شناسهٔ خبر: 118849 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در جلسه همسان سازی نرخ حمل کالا در استانهای همجوار تاکید شد؛

لزوم کنترل و تعدیل نرخ‌ها در جهت حمایت از شرکت‌های حمل بار و رانندگان

IMG_20221029_074635_286.jpg جلسه هم اندیشی یکسان سازی نرخ حمل و نقل کالا بین استانهای سمنان، تهران، قم و مرکزی با حضور مدیرکل محترم دفتر حمل و نقل کالا و مدیران کل استانهای مذکور به همراه روسای انجمن های صنفی کارفرمائی و کارگری استان ها تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی احسان منصورکیائی مدیر کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان سمنان وجود اختلاف نرخ های متداول بین شهرهای مرزی در استانهای همجوار را عامل مشکلات حمل و نقلی خواند و گفت: این مسائل با رسوخ در شرکتهای حمل ونقل و رانندگان، عرصه رقابت در شبکه حمل و نقل را با چالش روبرو ساخته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سمنان توضیح داد: عدم درج آدرس دقیق بارگیری در بارنامه و استفاده از آدرس های حدودی شرکت‌های حمل و نقل، استان‌های همجوار با پایتخت را با مشکل مواجه کرده و فعالیت رانندگان شهرستانی را محدود ساخته است.

وی همچنین ضمن اشاره به اهمیت کنترل بارنامه‌ها، به یکسان‌سازی نرخ‌ها در بخش حمل کالا تأکید کرد و گفت : نرخ‌ها باید در جهت حمایت از شرکت‌های حمل بار و رانندگان، کنترل و تعدیل شوند.

منصورکیایی با اشاره به اینکه هیچ باری بدون بارنامه نباید حمل شود، افزود : این کار موجب افزایش تعداد بارنامه‌های صادره و در نتیجه موجب افزایش کارکرد راننده و سوخت اختصاصی بر اساس طرح پیمایش خواهد شد.

خضری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران با تاکید بر همسازن سازی نرخ حمل کالا در استانهای همجوار گفت: ایجاد فرصتی برابر برای شرکت ها در حمل و نقل کالا موجب بهبود رویه فعالیت این صنف خواهد شد.

امیری معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی نیز نظارت بر نرخ حمل کالا را بر اساس مستندات واقعی ثبت شده ضروری خواند و افزود: چنانچه راننده در مسیری کالا را بدون بارنامه واقعی حمل کرده باشد مرتکب تخلف شده و لازم است رانندگان متخلف از طریق گشت‌های نامحسوس، دوربین‌های کنترل جاده‌ای و سیستم‌های هوشمند شناسایی و اعمال قانون شوند.

همچنین اسدی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم، با توجه به نظرات شرکت‌کنندگان در جلسه و تأکید مدیران انجمن صنفی کالا در استان‌های همجوار با پایتخت، اظهار کرد: باید تدبیری اتخاذ شود تا نرخ حمل با توجه به نوع بار ، مسیر و نوع ناوگان حمل بار تعیین شوند تا در حق هیچ شرکت و یا راننده‌ای اجحافی صورت نگیرد.

در ادامه حمدالهی مدیر کل دفتر حمل و نقل کالای سازمان نیز فرار بار در وضعیت کنونی را موضوعی غیر قابل انکار دانست و به نقش مهم کنترل میدانی در این خصوص تاکید داشت.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان افزود: تدوین نرخ تن کیلومتر که پس از ساعت ها جلسات کارشناسی و مدیریتی در سال ۹۷ استحصال گردید با نظر کانون ها و انجمن های صنفی بوده که البته در حال حاضر این مهم در دستور کار بروز رسانی قرار دارد.

وی اظهار داشت: به منظور کنترل فرار بار و جلوگیری از صدور بارنامه های غیر واقعی و تخلفات شرکتهای حمل ونقل و رانندگان، ادارات کل استانی در استفاده موثر از سامانه های هوشمند برای کنترل های لازمه مانند dap و... اهتمام ویژه داشته باشند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان در پایان بر همکاری ادارات کل استانی درخصوص استخراج نرخ ثبتی در سیستم کنترل بارنامه با صنوف تاکید داشت و خاطر نشان کرد: یکسان سازی نرخ حمل استانهای همجوار در رفع مشکلات رانندگان تاثیر بسزایی دارد.

شایان ذکر است با ارائه دیدگاه انجمن های صنفی کارگری و کارفرمائی استانها تهران ، سمنان و قم مباحث کارشناسی، مورد بررسی اعضاء حاضر قرار گرفت.