شناسهٔ خبر: 118877 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان خبر داد؛

ارتقا رتبه گلستان در حوزه تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از انتقال سند بخش اعظم اراضی دستگاه های اجرایی به نام سازمان ملی زمین و مسکن در راستای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: پس از انتقال این اسناد، رتبه استان گلستان در حوزه تامین زمین به حد قابل توجهی رشد داشته است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، مهدی ملک اظهار کرد: با توجه قانون جهش تولید مسکن، برای ساخت 4 میلیون واحد طی چهارسال، در استان گلستان به یک هزار و 800 هکتار زمین نیاز داریم.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: از این مقدار تا کنون 310 هکتار تامین شده که بیش از 60 هکتار آن توسط دستگاه های اجرایی و 33 هکتار از آن بر اساس تفاهم نامه ای که بین اداره کل راه و شهرسازی و بیناد مستعضفان گلستان منعقد شد، از سوی این واحد به طرح نهضت ملی مسکن الحاق شده است.

وی افزود: تا کنون سند 63 هکتار از اراضی مازاد دستگاه های اجرایی بر اساس مکاتباتی که با واحدهای ثبتی استان رخ داده، به نام سازمان ملی زمین و مسکن منتقل و سند هفت هکتار باقی مانده نیز به زودی انتقتال می یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از افزایش رتبه گلستان در حوزه تامین زمین پس از صدور این اسناد سخن گفت و تصریح کرد: این اراضی در قالب 32 قطعه زمین با مساحت های مختلف و در نقاط متعدد استان قرار داشته که از این تعداد سند 24 قطعه آن صادر شده است.

ملک افزود: دستگاه های اجرایی گلستان هیچ همکاری ای برای انتقال اراضی مازاد خود به طرح نهضت ملی مسکن نداشته و تمامی زمین ها توسط فرمانداری ها، اداره کل و ادارات شهرستانی راه و شهرسازی شناسایی و سپس نسبت به انتقال سند آن ها اقدام شد.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان با اشاره به حمایت های استاندار گلستان در این مسیر، گفت: این ادارات هم اکنون در حال رایزنی برای بازپس گیری اراضی خود هستند که با توجه به تاکید استاندار بر اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان، این امر تحقق نخواهد یافت.

وی همچنین از تملک بخش زیادی از زمین مورد نیاز طرح نهضت ملی در شهرستان گنبد کاووس خبر داد و اظهار کرد: در گنبد از ابتدای آغاز طرح با معضل بزرگی در حوزه تامین زمین روبرو بودیم که با تملک 85 هکتار زمین و انتقال سند آن به سازمان ملی زمین ومسکن این شهرستان هم اکنون در رتبه اول تامین زمین در بین شهرهای استان قرار دارد.

ملک ادامه داد: در دیگر شهرهای استان از جمله گمیشان و گرگان نیز در وضعیت مطلوبی در حوزه تامین زمین قرار داریم که با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر احداث خانه های ویلایی، این طرح در گمیشان اجرایی خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: طراحی واحدها در این شهرستان با توجه به اراضی مازاد و فرهنگ بومی منطقه، به صورت ویلایی و تک واحده انجام شده و هر قطعه زمین به یک نفر تعلق می یابد.

وی در ادامه سخنانش از عدم احداث واحدهای مسکونی در محدوده شهری خبر داد و گفت: یکی از دلایلی که این واحدها در حریم شهر احداث می شوند، پایین بودن قیمت زمین در این نقاط و در این راستا کاهش قیمت تمام شده ی زمین است.

ملک در ادامه سخنانش از پایین بودن سرانه های ابلاغ شده توسط وزارت راه و شهرسازی به نسبت طرح های توسعه شهری خبر داد و اظهار کرد: سرانه های در نظر گرفته شده از سوی وزارت خانه بسیار پایین تر از ضوابط طرح های توسعه ی شهری از جمله طرح جامع است.

وی افزود: در این راستا برای احداث واحدهای مسکونی در برخی شهرهای استان اعم از گرگان به زمین کمتری نسبت به مساحت اعلام شده نیاز داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در ادامه سخنانش گفت: بر این اساس پس از ارزیابی های انجام شده، با تامین حدود 800 هکتار زمین در شهرهای استان  نیاز چهارساله ی گلستان در طرح نهضت ملی مسکن رفع می شود.

ملک ادامه داد: چنانچه احداث واحدها بر اساس طرح های توسعه شهری پیش رود، تا کنون حدود 50 درصد زمین نهضت ملی در استان تامین شده است.

وی از احداث واحدها بر اساس طرح جامع سخن گفت و افزود: اگرچه مجوز احداث واحدهای مسکونی در سطح شهر گرگان بر اساس تراکم مجاز شهری را داشتیم اما واحدهای کمتری در سایت های مسکونی احداث می شود.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان در انتهای سخنانش علت این امر را افزایش فضای سبز، مشاعات و رفاه ساکنین عنوان کرد.