن موضوعاتی نظیر مشارکت؛ نظام تعلیم و تربیت و امور فرهنگی با مشکلات فراوانی روبرو هستند. بنابراین باید به تمام ابعاد مختلف زندگی و تجدید حیات در این محلات فکر کرده و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشیم .توجه صرف به موضوعات کالبدی ما را به انتظارات و اهداف‌مان در محلات  هدف بازآفرینی شهری نمی‌رساند.

درک مشترکی از مفاهیم بازآفرینی وجود ندارد

رضا مهدی زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز با بیان ‌این‌که هدف از تشکیل دبیرخانه‌های منطقه ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری آموزش و دانش در حوزه بازآفرینی شهری است، اظهارکرد: نحوه استفاده از اطلاعات و آمار خام در حوزه بازآفرینی شهری منجر به تولید دانش بازآفرینی می‌شود. متاسفانه در سطوح مدیران میانی در استان‌ها و حتی در ستاد درک مشترکی از مفاهیم از بازآفرینی وجود ندارد، اولین هدف این است که دانش بازآفرینی را مدیریت کنیم و سپس از طریق دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری ترویج و اشاعه دهیم . 

مهدی زاده با بیان اینکه مدیریت دانش فرابخشی است و باعث می‌شود میزان خطا کاهش یابد، تصریح کرد: دبیرخانه‌های منطقه‌ای انتقال تجربیات بازآفرینی شهری باید در آموزش و ترویج مصوبات ستاد ملی بازافرینی شهری پایدار و یا مصوبات شورای عالی شهرسازی نظیر بسته‌های تشویقی نوسازی در غالب کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در سطح  شهرداران و دست اندکاران اقدامات جدی داشته باشند.

تخصیص ۱۰۰ هکتار از اراضی شهرداری تهران به سازمان نوسازی 

سیدمهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه موضوع حل مشکلات در محدوده بافت‌های فرسوده اعتباری نیست ، گفت: توسط شورای اسلامی شهر تهران بیش از ۳ هزار میلیارد تومان و ۱۰۰ هکتار اراضی شهرداری تهران به سازمان نوسازی شهر تهران اختصاص یافته است، اراضی واگذار شده با مشارکت بخش خصوصی صرف ساخت مسکن می شود و تمام منافعی که از این بابت  بدست می آید صرف توانمندسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهر تهران می شود. چنانچه میزان تسهیلات نوسازی ساخت مسکن در بافت های فرسوده افزایش یابد می‌تواند ساخت مسکن در شهر تهران را برای سرمایه‌گذاران توجیه پذیر کند.
سرپرست سازمان نوسازی شهر تهران با اینکه به ازای هر مترمربع افزایش در محدوده شهرها، دولت بدون در نظر گرفتن موضوعات هزینه انتقال آب و گاز و غیره، باید ۴ میلیون تومان صرف زیر ساخت برای محدوده افزایش یافته داشته باشد، گفت: محدوده بافت‌های فرسوده شهر تهران ظرفیت ساخت یک میلیون واحد مسکن را دارد.

حضور دبیر دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی شهری در ستادهای استانی و شهرستانی

مهدی برزویی رییس سازمان عمران و نوسازی شهرداری سبزوار و دبیر دبیرخانه جمع آوری و ترویج تجربیات برتر منطقه ۵ کشور نیز گفت: برقراری ارتباط با دستگاه‌های فعال در حوزه بازآفرینی شهری جهت شناسایی و احصا اطلاعات مرتبط با تجربیات برتر بازآفرینی شهری، انجام هماهنگی‌های مورد نیاز با شهرداری‌ها و مجریان و کارفرمایان پروژه‌های بازآفرینی پژوهشکده‌ها و ... منطقه، دسته بندی و گونه‌بندی تجربیات احصاء شده از شهرداری‌ها و انتقال و ترویج انواع تجربیات به سایر کنشگران عرصه‌ بازآفرینی شهری از مهم‌ترین اهداف و ماموریت‌های اصلی تشکیل دبیرخانه جمع آوری و ترویج تجربیات برتر منطقه ۵ کشور به شمار می رود.
رییس سازمان عمران و نوسازی شهرداری سبزوار با بیان اینکه استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی زیر مجموعه دبیرخانه جمع‌آوری و ترویج تجربیات برتر منطقه ۵ کشور به شمار می‌آیند، گفت: بیش از ۱۵ میلیون نفر در مساحتی بالغ بر ۶۷۷ هزار کیلومتر مربع در ۱۹۷ شهر و ۱۰۰ شهرستان در محدوده فعالیت دبیرخانه جمع آوری و ترویج تجربیات برتر منطقه ۵ کشور ساکن هستند.

برزویی با اشاره به اینکه دانشگاه حکیم سبزواری به عنوان دبیر علمی دبیرخانه انتخاب شده است، اظهارکرد: دانشگاه حکیم با شبکه‌سازی توانسته دانشگاه‌های منطقه نظیر فردوسی مشهد، شهید باهنر، زابل، بیرجند و خراسان شمالی در حوزه بازآفرینی شهری را همراه کند.

دبیر دبیرخانه جمع آوری و ترویج تجربیات برتر منطقه ۵ کشور با بیان اینکه تاکنون  ۱۰۰ تجربه بازآفرینی شهری جمع‌آوری کرده‌ایم، گفت: ۳۰۰ نفر کنشگر تحت مجموعه دبیرخانه جمع آوری و ترویج تجربیات برتر منطقه ۵ کشور در قالب شبکه مجازی مباحث بازآفرینی شهری را مورد بحث و برررسی قرار می دهند.